Reklama

Stawiają na małe ośrodki

W tym roku deweloperzy oddadzą do użytku aż trzy centra handlowe w Lublinie. W całym kraju – ponad 30.

Publikacja: 17.03.2014 14:00

Jeśli wszystko potoczy się zgodnie z planami deweloperskimi,  w tym roku w Polsce przybędzie ok. 630 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, w tym 32 nowe obiekty – wyliczają analitycy CBRE. Trwa również rozbudowa sześciu już istniejących centrów, która obejmuje ok. 15 proc. nowej podaży.

Dla porównania, w ubiegłym roku deweloperzy oddali w sumie ok.  600 tys. mkw. nowych galerii.

– Rynek centrów handlowych w niektórych miastach Polski powoli się nasyca, a co za tym idzie, staje się bardzo konkurencyjny na poziomie lokalnym. Już teraz obserwujemy wzrost pustostanów w miastach, w których wkrótce pojawią się nowe galerie – mówi Katarzyna Kocon, konsultant z firmy doradczej CBRE.

Tłumaczy, że jest to m.in. efekt przejścia najemców do nowych, bardziej atrakcyjnych obiektów.

Według szacunków firmy DTZ otwierane w tym roku budynki będą mogły się pochwalić wysokim stopniem wynajmu, sięgającym ponad 90 proc.

Reklama
Reklama

Lubelskie projekty

Deweloperzy nadal zapełniają galeriami przede wszystkim małe miasta. Według CBRE aż 22 obiekty – liczące w sumie ponad 300 tys. mkw., co stanowi prawie połowę podaży – otworzą się w miejscowościach o liczbie mieszkańców poniżej 100 tys. Tylko sześć galerii (m.in. Sukcesja w Łodzi czy Supersam w Katowicach) powstanie w największych aglomeracjach.

– Około 266 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej planowanej na ten rok powstaje w Białymstoku, Toruniu, Lublinie, Olsztynie, Poznaniu oraz w Warszawie, czyli w miastach wojewódzkich. Przy czym najwięcej deweloperzy budują w Lublinie, gdzie w tym roku pojawi się ponad 125 tys. mkw. w trzech projektach: Atrium Felicity, Tarasy Zamkowe i Outlet Center – wylicza Wioleta Wojtczak, starszy konsultant w Dziale Badań i Doradztwa Savills.

Jednocześnie lubelskie Atrium Felicity to największy obiekt, jaki w tym roku powstanie. Będzie liczyć 73 tys. mkw. Drugą pod względem wielkości będzie Galeria Warmińska w Olsztynie, o powierzchni 41,5 tys. mkw., a na trzecim miejscu plasuje się galeria w Lublinie – Tarasy Zamkowe (o pow. 38 tys. mkw.). Pozostałe powstające obiekty, m.in. Galeria Amber w Kaliszu, Galeria Piła w Pile,  Galeria Siedlce w Siedlcach czy Galeria Bursztynowa w Ostrołęce itd., liczą zazwyczaj  po 25 –35 tys. mkw.

– Z kolei w rozbudowie są takie projekty jak Galeria Sudecka w Jeleniej Górze, Ogrody w Elblągu, Atrium Copernicus w Toruniu, Magnolia we Wrocławiu oraz Gemini Park w Bielsku-Białej – wylicza Agnieszka Tarajko-Bąk, starszy analityk w firmie JLL.

Stabilne czynsze

Mniejsze obiekty, o powierzchni poniżej 10 tys. mkw., mają szansę wejść na rynek w pełni wynajęte, podobnie jak duże, długo oczekiwane centra. Wszystko zależy jednak od stopnia nasycenia rynku i oferty, na jaką postawią.

– Na przykład te galerie, które nie są już pierwszymi nowoczesnymi obiektami w mieście, mogą borykać się z niższym niż pożądany poziomem wynajęcia w dniu otwarcia – uważa Katarzyna Kocon.

Reklama
Reklama

Czynsze pozostają raczej stabilne. Jednak zdaniem Katarzyny Kocon widać zwiększający się udział kosztów właścicieli w przygotowywaniu lokalu.

– Tradycyjnie najwyższe stawki odnotowujemy  w Warszawie, gdzie w ciągu ubiegłego roku czynsze typu prime – czyli najlepsze lokale o powierzchni ok. 100 mkw. w kategorii moda i akcesoria w wiodących centrach handlowych – wzrosły o ok. 5 proc., do 85–100 euro za mkw. miesięcznie, po rekomercjalizacji powierzchni – wyjaśnia Agnieszka Tarajko-Bąk.

