Reklama
Rozwiń

Obiekty handlowe rosną w mniejszych miastach. Debiutują u nas nowe marki

Polski rynek jest bardzo atrakcyjny dla globalnych sieci handlowych. Debiutują u nas nowe marki, na rynek wracają duże transakcje – wynika z analiz JLL.

Publikacja: 16.05.2025 11:13

Park handlowy spółki PKB Inwest Budowa przy ul. Jana III Sobieskiego w Szprotawie. Obiekt zaoferuje

Park handlowy spółki PKB Inwest Budowa przy ul. Jana III Sobieskiego w Szprotawie. Obiekt zaoferuje 6,5 tys. mkw. powierzchni najmu

Foto: mat.prasowe

aig

W Polsce powstaje ponad 545 tys. mkw. powierzchni handlowej – wynika z analiz JLL. Najwięcej – niemal 228,7 tys. mkw., przypada na miejscowości poniżej 50 tys. mieszkańców.  Analizy wskazują na dynamiczny rozwój parków handlowych. Obiekty tego typu, o powierzchni przekraczającej 5 tys. mkw., to dominująca część nowych inwestycji, odpowiadają za niemal 70 proc. całkowitej powierzchni w budowie.

Czytaj więcej

Nieruchomości handlowe w Polsce pod zieloną presją

Nowe parki handlowe i modernizacje galerii

-  Widać też trend rozwoju mniejszych obiektów handlowych. Nieruchomości o powierzchni poniżej 5 tys. mkw., głównie mniejsze parki handlowe, stanowią kolejne 10 proc. powstających inwestycji – wskazują analitycy JLL.  – Na tradycyjne galerie handlowe przypada ok. 10 proc. powierzchni w budowie.

Przede wszystkim są to modernizacje i rozbudowy centrów. Za przykład mogą posłużyć m.in. Bonarka w Krakowie, Pogoria w Dąbrowie Górniczej czy Ferio w Koninie.

- Modernizacje galerii handlowych mają na celu nie tylko poprawę efektywności energetycznej obiektów, co jest kluczowe, biorąc pod uwagę koszty energii i świadomość ekologiczną, ale też znaczące rozszerzenie i dywersyfikację oferty – tłumaczą eksperci JLL. - Duży nacisk kładzie się na rozwój segmentów gastronomicznego i rozrywkowego, co odzwierciedla zmieniające się oczekiwania konsumentów, którzy w centrach handlowych chcą nie tylko robić zakupy, ale też spędzać wolny czas.

- Rynek handlowy w Polsce wykazuje zróżnicowaną dynamikę rozwoju w wielu formatach. Dynamicznie rozwija się sektor parków handlowych, a galerie handlowe i nieruchomości mixed-use odgrywają kluczową rolę w przyciąganiu nowych zagranicznych marek na polski rynek – podkreślają autorzy raportu.

Czytaj więcej

Do polskich galerii wchodzą nowe marki. Ale są i wyjścia

Nowe marki na polskim rynku handlowym

Analitycy wskazują na otwarcia sklepów pod nowymi szyldami (w tym międzynarodowych sieci). W I kw. 2025 roku na polskim rynku zadebiutowało dziesięć marek.  Polska jest więc atrakcyjna dla globalnych sieci handlowych. – Mamy mocną pozycję na europejskiej mapie handlu detalicznego – podkreślają eksperci, wskazując debiuty.

To m.in. wejście na nasz rynek pochodzącej z Dubaju perfumeryjnej marki Arabian Oud House. Marka wybrała Fabrykę Norblina w Warszawie. Z kolei Guess Jeans otwiera sklep w Galerii Wroclavia we Wrocławiu.

– Mamy też debiuty w segmencie optycznym. Marka Grand Optical otworzyła swój pierwszy w Polsce salon premium w łódzkiej Manufakturze – mówi Bohdan Zayka, ekspert JLL.

Czytaj więcej

Polski rynek nieruchomości. Inwestorzy w lepszych nastrojach

Duże transakcje

W I kwartale 2025 r. dostarczono na rynek nieco ponad 50 tys. mkw. powierzchni handlowej. Zdecydowana większość powstała w mniejszych miastach (poniżej 50 tys. mieszkańców). Wśród największych oddanych do użytku obiektów są M Park Mrągowo (ok. 15,3 tys. mkw.), Leroy Merlin w Tarnobrzegu (ok. 8,4 tys. mkw.), OTO Park Żagań (ok. 6 tys. mkw. i Park Brzeziny (5,9 tys. mkw.).

