Obiekty handlowe rosną w mniejszych miastach. Debiutują u nas nowe marki

Polski rynek jest bardzo atrakcyjny dla globalnych sieci handlowych. Debiutują u nas nowe marki, na rynek wracają duże transakcje – wynika z analiz JLL.

Publikacja: 16.05.2025 11:13

Park handlowy spółki PKB Inwest Budowa przy ul. Jana III Sobieskiego w Szprotawie. Obiekt zaoferuje

Park handlowy spółki PKB Inwest Budowa przy ul. Jana III Sobieskiego w Szprotawie. Obiekt zaoferuje 6,5 tys. mkw. powierzchni najmu

Foto: mat.prasowe

aig

W Polsce powstaje ponad 545 tys. mkw. powierzchni handlowej – wynika z analiz JLL. Najwięcej – niemal 228,7 tys. mkw., przypada na miejscowości poniżej 50 tys. mieszkańców.  Analizy wskazują na dynamiczny rozwój parków handlowych. Obiekty tego typu, o powierzchni przekraczającej 5 tys. mkw., to dominująca część nowych inwestycji, odpowiadają za niemal 70 proc. całkowitej powierzchni w budowie.

Czytaj więcej

Nieruchomości handlowe w Polsce pod zieloną presją

Nowe parki handlowe i modernizacje galerii

-  Widać też trend rozwoju mniejszych obiektów handlowych. Nieruchomości o powierzchni poniżej 5 tys. mkw., głównie mniejsze parki handlowe, stanowią kolejne 10 proc. powstających inwestycji – wskazują analitycy JLL.  – Na tradycyjne galerie handlowe przypada ok. 10 proc. powierzchni w budowie.

Przede wszystkim są to modernizacje i rozbudowy centrów. Za przykład mogą posłużyć m.in. Bonarka w Krakowie, Pogoria w Dąbrowie Górniczej czy Ferio w Koninie.

- Modernizacje galerii handlowych mają na celu nie tylko poprawę efektywności energetycznej obiektów, co jest kluczowe, biorąc pod uwagę koszty energii i świadomość ekologiczną, ale też znaczące rozszerzenie i dywersyfikację oferty – tłumaczą eksperci JLL. - Duży nacisk kładzie się na rozwój segmentów gastronomicznego i rozrywkowego, co odzwierciedla zmieniające się oczekiwania konsumentów, którzy w centrach handlowych chcą nie tylko robić zakupy, ale też spędzać wolny czas.

- Rynek handlowy w Polsce wykazuje zróżnicowaną dynamikę rozwoju w wielu formatach. Dynamicznie rozwija się sektor parków handlowych, a galerie handlowe i nieruchomości mixed-use odgrywają kluczową rolę w przyciąganiu nowych zagranicznych marek na polski rynek – podkreślają autorzy raportu.

Czytaj więcej

Do polskich galerii wchodzą nowe marki. Ale są i wyjścia

Nowe marki na polskim rynku handlowym

Analitycy wskazują na otwarcia sklepów pod nowymi szyldami (w tym międzynarodowych sieci). W I kw. 2025 roku na polskim rynku zadebiutowało dziesięć marek.  Polska jest więc atrakcyjna dla globalnych sieci handlowych. – Mamy mocną pozycję na europejskiej mapie handlu detalicznego – podkreślają eksperci, wskazując debiuty.

To m.in. wejście na nasz rynek pochodzącej z Dubaju perfumeryjnej marki Arabian Oud House. Marka wybrała Fabrykę Norblina w Warszawie. Z kolei Guess Jeans otwiera sklep w Galerii Wroclavia we Wrocławiu.

– Mamy też debiuty w segmencie optycznym. Marka Grand Optical otworzyła swój pierwszy w Polsce salon premium w łódzkiej Manufakturze – mówi Bohdan Zayka, ekspert JLL.

Czytaj więcej

Polski rynek nieruchomości. Inwestorzy w lepszych nastrojach

Duże transakcje

W I kwartale 2025 r. dostarczono na rynek nieco ponad 50 tys. mkw. powierzchni handlowej. Zdecydowana większość powstała w mniejszych miastach (poniżej 50 tys. mieszkańców). Wśród największych oddanych do użytku obiektów są M Park Mrągowo (ok. 15,3 tys. mkw.), Leroy Merlin w Tarnobrzegu (ok. 8,4 tys. mkw.), OTO Park Żagań (ok. 6 tys. mkw. i Park Brzeziny (5,9 tys. mkw.).

