Nie tak dawno temu, gdy firma poszukiwała siedziby na wynajem, oprócz czynszu i lokalizacji interesowała ją kantyna i kiosk na miejscu. Dziś potencjalni najemcy oczekują znacznie więcej od budynku, w którym mają funkcjonować przez kilka lat.

– Usługi o charakterze sportowym w obiekcie mają duże znaczenie przy wyborze lokalizacji siedziby firmy. Po pierwsze, dzięki ich dostępności pracownicy mogą ćwiczyć na miejscu. Po drugie, dodatkowe funkcje podnoszą atrakcyjność budynku – tłumaczy Łukasz Kałędkiewicz, starszy dyrektor w dziale powierzchni biurowych w CBRE.

Dodaje, że z perspektywy właścicieli obiektów klub sportowy w biurowcu to część strategii marketingowej, która ma wpływ na pozycjonowanie i wizerunek budynku na rynku.

– Zauważamy też wzrost zainteresowania operatorów sportowych, np. sieci fitness czy siłowni, wynajmem powierzchni komercyjnych w budynkach biurowych. Myślę, że jest duża szansa, że trend uzupełnienia biurowców o dodatkowe funkcjonalności będzie się rozwijał w następnych latach. Jest to związane z rosnącą świadomością Polaków znaczenia zdrowego stylu życia oraz większym zainteresowaniem różnymi dyscyplinami sportu. Najemcy po prostu potrzebują takich udogodnień i bardzo pozytywnie je oceniają – dodaje ekspert CBRE.

Wyróżnić się sportem

Izabela Ciszewska, konsultant w dziale reprezentacji najemcy w firmie JLL, mówi, że rozwinięta oferta sportowa, fryzjerska czy kosmetyczna nie jest głównym czynnikiem wyboru biurowca przez najemcę, ponieważ zawsze priorytetem będą lokalizacja, jakość i cena najmu.

– Warto jednak pamiętać, że w obliczu zwiększającej się nowej podaży biur w głównych miastach dodatkowe udogodnienia mogą wyróżnić dany projekt na tle innych, co jest istotne dla deweloperów działających w warunkach dużej konkurencji. Dlatego też właściciele powstających czy planowanych biurowców chcą zaoferować w swoim obiekcie usługi sportowe, czyli np. klub fitness – opowiada Izabela Ciszewska.

Dodaje, że nie bez znaczenia jest zmieniający się styl życia Polaków. – Coraz większą wagę przywiązujemy do zdrowego trybu życia, więcej się ruszamy, bardziej dbamy o siebie. Dla osób spędzających długie godziny w biurze dostęp do oferty sportowej, fryzjerskiej czy kosmetycznej w miejscu pracy to duże ułatwienie i oszczędność czasu. Pracownicy na pewno to docenią – uważa Izabela Ciszewska.

Jakie biurowce w kraju już wyróżniają się ofertą sportową?

Adgar Park West w Warszawie ma nawet własny tor do biegania i jazdy na rowerze, a Adgar Plaza – basen i kort do squasha. Centrum sportowe do swojej dyspozycji mają również najemcy Alchemii w Gdańsku.

– Coraz więcej biurowców ma siłownię czy klub fitness na terenie obiektu, czego przykładem jest np. Spektrum Tower, Empark Mokotów Business Park czy Konstruktorska 13 w Warszawie oraz Bonarka for Business w Krakowie – wylicza Izabela Ciszewska.

Dostęp do oferty fitness w Złotych Tarasach mają również najemcy budynków Skylight i Lumen. – Także w przypadku obiektów planowanych lub będących w trakcie budowy oferta sportowa staje się coraz istotniejsza, czego przykładem jest np. Warsaw Spire na warszawskiej Woli – dodaje konsultantka JLL.

Coraz częściej w Warszawie pojawiają się komercyjne stacje Veturilo przy budynkach biurowych. Bardzo popularne jest poruszanie się jednośladami, stąd wiele biurowców oferuje parkingi dla rowerów i prysznice dla rowerzystów, a nawet stacje napraw rowerów.

Bieżnia nie zamarznie

Jednym z kompleksów biurowych, które szczycą się wyjątkową ofertą sportową, jest Adgar Park West, który znajduje się w Alejach Jerozolimskich w Warszawie. – Budynki okala bieżnia wykonana z tworzywa, które nigdy nie zamarza, dzięki czemu można na niej trenować przez cały rok. Jest to pierwsza bieżnia tego typu w Europie kontynentalnej – zapewnia właściciel budynku.

Na parterze kompleksu powstała specjalistyczna strefa do uprawiania sportu – AdgarFit. To tam działa centrum fitness z nowoczesną siłownią, ale jest też basen treningowy z systemem pływania oporowego, bieżnia antygrawitacyjna, która umożliwia trening osobom otyłym i powrót do sportu po kontuzji, a także skomputeryzowane stacje do treningu rowerowego. Dają one możliwość wpięcia własnego roweru i odbywania wirtualnych wycieczek.

W kompleksie znajduje się też klinika medycyny sportowej oferująca usługi profesjonalnej dietetyki i fizykoterapii. Działają tam również trzy restauracje ze zdrową żywnością oraz kawiarnia.

– W każdym tygodniu AdgarFit oferuje bezpłatne treningi biegowe i kolarskie dla wszystkich chętnych, prowadzone przez profesjonalnych trenerów. Biorą w nich udział nie tylko pracownicy biur znajdujących się w kompleksie, ale także pasjonaci sportu z całego miasta – zapewnia właściciel budynku.

Dlaczego takie usługi pojawiły się w kompleksie biurowym?

– Na dzisiejszym konkurencyjnym rynku oferowanie wysokiej jakości powierzchni nie jest już gwarancją sukcesu. W moich rozmowach z potencjalnymi najemcami coraz więcej uwagi poświęcamy dodatkowym zaletom budynku. Oferta sportowa jest poszukiwana przez najemców, bo świetnie łączy aspekt zabawy i stylu życia ze zdrowiem i efektywnością – tłumaczy Eyal Litwin, prezes Adgar w Polsce.

Podkreśla, że sport jest bardzo ważny dla motywacji zespołu i ma wpływ na wizerunek firmy jako pracodawcy. – Wiadomo, że sport to zdrowie, więc idealnie jest zaproponować ofertę sportową na miejscu w biurowcu, dzięki czemu ludzie nie muszą tracić czasu na dojazdy, żeby dotrzeć do fitness klubu. Z perspektywy Adgar jako długodystansowego gracza na rynku nieruchomości widzimy, że udogodnienia sportowe są coraz wyżej na liście życzeń najemców – podkreśla prezes Litwin.

Także Maciej Brożek, dyrektor ds. komercjalizacji w firmie Torus, która wybudowała trójmiejską Alchemię, zwraca uwagę, że usługi towarzyszące w biurowcu, inne niż zwykłe punkty handlowo-usługowe, stanowią element przewagi konkurencyjnej.

– Są wartością dodaną, zarówno dla dewelopera komercjalizującego obiekt, jak i najemcy, którego pracownicy moją do nich łatwy dostęp. Są też ważnym elementem budowania zrównoważonej wartości inwestycyjnej w oczach funduszy inwestycyjnych – mówi Maciej Brożek. – W pierwszym etapie Alchemii postawiliśmy głównie na aktywność fizyczną. Integralną częścią biurowych wież stało się największe w Trójmieście i ogólnodostępne centrum rekreacyjno-sportowe. Znajduje się tam m.in. klub fitness, sala cardio i spinningu, strefa nowoczesnych form rehabilitacji, baseny, sauny, a do tego pełnowymiarowa hala sportowa ze strefą wspinaczki – opowiada.

Firmy finansują lub dofinansowują swoim pracownikom w formie benefitów możliwość korzystania z tego rodzaju obiektów. – W drugim etapie Alchemii rozszerzamy jeszcze ofertę: powstanie m.in. centrum medyczne, a także obiekty o funkcjach handlowych – obiecuje Maciej Brożek.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, g.blaszczak@rp.pl

W jakim biurowcu może działać klub sportowy

Kluby fitness coraz częściej uruchamiają działalność w budynkach biurowych.

- Jednak samo pozyskanie klubu fitness jako najemcy nie jest łatwe ze względu na bardzo konkretne wymagania takich firm. Kluby fitness wybierają tylko dobrze zlokalizowane projekty biurowe, zarówno pod względem dostępności środków transportu publicznego, jak i komunikacji samochodowej.

- Szczególnie istotne jest też łatwe dojście pieszo. Analizowany jest przepływ ludzi w pobliżu obiektu, ponieważ kluby fitness w biurowcach nie ograniczają swojej bazy klientów wyłącznie do pracowników obiektu. Oferta kierowana jest w dużej mierze do klienta zewnętrznego, bez którego klub nie będzie rentowną inwestycją.

- Kluby fitness wymagają również osobnego wejścia dla swoich klientów. Chodzi przede wszystkim o to, aby osoby z zewnątrz – niebędące pracownikami biurowca – nie przechodziły przez system bramek za wejściem głównym. Taka procedura byłaby uciążliwa nie tylko dla klientów z zewnątrz, ale również dla pozostałych pracowników biurowca.

- Kluczowym wymaganiem technicznym, niemożliwym do spełnienia przez niektóre projekty biurowe, jest oczekiwana wysokość wynajmowanych pomieszczeń. Ze względu na specyfikę swojej działalności używany sprzęt do ćwiczeń czy prowadzone zajęcia kluby fitness wymagają powierzchni o wysokości co najmniej 3 m.

- Jeśli klub sportowy planuje w budynku uruchomienie strefy spa, w tym saun czy jacuzzi, wiąże się to ze specjalnymi wymaganiami przeciwpożarowymi i BHP.

- Dla klubów fitness najlepszą powierzchnią w biurowcu jest parter lub część podziemna. Wynika to z tego, że jeśli ściany i sufity w budynku nie mają izolacji, to hałas i muzyka płynące z sal treningowych położonych na wyższych kondygnacjach będą uciążliwe dla innych najemców.

źródło: JLL