Kolejne kilkuprocentowe podwyżki w dobrze funkcjonujących i zarządzanych galeriach wydają się w tym roku nieuniknione. – Weryfikacja czynszów nastąpi jeszcze przy przedłużaniu lub aneksowaniu umów podpisywanych w  latach 2008–2010 – tłumaczy Edyta Paszkowska, starszy konsultant w dziale wynajmu powierzchni handlowych w DTZ.

Jak dodaje Maciej Mędrek, starszy negocjator w dziale powierzchni handlowych Savills, obniżać się będą natomiast czynsze w obiektach starszych, w których spada frekwencja klientów, co przekłada się automatycznie na mniejsze obroty najemców, a konkurencja ze strony innych obiektów rośnie w siłę.

Walka o najemcę

– Zainteresowaniem najemców nadal będą cieszyć się centra handlowe z mocną pozycją na lokalnym rynku, dobrze przemyślane i zaplanowane obiekty w dobrej lokalizacji, z ciekawą ofertą dopasowaną do potrzeb odbiorców – zapewnia Agnieszka Tarajko-Bąk.

Jednocześnie coraz trudniej pozyskać najemcę deweloperom, którzy budują nowe galerie w miastach, gdzie od dawna funkcjonują obiekty handlowe o ugruntowanej pozycji, z wysoką frekwencją klientów, dobrym doborem najemców i niskim wskaźnikiem pustostanów. Może to jednak zadziałać i w drugą stronę, na niekorzyść już działającego obiektu.

Reklama
Reklama

– Jeśli termin planowanego otwarcia nowego centrum pokrywa się z  wygaśnięciem umów najmu w istniejących galeriach handlowych, to deweloperzy mają szansę na przejęcie najemców. Wystarczy, że zaoferują lepsze warunki czynszowe, wakacje czynszowe czy partycypacje w kosztach przeniesienia bądź też wykonania lokalu – opowiada Maciej Mędrek.

Jednak na tym coraz bardziej konkurencyjnym rynku z pewnością podobnie zachowa się właściciel starszego obiektu. – Nowe galerie najczęściej przynoszą nową ofertę i nową jakość, ale w niełatwej dziś sytuacji rynkowej, części najemców łatwiej będzie podjąć decyzję o pozostaniu w obecnym miejscu, zwłaszcza jeśli dodatkowo uda im się uzyskać dogodniejsze warunki najmu u obecnego wynajmującego. Dużo też zależy od zapisów dotyczących zerwania dotychczasowej umowy najmu. Właściciele centrów często zabezpieczają się i uniemożliwiają najemcy wyjście z centrum przed wygaśnięciem kontraktu – tłumaczy Maciej Mędrek.

Zdaniem Edyty Paszkowskiej obiekty handlowe starszej generacji mają spory potencjał, zwłaszcza te, które posiadają już stabilną pozycję handlową wśród klientów.

– Te, które chcą utrzymać się na rynku, czeka rozbudowa w celu poszerzenia, uatrakcyjnienia oferty handlowej. Natomiast jeśli nie można ich rozbudować, ich właściciele – chcąc konkurować z nowo powstającymi galeriami – powinni rozważyć gruntowną modernizację obiektu oraz zastanowić się nad możliwością wykreowania nowej powierzchni handlowej poprzez przebudowę istniejących części – przekonuje Edyta Paszkowska.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

Reklama
Reklama

Jeśli wszystko potoczy się zgodnie z planami deweloperskimi,  w tym roku w Polsce przybędzie ok. 630 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, w tym 32 nowe obiekty – wyliczają analitycy CBRE. Trwa również rozbudowa sześciu już istniejących centrów, która obejmuje ok. 15 proc. nowej podaży.

Dla porównania, w ubiegłym roku deweloperzy oddali w sumie ok.  600 tys. mkw. nowych galerii.

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Skycity Gdynia z widokiem na morze, las i miasto
Nieruchomości
Czy mieszkanie na wynajem da jeszcze zarobić
Nieruchomości
Fabryka Park Katowice z nowym właścicielem. Czy obiekt jeszcze urośnie?
Nieruchomości
Nowe szaty biurowca Warsaw Corporate Center
Nieruchomości
Condohotel czy apartament na doby
Reklama
Reklama