Na rynek handlowy wracają duże transakcje. - Po 2024 roku, kiedy wartość inwestycji w sektorze handlowym sięgała ok.1,6 mld euro, co jest najlepszym wynikiem od 2019 roku, I kwartał 2025 roku pokazał utrzymujące się zainteresowanie inwestorów – wskazują eksperci JLL. – Wartość transakcji przekroczyła 180 mln euro, to trzykrotność wyniku z pierwszego kwartału 2024 roku. Na tę kwotę złożyło się aż 17 transakcji, co jest najlepszym wynikiem w historii, biorąc pod uwagę I kwartał roku. Tak duża aktywność była zwykle obserwowana w ostatnich kwartałach. Największą uwagę inwestorów przyciągały niezmiennie parki handlowe i centra typu convenience – takie obiekt odpowiadają za 10 z 19 sprzedanych aktywów.  Zainteresowanie rynku tymi formatami pozostaje duże, w niektórych przypadkach kompresując stopy zwrotu. Trend ten utrzyma się w 2025 roku – przewiduj analitycy.

Czytaj więcej

Rynek handlowy poszedł na rekord. Meldują się nowe marki

Największa transakcja w I kw. 2025 r. to sprzedaż Power Park Olsztyn, kompleksu handlowego w południowej części miasta. Obiekt w sąsiedztwie Galerii Warmińskiej oferuje prawie 33 tys. mkw.  Ważna transakcja to także sprzedaż Comfy Park Bielik, największego parku handlowego w Bielsku-Białej, przez Redkom Development firmie Newgate Investment. – Obiekt powstał w wyniku kompleksowej przebudowy dawnego centrum handlowego Tesco – wskazują autorzy raportu.

Portfele nieruchomości

Jak dodają, największe akwizycje centrów handlowych obejmowały zakup portfela trzech aktywów: Ruda Śląska Plaza (15 tys. mkw.), Rybnik Plaza (18 tys. mkw.) i Sosnowiec Plaza (13 tys. mkw.). Nieruchomości kupił ukraiński inwestora Focus Estate Fund. -Inne znaczące transakcje obejmowały zakup Pasażu Świętokrzyskiego i Galerii Świdnickiej przez prywatnego inwestora od Catalyst Capital – czytamy w raporcie. – Obiekt Aura Park Garwolin kupiła spółka Terg, a Park Handlowy Piła trafił do portfela Newgate Investment. Transakcje potwierdzają, że inwestorzy skupiają się na małych lub średniej wielkości parkach handlowych oraz centrach handlowych o potencjale wzrostu wartości, zlokalizowanych poza głównymi aglomeracjami.

JLL szacuje, że w I kw. 2025 r. roku stopy kapitalizacji najlepszych centrów handlowych to 6,50 proc. - Główne stopy kapitalizacji w przypadku najlepszych parków handlowych to ok. 7,25 proc. Oczekujemy jednak, że coraz bardziej zacięta konkurencja wywrze presję na obniżenie stóp zwrotu w tym segmencie – przewidują analitycy.

W Polsce powstaje ponad 545 tys. mkw. powierzchni handlowej – wynika z analiz JLL. Najwięcej – niemal 228,7 tys. mkw., przypada na miejscowości poniżej 50 tys. mieszkańców.  Analizy wskazują na dynamiczny rozwój parków handlowych. Obiekty tego typu, o powierzchni przekraczającej 5 tys. mkw., to dominująca część nowych inwestycji, odpowiadają za niemal 70 proc. całkowitej powierzchni w budowie.

Nowe parki handlowe i modernizacje galerii

Pozostało jeszcze 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Hiszpański rynek nieruchomości kusi, ale się zmienia. Polacy poprawią rekord?
Nieruchomości
Kupujący mieszkania chcą sobie „zaklepać” najlepsze okazje
Nieruchomości
Wielki park logistyczny w Nowym Modlinie
Nieruchomości
Polacy chcą kupować nieruchomości nie tylko w Hiszpanii
Nieruchomości
Nieruchomości handlowe w Polsce pod zieloną presją