Gdzie powstają mieszkania wakacyjne

Deweloperzy konkurują w kurortach coraz mocniej. Rozpoczynają kolejne projekty i mimo słabszej koniunktury wielu z nich obiecuje zyski z wynajmu lokali wyższe niż na lokatach

Publikacja: 10.02.2013 19:28

Gdzie powstają mieszkania wakacyjne

Foto: materiały prasowe

Mielno Holding  Firmus Group, deweloper inwestujący w luksusowe apartamenty nad morzem, w 2012 roku zakończył pierwszy etap apartamentowca Dune. Budowa dobiega końca i już wiosną mają wprowadzić się tam pierwsi mieszkańcy.

Mielno i Koszalin

Inwestor twierdzi, że sukcesem zakończyła się także sprzedaż dwóch etapów kameralnego kompleksu Rezydencja Park. - Niebawem mieszkańcy drugiego budynku odbiorą klucze do swoich lokali i będą mogli się wprowadzić  zapewnia deweloper. W 2013 roku Mielno Holding  Firmus Group planuje rozpoczęcie czterech nowych budów, z czego część z nich to kolejne etapy realizowanych już w Mielnie projektów. - Sprzedaż apartamentów Dune przeszła nasze oczekiwania, więc planujemy kolejne apartamentowce przy plaży w Mielnie. Szczególnie cieszy nas, że również mieszkańcom Warszawy, Poznania, Wrocławia i innych dużych miast spodobała się idea posiadania second home. Planujemy długofalowe działania, nasze projekty obejmują nawet 20-30 kolejnych lat   mówi Stein Christian Knutsen, prezes firmy Mielno Holding - Firmus Group.

Luksusowy apartamentowiec Dune powiększy się o ok. 250 nowych apartamentów, a kolejnych 200 powstanie w ramach dwóch nowych inwestycji Mielno Atrium i Azure Mielno. Również w tym roku mają rozpocząć się prace nad pierwszą fazą ogromnego projektu na terenach południowej części jeziora Jamno.

Długoletnie plany Mielno Holding  Firmus Group obejmują powstanie wielu inwestycji w Mielnie i w Koszalinie. - Dla tych miejscowości mamy wizję prawdziwej nadmorskiej metropolii, w której powstaną hotele, ponad 10 tys. apartamentów i ponad 500 tys. mkw. powierzchni komercyjnej  twierdzi deweloper.

Kołobrzeg i Szklarska Poręba

- Choć wokół głośno o spowolnieniu w nieruchomościach, a deweloperzy narzekają na sprzedaż, nie można powiedzieć, że wszędzie koniunktura jest zła. Rynek apartamentów wakacyjnych ma się dobrze, a deweloperzy zapowiadają na ten rok rozpoczęcie lub kontynuację wielu nowych projektów  zapewnia Grzegorz Kosiura, dyrektor zarządzający portalu InwestycjewKurortach.pl. - Podsumowanie wyników sprzedaży deweloperów oraz ich ambitne plany na ten rok pokazują, że segment nieruchomości w kurortach rządzi się innymi prawami niż mieszkaniówka  dodaje. Jednym z najaktywniejszych inwestorów na rynku apartamentów wakacyjnych jest firma Zdrojowa Invest. - 2012 rok zaliczamy do bardzo udanych  przyznaje Jan Wróblewski, członek zarządu spółki Zdrojowa Invest. Spółka zamknęła miniony rok zaledwie kilkoma niesprzedanymi jeszcze lokalami w trzech funkcjonujących condo hotelach w Kołobrzegu. Z początkiem roku firma rozpoczęła budowę kolejnego projektu Boulevard Ustronie Morskie. Tu właścicieli znalazła już niemal połowa z 48 apartamentów. Dobrze wyglądają też wyniki Zdrojowej, gdy spojrzymy na jej pierwszą inwestycję w górach. W Cristal Resort Szklarska Poręba, który został otwarty w grudniu 2012 r., zostało sprzedanych ponad 80 proc. z 61 apartamentów. Równie dobrymi wynikami może pochwalić się inny deweloper, który z końcem roku oddał do użytku apartamentowiec także w Szklarskiej Porębie. Inwestycja, współrealizowana przez spółkę  Sun & Snow, budowana jest etapami. Pierwszy budynek jeszcze przed zakończeniem został praktycznie w całości sprzedany. - Zainteresowanie nabywców apartamentami przekroczyło nasze oczekiwania. Sprzedaż rozpoczęliśmy w czerwcu ubiegłego roku, a na koniec listopada mieliśmy klientów na prawie wszystkie z 45 apartamentów  twierdzi Marcin Dumania, prezes zarządu Sun & Snow.

