- W I kwartale roku do użytku oddano jedynie 24,5 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. – Rynek wzbogacił się o jedno centrum handlowe – Galerię Glogovia w Głogowie o powierzchni 21 tys. mkw. Zakończył się również jeden z etapów (3,5 tys. mkw.) rozbudowy istniejącego Atrium Promenada w Warszawie – wylicza Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL.

- Dodaje, że blisko 665 tys. mkw. nowej powierzchni w ramach różnych formatów jest w trakcie budowy, z czego najwięcej przypada na centra handlowych w głównych aglomeracjach.

- – Większość projektów realizowanych w małych miastach jest szyta na miarę i dostosowana do wielkości danego rynku. Z kolei obiekty powstające w głównych miastach nie tylko wypełniają geograficzne luki na swoich rynkach, lecz także proponują szeroką ofertę rozrywkową, w tym klubów fitness czy strefy restauracyjnej. Coraz większą wagę deweloperzy przykładają także do estetyki przestrzeni publicznych w bezpośrednim sąsiedztwie swoich projektów – opowiada Edyta Potera, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL.

- Odpowiedzią deweloperów na wzrost konkurencji są rewitalizacje, przebudowy i rozbudowy istniejących obiektów. – Na rynku coraz częściej pojawiają się propozycje obiektów wielofunkcyjnych, oferujących powierzchnie handlowe i usługowe w budynkach mieszkalnych, w kompleksach biurowych, czy jako element hubów komunikacyjnych. Trend ten widać najbardziej w głównych miastach, gdzie nowe projekty powstają na terenach poprzemysłowych, wykorzystując historyczny kontekst miejsca – mówi Anna Bartoszewicz-Wnuk.

- W I kw. 2016 r. do Polski weszły nowe zagraniczne marki, np. libańska sieć orientalnych przysmaków Al Rifai czy pierwszy monobrandowy sklep amerykańskiej sieci obuwniczej Skechers. Najmłodsza marka hiszpańskiego Inditexu, Uterqüe, pojawiła się w Polsce ze sklepem internetowym. Zadebiutował Tallinder z rodzimej Grupy LLP.