Tak wynika z najnowszego raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH). - Przeprowadziliśmy największe badanie marek oraz poziomu wynajmu w 213 centrach handlowych w Polsce, które łącznie stanowią ok. 70 proc. nowoczesnej powierzchni centrów handlowych w kraju. Wzięliśmy pod uwagę 8 największych aglomeracji: Warszawę, Katowice, Trójmiasto, Wrocław, Poznań, Kraków, Łódź i Szczecin. Badaniem zostały również objęte wiodące miasta średniej wielkości,takie jak Bydgoszcz, Białystok, Kielce, Lublin, Częstochowa, Radom i Toruń - opowiada o badaniu Radosław Knap, dyrektor ds. badań i rozwoju w Polskiej Radzie Centrów Handlowych.
W centrach handlowych w 15 największych miastach Polski najliczniejszą grupę stanowią przedstawiciele branży mody (od 29 do 36 proc. wszystkich najemców), usług (od 9 do 16 proc.), obuwia i galanterii skórzanej (9- 13 proc.) oraz najemcy gastronomiczni (7-11 proc.). Przedstawiciele pozostałych kategorii branżowych stanowią mniej niż 10 proc. wszystkich najemców.
Z raportu PRCH wynika, że pod względem obecnych w centrach handlowych marek, podobnie jak w poprzednim roku, liderem okazał się sklep prasowy Inmedio, który występuje w ponad 80 proc. analizowanych centrach. Poza tym liczną grupę stanowią przedstawiciele operatorów komórkowych (występują w ok. 65 - 80 proc. analizowanych centrów), a na kolejnych miejscach uplasowały się marki takie jak CCC, Triumph oraz Apart.
W typowym centrum handlowym znajduje się duży super- lub hipermarket oraz kilku większych najemców, przeważnie z artykułami RTV/AGD czy sprzętem sportowym. Warto zwrócić uwagę, że najlepsze i największe centra handlowe oferują ponadto bogatą ofertę z zakresu rozrywki i rekreacji. Około 30 proc. badanych centrów handlowych posiada również sklep typu dom i ogród , z reguły ulokowany w odrębnym budynku.
- Gdy porównujemy strukturę najemców w centrach handlowych w ośmiu największych aglomeracjach miejskich, z profilem najemców w miastach regionalnych można zauważyć pewne różnice – mówi Radosław Knap z Polskiej Rady Centrów Handlowych - W miastach regionalnych większy udział w strukturze najemców (o ok. 3 proc.) stanowi branża mody, natomiast w centrach handlowych w największych aglomeracjach bogatsza jest oferta gastronomiczna. Pozostałe główne kategorie branżowe rozkładają się porównywalnie.