Ostróda i Karpacz

W minionym roku sprzedaż jednej z inwestycji zakończyła również firma Condohotels Group. W czterogwiazdkowym obiekcie Platinum Aqua Fun & Events w Ostródzie deweloper znalazł chętnych w sumie 50 pokoi i 6 apartamentów. - Sprzedaż rozpoczęła się w sierpniu 2011 r., trwała więc około roku. W grupie inwestorów dużą część stanowili powracający klienci oraz osoby, które kupiły więcej niż jeden pokój  informuje Kamila Górecka-Kirwiel z Condohotels Group.

Firma rozpoczęła już sprzedaż w kolejnym luksusowym hotelu Plaza w Ostródzie. W obiekcie znajduje się 165 pokoi i apartamentów, z których większość posiada tarasy lub balkony z widokiem na jezioro i panoramę miasta.

Z liczby sprzedanych w zeszłym roku apartamentów zadowolona jest też spółka Kristensen Group. - Nabywców znalazło 31 apartamentów. Utrzymaliśmy więc sprzedaż na tym samym poziomie, co w 2011 roku  podsumowuje Jacek Twardowski, dyrektor zarządzający Kristensen Group.

Deweloper sprzedawał głównie apartamenty w Karpaczu. W innym górskim kurorcie - Zakopanem, wysoki poziom sprzedaży osiągnął condo hotel Nosalowy Dwór. Budowa właśnie się zaczęła, oficjalna sprzedaż ruszyła w grudniu, a właścicieli znalazło już 30 proc. apartamentów  informuje Aleksander Kupcewicz, wiceprezes spółki Nosalowy Dwór.

W tym roku ruszy też budowa kolejnych 24 lokali realizowanych przez Kristensen Group na osiedlu Apartamenty pod Śnieżką w Karpaczu. Ceny wykończonych pod klucz lokali wynosić mają ok. 6,5 tys. zł za mkw.

Nowe nad morzem

Kristensen Group chce wznowić swoją aktywność nad morzem. Jak mówią przedstawiciele spółki, firma planuje przejąć od banku prawie gotowy budynek, którego nie zdołał dokończyć pierwszy inwestor.

- Na kierunku nadbałtyckim silnie skupi się w tym roku także Zdrojowa Invest, firma będzie kontynuować budowę kompleksu 9 budynków Boulevard Ustronie Morskie. Inwestycja powstaje na klifie o długości ok. 300 metrów. Z okien 100 proc. apartamentów i lokali rozpościerał się będzie widok na Bałtyk. Planowany termin oddania tej inwestycji to IV kwartał 2013 r. - opowiada o projekcie Grzegorz Kosiura.

W najbliższych miesiącach deweloper będzie kontynuował także prace nad rozpoczęciem największej inwestycji planowanej nad Bałtykiem  ogromnego projektu  Baltic Park Molo w Świnoujściu. W ramach tego przedsięwzięcia w ciągu sześciu lat ma powstać za 200-250 mln zł kompleks hotelowo-rozrywkowo-handlowy. W 2013 rozpocznie się komercjalizacja i budowa pierwszego etapu, czyli ponad 400 apartamentów hotelowych i wakacyjnych, lokale usługowe oraz promenada.

- Zainteresowanie projektem jest bardzo duże i już mamy długą listę oczekujących. Poza tym, pomimo że komercjalizacja się jeszcze oficjalnie nie rozpoczęła praktycznie wszystkie lokale usługowe przy nowej promenadzie w jednym z budynków zostały już zarezerwowane, i to przy cenach od 11 tys. zł netto za mkw. - twierdzi Jan Wróblewski, członek zarządu Zdrojowa Invest.

Deweloper zamierza kontynuować prace nad dwoma kolejnymi inwestycjami w górach, choć nie zdradza ich dokładnych lokalizacji. Być może będzie to Kudowa, gdzie deweloper posiada grunty.

Latem ma zakończyć się budowa Baltic Cliff w Niechorzu. W apartamentowcach, które realizuje spółka ST Investments powstanie 90 apartamentów o powierzchni od 24 do 54 m kw. oraz centrum Spa & Wellness. Do sprzedaży pozostało 27 lokali. Budynek położony jest zaledwie 80 metrów od morza, w bezpośrednim sąsiedztwie latarni morskiej.

