Bez najlepszych biur nie będzie najlepszych kadr

Firmy z sektora usług dla biznesu potrzebują super biur, by wygrać wojnę o talenty - wynika z badania.

Aktualizacja: 28.12.2015 12:41 Publikacja: 28.12.2015 12:22

Nowe Atrium firmy Skanska

Nowe Atrium firmy Skanska

Foto: Skanska

Ponad 70 proc. firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu planuje powiększenie swojego dotychczasowego biura w ciągu najbliższych dwóch lat. Z raportu „BPO i Centra Usług Wspólnych: menedżerowie firm zabierają głos w sprawie nieruchomości biurowych" (przygotowanego przez firmy JLL i Skanska), wynika, że nowoczesne, dobrze zlokalizowane i przystosowane do różnych stylów pracy biuro może tworzyć przewagę konkurencyjną firmy w tzw. wojnie o talenty oraz będzie sprzyjać poprawie efektywności pracy.

Będzie popyt

Z danych ABSL (organizacji zrzeszającej najważniejszych inwestorów z sektora nowoczesnych usług dla biznesu) wynika, że w Polsce działa już ponad 500 centrów usług dla biznesu z kapitałem zagranicznym, zatrudniających ok. 150 tys. specjalistów. Do 2020 r. w branży może pracować już nawet 250 tys. osób.

- Firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu cechuje dynamiczny wzrost zatrudnienia. Według danych ABSL od 2013 r. liczba osób pracujących w centrach outsourcingowych w Polsce wzrosła o 30 proc., a zdecydowana większość z tych firm planuje rozszerzyć zespół w najbliższych latach - mówi Arkadiusz Rudzki, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynków w Skanska Property Poland. - Wraz z rozwojem sektora rośnie zapotrzebowanie na powierzchnię biurową. Firmy outsourcingowe są głównym motorem wzrostu popytu na powierzchnie biurowe na rynkach regionalnych. Szacuje się, że tylko w pierwszych trzech kwartałach 2015 r. wygenerowały ok. 50 proc. popytu w miastach poza Warszawą.

Jak wynika z najnowszego raportu Skanska, JLL i ABSL, centra BPO/SSC w niedługim czasie będą potrzebować nowej powierzchni biurowej w obecnych lub nowych lokalizacjach (w tym samym mieście lub poza nim), wraz z pozyskaniem nowych projektów i dynamicznym wzrostem zatrudnienia.

- Ponad 70 proc. zagranicznych firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu planuje powiększenie zajmowanej powierzchni biurowej w ciągu dwóch lat. Co więcej, 41 proc. firm z sektora BPO/SSC planuje przeprowadzkę do nowego biura na przestrzeni kolejnych trzech lat - zapewnia Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa w JLL.

Jej zdaniem na tę decyzję ma wpływ kilka czynników, takich jak brak możliwości ekspansji w ramach obecnego obiektu, chęć zmiany lokalizacji na lepszą czy standardu na wyższy. Ważna jest również możliwość dopasowania biura do konkretnych potrzeb firmy oraz zmieniającego się środowiska pracy i specyfiki zadań wykonywanych przez zespół.

- Wszystkie te działania sprzyjają zwiększeniu atrakcyjności firmy dla potencjalnego pracownika. Menedżerowie reprezentujący sektor BPO/SSC postrzegają biuro jako potencjalne narzędzie w osiągnięciu przewagi konkurencyjnej w procesie rekrutacji. 87 proc. respondentów jest zdania, że nowoczesna przestrzeń zaprojektowana tak, aby sprzyjała efektywności pracy, może przekonać pracownika o wyborze pracodawcy, który takie biuro oferuje - mówi Anna Młyniec, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Biurowych i Reprezentacji Najemcy w JLL.

Pożądany prysznic i uchylne okna

Zdaniem agentów nieruchomości pracodawcy przykładają szczególną uwagę do lokalizacji biura, dostępności komunikacji publicznej, kosztów najmu i wysokiego standardu technicznego budynku. Lokalizacja może, ale nie musi być centralna, jako że liczy się dobry i sprawny dojazd.

- Menedżerowie z centrów usług, podobnie jak pracownicy, na pytanie o udogodnienia, które powinny znajdować się w budynku, na pierwszym miejscu wymienili stojaki dla rowerów, a następnie restaurację i prysznice z szatniami - dodaje Anna Bartoszewicz-Wnuk.

Osoby pracujące w biurach cenią możliwość uchylenia okna (87 proc. wskazań). Firmy z sektora BPO/SSC często wymagają dostępu do zasilania z dwóch niezależnych rozdzielni elektrycznych. W przypadku całkowitej awarii zasilania dla 81 proc. firm konieczne jest podtrzymanie systemów oraz pracy serwerowni za pośrednictwem generatorów.

Nieefektywne systemy klimatyzacji oraz wentylacji postrzegane są jako najbardziej powszechny problem występujący w biurze (62 proc. ankietowanych). Kolejnym problemem jest ograniczony dostęp do światła dziennego.

Zrównoważone budownictwo wydaje się być coraz istotniejszą kwestią dla menedżerów z centrów usług podczas poszukiwań nowego biura - wynika z badań. Dla 45 proc. respondentów ważne jest posiadanie przez obiekt zielonego certyfikatu (LEED, BREEAM czy DGNB), który jest gwarancją jakości danego budynku i stanowi wartość wizerunkową.

Gorące biurka i strefy relaksu

Najczęściej firmy z sektora BPO/SSC preferują aranżacje powierzchni typu open-space z wydzielonymi pokojami spotkań, co jest zgodne z trendem występującym w całej Polsce (tak twierdzi 68 proc. badanych). Jedynie 13 proc. cechuje aranżacja powierzchni typu gabinetowego.

Najprawdopodobniej te firmy prowadzą działalność w budynkach o niższym standardzie, gdzie możliwość zaplanowania powierzchni w systemie open-space jest ograniczona przez strukturę obiektu.

- Na rynku widać coraz większe zainteresowanie nowoczesnym środowiskiem pracy, zaaranżowanym zgodnie z koncepcją biura dopasowanego, tzw. activity based workplace. Już ok. 10 proc. przebadanych centrów BPO/SSC działa w biurze zaaranżowanym w podziale na strefy, w tym m.in. strefy relaksu oraz miejsc pracy kreatywnej. Coraz popularniejsza jest też aranżacja biura zgodnie z ideą hot-deskingu, czyli bez przypisanych stanowisk pracy. Uważamy, że takie rozwiązania będą zyskiwać na popularności w nadchodzących latach - podsumowuje Arkadiusz Rudzki.

O ABSL

ABSL to największa organizacja branżowa w regionie Europy Środkowo - Wschodniej, zrzeszająca najważniejszych inwestorów z sektora nowoczesnych usług dla biznesu.

Związek powstał 21 maja 2009 r. z inicjatywy największych firm działających w branży takich, jak Capgemini, Hewlett - Packard, IBM, Infosys, Thomson Reuters, UBS oraz wielu innych. ABSL jest platformą wymiany wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk wewnątrz branży.

Organizacja zrzesza centra usług wspólnych (Shared Service Centers, SSC), outsourcingu procesów biznesowych (Business Process Outsourcing, BPO), outsourcingu IT (Information Technology Outsourcing, ITO), centra badawczo-rozwojowe (Research&Development, R&D) i firmy wspierające rozwój sektora.

Obecnie Członkami ABSL jest 140 wiodących firm sektora oraz ponad 250 menedżerów wyższego szczebla z 15 polskich miast.

Ponad 70 proc. firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu planuje powiększenie swojego dotychczasowego biura w ciągu najbliższych dwóch lat. Z raportu „BPO i Centra Usług Wspólnych: menedżerowie firm zabierają głos w sprawie nieruchomości biurowych" (przygotowanego przez firmy JLL i Skanska), wynika, że nowoczesne, dobrze zlokalizowane i przystosowane do różnych stylów pracy biuro może tworzyć przewagę konkurencyjną firmy w tzw. wojnie o talenty oraz będzie sprzyjać poprawie efektywności pracy.

Pozostało 92% artykułu
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Nieruchomości
MLP Rzeszów na starcie. Inwestycja typu greenfield