Nieruchomości handlowe w Polsce pod zieloną presją

70 proc. nieruchomości handlowych w Polsce ma ponad dziesięć lat. To duże wyzwanie dla właścicieli ze względu na ESG i transformację energetyczną.

Publikacja: 14.05.2025 12:30

M Park Mrągowo to największy obiekt handlowy otwarty w I kwartale 2025 r.

M Park Mrągowo to największy obiekt handlowy otwarty w I kwartale 2025 r.

Foto: Mat. prasowe

W I kwartale 2025 r. zasoby powierzchni handlowej w Polsce zwiększyły się o 42 tys. mkw., do 16,5 mln mkw. – wynika z szacunków BNP Paribas Real Estate. Najwięcej zasobów jest w Warszawie (2,26 mln mkw.), konurbacji katowickiej (1,54 mln mkw.) i Trójmieście (0,99 mln mkw.). 63 proc. powierzchni przypada na tradycyjne centra handlowe, 19 proc. na wolnostojące obiekty, 17 proc. na parki i 1 proc. na centra wyprzedażowe.

Największym oddanym w I kwartale obiektem był M Park Mrągowo (15,3 tys. mkw., LCP Properties).

Na koniec marca w budowie, z terminem oddania do końca 2026 r., było 350 tys. mkw., a 97 tys. mkw. to zmiana formatu i rozbudowy. Trudno więc liczyć na poprawienie ubiegłorocznego wyniku, który był najlepszy od 2015 r., mowa o 545 tys. mkw. Największym obiektem w budowie na koniec marca br. był Designer Outlet Kraków o powierzchni 21 tys. mkw.

Gros nowej podaży to parki handlowe. Deweloperzy kierują inwestycje głównie do mniejszych miast, gdzie rośnie zapotrzebowanie na wygodne, lokalne miejsca do robienia zakupów.

Czytaj więcej

Newgate Investment kupuje park handlowy w Pile. Firma planuje kolejne transakcje

Fundamenty sprzyjają handlowi. Wyzwań nie brakuje

- Sektor handlowy w Polsce może patrzeć w przyszłość z optymizmem – skomentował Fabrice Paumelle, dyrektor działu powierzchni handlowych w BNP Paribas RE. - Choć globalnie mamy niepewność gospodarczą, wysoką inflację i potencjalne cła, to z drugiej strony obserwujemy w Polsce poprawę sytuacji finansowej konsumentów, która przekłada się na rosnącą siłę nabywczą. Sektor e-commerce nie stanowi już zagrożenia dla tradycyjnego handlu, lecz funkcjonuje jako uzupełnienie tej formy sprzedaży – dodał.

Zdaniem eksperta, wyzwaniem, z którym sektor centrów handlowych mierzy się od jakiegoś czasu, jest starzenie się zasobu. - Prawie 70 proc. powierzchni handlowej w Polsce, czyli ok 11,5 mln mkw. to obiekty mające ponad 10 lat. W zmieniających się realiach rynkowych obiekty te muszą znaleźć nowe sposoby na przyciąganie klientów. Jednym z najczęstszych kierunków rozwoju, oprócz odświeżenia obiektu, jest rozbudowa oferty gastronomicznej, stref rozrywki czy opieki zdrowotnej. Strefy rozrywki i usług oferują już nie tylko kina, czy sale zabaw dla dzieci lub kluby fitness, ale coraz częściej centra posiadają parki rozrywki, zajmujące całe piętra obiektu handlowego – wskazał Paumelle.

Z kolei rosnąca rola parków handlowych powoduje, że właściciele centrów decydują się na rozbudowę obiektów właśnie o taki koncept. - Wynika to ze zmiany preferencji i nawyków zakupowych polskich klientów, którzy obecnie priorytetowo traktują najbardziej efektywny dla nich format centrum handlowego, który najlepiej odpowiada ich potrzebom zakupowym – wskazał Paumelle.

Czytaj więcej

Polskie nieruchomości w cenie. Solidny początek roku, rodzimy kapitał w grze

Poszukiwanie oszczędności i termomodernizacja centrów handlowych

Eksperci Cushman & Wakefield również zwracają uwagę na strukturę wiekową zasobu handlowego w Polsce. Zaznaczają, że transformacja energetyczna i wymagania ESG coraz częściej wymuszają na właścicielach inwestycje w modernizację budynków – od wymiany oświetlenia po instalacje fotowoltaiczne. 

Transformacja energetyczna dla dużych centrów będzie jednak ogromnym wyzwaniem.

- Rozwiązania modernizacyjne, które mogłyby znacząco poprawić efektywność energetyczną, bywają trudne do wdrożenia dla centrów handlowych. Na przykład termomodernizacje, w niektórych przypadkach, będą wiązać się z kosztownym czasowym zamknięciem obiektu, co może powodować, że poszukiwania optymalizacji operacyjnych są preferowane. A jak istotnym problemem dla centrów handlowych jest wysokie zapotrzebowanie na energię, pokazują chociażby dane benchmarku Deepki ESG index, wskazujące, że średnie zużycie energii pierwotnej dla obiektów typu retail w Europie w 2024 r., wynoszące 377 kWhPE na mkw., było nawet większe niż w sektorze hotelowym i obiektach służby zdrowia, odpowiednio wynoszących 365 kWhPE na mkw., i 304 kWhPE na mkw. – mówi Julia Faltus-James, ESG Services Manager w Cushman & Wakefield.

Eksperci CBRE zwracają uwagę, że jednym z kluczowych trendów staje się zwiększone zainteresowanie tematyką ESG. „Właściciele starszych obiektów stają przed wyzwaniem dostosowania swoich budynków do oczekiwań inwestorów i banków, zwłaszcza w zakresie zgodności z taksonomią UE. Deweloperzy i właściciele muszą opracować strategie dekarbonizacji, które będą miały wpływ na dostępność finansowania oraz atrakcyjność nieruchomości” – czytamy w raporcie.

Eksperci CBRE obserwują też ożywienie głównych ulic handlowych, co jest odpowiedzią na zmieniające się nawyki konsumentów.

Według szacunków CBRE czynsze bazowe w najlepszych centrach handlowych w Warszawie wynoszą 100-130 euro za mkw. miesięcznie, a w innych dużych miastach 40-60 euro. Stawki w parkach to 9-12 euro za mkw.

W I kwartale 2025 r. zasoby powierzchni handlowej w Polsce zwiększyły się o 42 tys. mkw., do 16,5 mln mkw. – wynika z szacunków BNP Paribas Real Estate. Najwięcej zasobów jest w Warszawie (2,26 mln mkw.), konurbacji katowickiej (1,54 mln mkw.) i Trójmieście (0,99 mln mkw.). 63 proc. powierzchni przypada na tradycyjne centra handlowe, 19 proc. na wolnostojące obiekty, 17 proc. na parki i 1 proc. na centra wyprzedażowe.

Największym oddanym w I kwartale obiektem był M Park Mrągowo (15,3 tys. mkw., LCP Properties).

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Na jakie mieszkania stać Polaków
Nieruchomości
Indeks nastrojów deweloperów. Rynek mieszkań próbuje odzyskać równowagę
Nieruchomości
Więcej elastycznych biur w Łodzi i Krakowie
Nieruchomości
Syrena przejmuje Zaułek Piękna. Biurowiec przejdzie modernizację
Nieruchomości
Murapol spokojny o Łódź. Deweloper liczy na wzrost sprzedaży mieszkań