Także w systemie condo

Z kolei spółka Sun & Snow chce przyśpieszyć budowę kolejnych etapów budowy kompleksu w Szklarskiej Porębie. Drugi budynek, którego budowa już ruszyła, zaoferuje 45 apartamentów, i ma być gotowy na koniec 2013 roku. Deweloper na wiosnę planuje również rozpocząć budowę trzeciego obiektu powstającego w ramach Sun & Snow Resort Szklarska Poręba, czyli condo hotelu.

Natomiast w kwietniu br. oddany ma zostać pierwszy etap hotelu przez Inpro na Wyspie Ptasiej w Mikołajkach.

Ruszyła także budowa części condo w ramach kompleksu Nosalowy Dwór w Zakopanem. Trwa także realizacja kolejnego condo hotelu spółki Qualia Development  Golden Tulip Gdańsk, powstającego tuż przy plaży w Gdańsku-Jelitkowie. Swoje plany realizacji inwestycji condo w Trójmieście zapowiedział także Condohotels Group.

Czy na apartamenty wakacyjne będą klienci? Zdaniem deweloperów wyniki sprzedaży oraz prognozy dotyczące rynku second home pokazują stale rosnące zainteresowanie apartamentami w kurortach. Szczególnie, że obecnie stają się one alternatywną formą inwestowania nadwyżek finansowych.

O ile jeszcze kilka lat temu duża część apartamentów kupowana była na własny użytek, to dziś 90 proc. osób nabywa  lokal, by zarabiać na wynajmie  podsumuje Jacek Twardowski z Kristensen Group.

Ten trend potwierdzają inni. - Wobec innych, porównywalnych pod względem bezpieczeństwa form lokowania kapitału, rentowność uzyskiwana z apartamentu condo wynosząca ok. 8 proc. w sakli roku, jest atrakcyjna  przekonuje Kamila Górecka-Kirwiel z Condohotels Group.

- Od końca 2012 roku, ze względu na spadające oprocentowanie lokat bankowych, i wciąż niepewną sytuację na giełdzie, odnotowujemy wzmożone zainteresowanie i rozważanie przez klientów wycofywania środków z różnych instrumentów finansowych na rzecz dochodowych i bezpiecznych apartamentów wakacyjnych  twierdzi  jej Jan Wróblewski.

Zdrojowa Invest prognozy na najbliższy rok określa jako „umiarkowanie optymistyczne". - Nie przewidujemy większych zmian cen. Klientami będą w dalszym ciągu osoby zamożne i podmioty gospodarcze. Nadal stabilnie będą się też sprzedawały apartamenty wakacyjne premium, w tym w condo hotelach, zwłaszcza najlepiej zlokalizowane oraz w pobliżu infrastruktury rekreacyjnej  ocenia członek zarządu spółki. Jego zdaniem gorzej będą się sprzedawały apartamenty wakacyjne w segmencie popularnym, w mniej prestiżowych lokalizacjach. W szczególności bez systemów zarządzania najmem i sprawdzonych operatorów.

Wpisywanie coraz większej liczby apartamentów w system: „wypoczywaj i zarabiaj" potwierdza też Grzegorz Kosiura, choć popyt ocenia inaczej. Z analiz naszego portalu wynika, iż nabywców znajdą apartamenty zlokalizowane nie tylko w dużych i topowych kurortach, ale także w projektach budowanych w mniej znanych miejscowościach turystycznych. Wysokim poziomem sprzedaży już na etapie budowy mogą się pochwalić firmy budujące np. w Niechorzu i Czarnej Górze  mówi Kosiura.

Dodaje, że problemem na rynku mieszkań wakacyjnych jest brak standardów, co jest szczególnie ważne w przypadku inwestycji oferowanych jako lokale gwarantujące zyski. - Ponieważ coraz więcej osób kupuje apartament nie tylko dla siebie, ale też po to by na nim zarabiać, obserwujemy prawdziwy wysyp nieruchomości w systemie: wypoczywaj i zarabiaj. Niestety w części przypadków gwarancje zysków są jedynie hasłem reklamowym, które ma przyciągnąć klienta. Nie wszyscy deweloperzy, którzy takie rozwiązania zapewniają, będą potrafili sobie poradzić ze sprawnym wynajmem apartamentów, a co za tym idzie gwarancją wypłat, jakie mają zapewnione właściciele lokali. Nie oznacza to, że tylko duzi gracze rynku mają rację bytu. Na pewno jednak klienci powinni być czujni, i szczegółowo ocenić zapisy umowy jeśli kupują apartament w celach inwestycyjnych. To największe wyzwanie jakie stoi przed rynkiem w tym roku: uporządkowanie, standaryzacja i edukacja klientów podsumowuje Grzegorz Kosiura.

Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej