Reklama

Brakuje miejsca dla luksusu w Warszawie

Ponad 33 tys. euro za mkw. rocznie kosztuje wynajęcie sklepu przy najdroższej ulicy na świecie, a 1 tys. euro przy najdroższej w Polsce. Znane sieci narzekają na nasze lokale.

Aktualizacja: 19.11.2015 09:14 Publikacja: 19.11.2015 09:01

Nowojorska Piąta Aleja

Nowojorska Piąta Aleja

Foto: Cushman & Wakefield

Nowojorska Piąta Aleja znowu okazała się najdroższą lokalizacją handlową świata. Czynsze za sklepy są tam o 46 proc. wyższe niż w Causeway Bay w Hongkongu, drugiej najdroższej ulicy na ziemi (najem lokalu kosztuje tam 23,2 tys. euro za mkw. rocznie). Trzecie miejsce w rankingu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield – „Main Streets Across the World" – zajęły paryskie Pola Elizejskie (z czynszem rocznym 13,2 tys. euro rocznie za mkw.).

Dublin w górę

Zdaniem ekspertów C&W Nowy Jork zawdzięcza wysoką pozycję w rankingu dużemu ruchowi na Manhattanie. Tamtejsze liczne lokale handlowe i sklepy z towarami luksusowymi przyciągają tłumy zagranicznych turystów. Autorzy raportu zwracają także uwagę, że największe wzrosty czynszów w tym roku w Europie odnotowano przy Grafton Street w Dublinie oraz Covent Garden w Londynie, a także przy głównych ulicach Mediolanu i Rzymu.

Inaczej sytuacja wygląda na wschodzie Europy. W Rosji i na Ukrainie czynsze gwałtownie spadły w efekcie konfliktu pomiędzy oboma krajami. Przyczynił się on bowiem do spowolnienia gospodarczego i spadku sprzedaży detalicznej.

Także w krajach Azji i Pacyfiku czynsze znalazły się pod presją zniżkową na skutek słabszych danych dotyczących sprzedaży detalicznej i spadku liczby turystów, zwłaszcza w Chinach.

Warszawa stabilna

Najdroższą ulicą handlową w Polsce – jak wynika z rankingu C&W – jest warszawski Nowy Świat. Z rocznym czynszem w wysokości 1020 euro za 1 mkw. sklepu znalazł się na 43. pozycji w globalnym rankingu (to spadek z 41. miejsca w 2014 roku).

Reklama
Reklama

Ale Marek Noetzel, partner w Cushman & Wakefield w Polsce, zapewnia, że czynsze w lokalach przy głównych polskich ulicach handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie.

Drugą najdroższą lokalizacją handlową w Polsce jest ulica Floriańska w Krakowie. Tam za 1 mkw. sklepu rocznie płaci się nawet 864 euro.

Zdaniem ekspertów jest wiele światowych marek luksusowych, które chciałyby się pokazać w Polsce, ale z zasady nie otwierają sklepów w galeriach handlowych, tylko przy ulicach handlowych. A tam nie ma dla nich odpowiednich lokali.

– Jest ogromny kontrast pomiędzy głównymi ulicami handlowymi w Warszawie a głównymi ulicami w innych europejskich stolicach. Pod względem liczby i jakości marek, jakie są obecne w Warszawie, odstajemy nie tylko od takich miast jak Londyn, Paryż czy Mediolan, ale także od miast naszego regionu Europy o podobnym potencjale gospodarczym, jak Praga czy Budapeszt – uważa Tomasz Górski, starszy negocjator w dziale powierzchni handlowych C&W.

Podkreśla, że powodem takiej sytuacji nie jest stan zamożności konsumentów, ale brak reprezentacyjnych miejsc dla top marek. – Jednym z powodów tego, że ulice handlowe w Warszawie rozwijają się gorzej niż w innych stolicach europejskich, są zniszczenia wojenne. Wiele ciągów pieszych zostało poprzerywanych, a ulice handlowe ich potrzebują. Dodaje, że problemem jest także skomplikowana struktura własności wielu budynków.

– Do ulic handlowych w Polsce zniechęcają też budynki będące w ruinie. Nawet jeśli wybrana kamienica jest odnowiona, to ta stojąca obok niej już nie jest. A w takim otoczeniu na pewno nie pojawią się luksusowe marki – podkreśla Tomasz Górski.

Nieruchomości mieszkaniowe
Bruksela ma plan na tanie mieszkania. Kolejne regulacje zamiast usuwania barier?
Nieruchomości
Produkcyjna sinusoida mieszkaniowa. Po mocnym październiku chudy listopad
Nieruchomości
Rynek najmu schodzi z górki. Ale są mieszkania, które znikają w kilka godzin
Nieruchomości
Używane mieszkania wróciły do łask kupujących
Nieruchomości
Bitwa o najlepsze biura. Najsłabsze obiekty wypadną z rynku
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama