Zapewne e-commerce nie będzie miał w najbliższych latach tak dużego wpływu na podaż obiektów handlowych, jak inne czynniki determinujące rynek. Pomimo rosnącego nasycenia rynku, obserwujemy stały napływ nowych projektów handlowych. Tylko na 2016 rok zaplanowano otwarcie około 20 galerii. Nowoczesne centra w większości przypadków oferują możliwość atrakcyjnego wyeksponowania marek modowych w świeżych odsłonach i nowej tkance, w warunkach zapewniających klientom komfort oraz komplementarną ofertę zakupową. To mobilizuje istniejące centra handlowe do efektywnego podążania za najnowszymi trendami i technologiami oraz do aktywnego zarządzania skierowanego na bardziej świadomego klienta.
Co robią galerie handlowe, żeby przyciągnąć klientów i nie wypuścić ich z rąk, zwiększać odwiedzalność?
Pomijając inne uwarunkowania rynkowe - jak np. wzrost ilości obiektów - jedną z obserwowanych zmian jest tendencja do pomniejszania powierzchni sklepów przez najemców prowadzących sprzedaż online. Wynika ona bezpośrednio z możliwości ekspozycji pełnej oferty w sklepach online oraz wprowadzenia dogodnego systemu zamawiania, dostawy i zwrotu czy wymiany towaru.
Dla najemców odnoszących sukcesy w sprzedaży internetowej sklepy w centrach handlowych pełnią również funkcję salonów ekspozycyjnych - showroomów. Nie wszyscy uczestnicy rynku decydują się jednak na takie rozwiązanie. Na przykład sklepy ze sprzętem RTV/AGD mogą sobie pozwolić na zmniejszenie powierzchni lokali, nie tracąc przy tym klientów, dzięki możliwości posiadania pełnej oferty online, często w bardziej atrakcyjnych cenach i z bezpłatną dostawą.
Niektóre marki modowe zdecydowały się na zmniejszenie liczby oraz powierzchni sklepów stacjonarnych na korzyść rozwoju e-sklepów. Z drugiej strony inne marki z tej branży powiększają sklepy oraz rozszerzają ofertę, aby zwiększyć swój udział w rynku. Coraz częściej też marki, które odniosły sukces w internecie, dążą do otwierania sklepów stacjonarnych dla uzyskania optymalnej i bezpośredniej współpracy z klientem.
Wydaje się, że obecnie obserwowane zmiany w ofercie centrów handlowych wynikają w większym stopniu z czynników innych niż rozwój e-commerce. Wzrost nasycenia rynku powierzchnią handlową, dążenie do repozycjonowania i specjalizacji obiektów w celu dostosowania ich do potrzeb najbliższych klientów, budowa wizerunku centrum jako najchętniej wybieranego punktu handlowego, zapewnienie wysokiego komfortu zakupów i bogatej oferty modowej, wzrost znaczenia oferty gastronomicznej oraz rozrywkowej - to główne czynniki wpływające na format i kształt obecnych obiektów handlowych.