W Polsce powstaje ponad 545 tys. mkw. powierzchni handlowej – wynika z analiz JLL. Najwięcej – niemal 228,7 tys. mkw., przypada na miejscowości poniżej 50 tys. mieszkańców. Analizy wskazują na dynamiczny rozwój parków handlowych. Obiekty tego typu, o powierzchni przekraczającej 5 tys. mkw., to dominująca część nowych inwestycji, odpowiadają za niemal 70 proc. całkowitej powierzchni w budowie.
Czytaj więcej
70 proc. nieruchomości handlowych w Polsce ma ponad dziesięć lat. To duże wyzwanie dla właściciel...
Nowe parki handlowe i modernizacje galerii
- Widać też trend rozwoju mniejszych obiektów handlowych. Nieruchomości o powierzchni poniżej 5 tys. mkw., głównie mniejsze parki handlowe, stanowią kolejne 10 proc. powstających inwestycji – wskazują analitycy JLL. – Na tradycyjne galerie handlowe przypada ok. 10 proc. powierzchni w budowie.
Przede wszystkim są to modernizacje i rozbudowy centrów. Za przykład mogą posłużyć m.in. Bonarka w Krakowie, Pogoria w Dąbrowie Górniczej czy Ferio w Koninie.
- Modernizacje galerii handlowych mają na celu nie tylko poprawę efektywności energetycznej obiektów, co jest kluczowe, biorąc pod uwagę koszty energii i świadomość ekologiczną, ale też znaczące rozszerzenie i dywersyfikację oferty – tłumaczą eksperci JLL. - Duży nacisk kładzie się na rozwój segmentów gastronomicznego i rozrywkowego, co odzwierciedla zmieniające się oczekiwania konsumentów, którzy w centrach handlowych chcą nie tylko robić zakupy, ale też spędzać wolny czas.