Na rynek handlowy wracają duże transakcje. - Po 2024 roku, kiedy wartość inwestycji w sektorze handlowym sięgała ok.1,6 mld euro, co jest najlepszym wynikiem od 2019 roku, I kwartał 2025 roku pokazał utrzymujące się zainteresowanie inwestorów – wskazują eksperci JLL. – Wartość transakcji przekroczyła 180 mln euro, to trzykrotność wyniku z pierwszego kwartału 2024 roku. Na tę kwotę złożyło się aż 17 transakcji, co jest najlepszym wynikiem w historii, biorąc pod uwagę I kwartał roku. Tak duża aktywność była zwykle obserwowana w ostatnich kwartałach. Największą uwagę inwestorów przyciągały niezmiennie parki handlowe i centra typu convenience – takie obiekt odpowiadają za 10 z 19 sprzedanych aktywów.  Zainteresowanie rynku tymi formatami pozostaje duże, w niektórych przypadkach kompresując stopy zwrotu. Trend ten utrzyma się w 2025 roku – przewiduj analitycy.

Czytaj więcej

Rynek handlowy poszedł na rekord. Meldują się nowe marki

Największa transakcja w I kw. 2025 r. to sprzedaż Power Park Olsztyn, kompleksu handlowego w południowej części miasta. Obiekt w sąsiedztwie Galerii Warmińskiej oferuje prawie 33 tys. mkw.  Ważna transakcja to także sprzedaż Comfy Park Bielik, największego parku handlowego w Bielsku-Białej, przez Redkom Development firmie Newgate Investment. – Obiekt powstał w wyniku kompleksowej przebudowy dawnego centrum handlowego Tesco – wskazują autorzy raportu.

Portfele nieruchomości

Jak dodają, największe akwizycje centrów handlowych obejmowały zakup portfela trzech aktywów: Ruda Śląska Plaza (15 tys. mkw.), Rybnik Plaza (18 tys. mkw.) i Sosnowiec Plaza (13 tys. mkw.). Nieruchomości kupił ukraiński inwestora Focus Estate Fund. -Inne znaczące transakcje obejmowały zakup Pasażu Świętokrzyskiego i Galerii Świdnickiej przez prywatnego inwestora od Catalyst Capital – czytamy w raporcie. – Obiekt Aura Park Garwolin kupiła spółka Terg, a Park Handlowy Piła trafił do portfela Newgate Investment. Transakcje potwierdzają, że inwestorzy skupiają się na małych lub średniej wielkości parkach handlowych oraz centrach handlowych o potencjale wzrostu wartości, zlokalizowanych poza głównymi aglomeracjami.

JLL szacuje, że w I kw. 2025 r. roku stopy kapitalizacji najlepszych centrów handlowych to 6,50 proc. - Główne stopy kapitalizacji w przypadku najlepszych parków handlowych to ok. 7,25 proc. Oczekujemy jednak, że coraz bardziej zacięta konkurencja wywrze presję na obniżenie stóp zwrotu w tym segmencie – przewidują analitycy.

W Polsce powstaje ponad 545 tys. mkw. powierzchni handlowej – wynika z analiz JLL. Najwięcej – niemal 228,7 tys. mkw., przypada na miejscowości poniżej 50 tys. mieszkańców.  Analizy wskazują na dynamiczny rozwój parków handlowych. Obiekty tego typu, o powierzchni przekraczającej 5 tys. mkw., to dominująca część nowych inwestycji, odpowiadają za niemal 70 proc. całkowitej powierzchni w budowie.

Nowe parki handlowe i modernizacje galerii

Pozostało jeszcze 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Polska profesorka w składzie rady konsultacyjnej ds. mieszkalnictwa przy KE
Nieruchomości
Nowy akademik w Krakowie otwarty. Można już rezerwować pokoje
Nieruchomości
Mieszkanie na wynajem zwróci się po 20 latach
Nieruchomości
Tak remontują Polacy. Dekada zmian na rynku
Nieruchomości
Develia sprzedała Arkady Wrocławskie. Wolną gotówkę zainwestuje w budowę mieszkań