Mam na oku kilka centrów

Budowanie galerii to jego hobby. Ale teraz zamierza przejmować konkurencję. Najpierw jednak wakacje - na żaglach z synem.

Aktualizacja: 01.07.2016 18:21 Publikacja: 01.07.2016 17:00

Aleksander Walczak, prezes Dekada SA

Aleksander Walczak, prezes Dekada SA

Foto: materiały prasowe

Rz: Czy budowanie małych centrów handlowych, mających od kilku lub kilkunastu tysięcy metrów kwadratowych, to nadal dobry biznes?

Aleksander Walczak, prezes Dekada SA: Rynek w ostatnich latach szybko nasycał się nowoczesną powierzchnią handlową. Dziś zostało już bardzo niewiele miejscowości w Polsce, gdzie można wybudować nawet małe centrum handlowe. Dowodem na to są pojawiające się pustostany, czy fakt, że nie otwiera się teraz nowych obiektów w 100 proc. skomercjalizowanych. A więc to raczej był dobry biznes.

Teraz trzeba mieć dużo cierpliwości, aby znaleźć dobrą lokalizację na nowe centrum handlowe. No i posiadać stosowne doświadczenie w przygotowaniu, budowie i sposobie sfinansowania inwestycji, aby nie skończyło się tylko na narysowaniu obiektu na papierze. 

Ile obiektów wybudował pan już od 2007 roku i gdzie? A ile wybuduje pan w ciągu pięciu lat?

Dotychczas Dekada wybudowała 10 obiektów: galerii i centrów handlowych typu convenience. Jesteśmy w Nowym Targu, Myślenicach, Krakowie, Grójcu, Sieradzu, Skierniewicach, Żyrardowie, Brodnicy, Olsztynie i Malborku. Miesiąc temu ruszyła budowa kolejnego centrum handlowego Dekada połączonego z dworcem autobusowym w Ciechanowie, a w przygotowaniu mamy obiekty w Nysie, Koninie i Mińsku Mazowieckim.
Te dwa ostatnie to zintegrowane centra komunikacyjno-handlowe, obejmujące nowy dworzec kolejowy, realizowane wspólnie z PKP.
Myślę, że w ciągu najbliższych pięciu lat uda nam się wybudować jeszcze kilka kolejnych obiektów, ale biorąc pod uwagę nasycenie rynku, musimy też w innych sposób rozwijać nasz biznes. Mam na myśli np. rozbudowę już istniejących obiektów. Obecnie takie plany dotyczą naszych lokalizacji w Skierniewicach i Grójcu.    

Podobno ma pan nowy pomysł na biznes i planuje pan przejęcia lokalnych galerii? Pojedynczych obiektów czy w pakietach?

Tak. Jesteśmy zdecydowani na rozwój sieci Dekada poprzez zakup już istniejących centrów handlowych. Wchodzą w grę zarówno pojedyncze obiekty, jak i pakiety nieruchomości. Chcemy rozpocząć w Polsce konsolidację rynku centrów handlowych typu convenience, gdyż obiekty te mają swoją specyfikę i można stworzyć sieć dobrze zarządzanych, w miarę jednorodnych funkcjonalnie obiektów.

Jakie miasta, lokalizacje pana interesują?

Interesują nas obiekty zlokalizowane w miastach powyżej 30 tys. mieszkańców, lub co najmniej 50 tys., z czasem dojazdu poniżej 15 minut oraz osiedla dużych aglomeracji.
Najchętniej parterowe budynki powyżej 3 tys. mkw. powierzchni całkowitej lub nadające się do rozbudowy, aby pomieścić co najmniej kilkunastu najemców z podstawowych branż.    

Dlaczego lepiej przejąć stare niż wybudować nowe?

Lepiej wybudować nowe! Ale rynek jest już prawie nasycony i budowa nowych obiektów będzie wkrótce niemożliwa. Powstało w Polsce wiele niedużych centrów handlowych, często zrealizowanych przez lokalnych deweloperów, nie mających doświadczeń w tym zakresie.

Popełniano przy tym wiele błędów - np. budując zbyt wiele kondygnacji, czy zapominając o odpowiedniej ilości miejsc parkingowych. Część z tych obiektów da się poprawić poprzez przebudowę lub rozbudowę. Jesteśmy również zainteresowani takimi projektami.

Chcemy doskonalić istniejące obiekty, aby lepiej odpowiadały potrzebom najemców oraz przede wszystkim lokalnych klientów, którzy jak najwięcej zakupów powinni robić w swoim mieście i tylko raz na jakiś czas odwiedzać wielkie galerie i centra handlowe w dużych miastach.  

Ile ma pan pieniędzy na zakupy?

Jesteśmy przygotowani, aby w najbliższym czasie kupić kilka niedużych centrów handlowych.

Jak zmienił się rynek od czasu, gdy pan startował z pierwszą galerią w Iławie? Łatwiej realizuje się panu kolejne projekty?

Rynek jest już bardzo dojrzały. Działają na nim bardzo doświadczone sieci handlowe, które jeszcze kilka lat temu uczyły się rynku, a obecnie znają go doskonale. Wielu szefów rozwoju sieci zna na pamięć każde polskie miasto i panujący w nim układ handlu. Bez wahania odpowiedzą od razu, czy interesuje ich otwarcie tam pierwszego lub kolejnego sklepu. To są profesjonaliści, z którymi się bardzo dobrze współpracuje. Wspólnie możemy tworzyć nowe, nowoczesne miejsca handlowo-usługowe na mapie Polski. Razem z dobrze rozwiniętymi sieciami sklepów możemy doskonalić rynki lokalne, podnosząc standard zakupów i budując obiekty nie odbiegające znacząco poziomem od tych wielkomiejskich. Tylko po prostu mniejsze.    

Rynek, klienci, najemcy są dziś bardziej wymagający? Właściciele dużych centrów handlowych, szczególnie tych, które są już kilka lat na rynku, albo i dłużej, mówią o potrzebie ciągłego rozwoju, o przebudowach, zmianach najemców, multimediach w galeriach. Jak to wygląda u pana?

Te wszystkie hasła i wyzwania dotyczą też mniejszych centrów handlowych. One także wymagają ciągłego doskonalenia i zmian zaspokajających nowe oczekiwania klientów. Chcemy tak funkcjonować na rynku i uważamy, że może w tym pomóc powiększenie portfela nieruchomości wspólnie zarządzanych, aby łatwiej i taniej było wprowadzać oczekiwane przez rynek zmiany. Dlatego chcemy kupować kolejne centra handlowe. 

Co pan robi, gdy nie zajmuje się pan biznesem? Ma pan hobby?

Można powiedzieć, że praca na rynku nieruchomości handlowych jest też moim hobby. Lubię to robić, bo widać realny wpływ naszych obiektów na polepszanie standardu życia okolicznych mieszkańców.
W nielicznych wolnych chwilach lubię poznawać nieznane do tej pory zakątki naszego kraju. Polecam np. Dolinę Pałaców i Ogrodów na Dolnym Śląsku, zachęcam też wszystkich do odwiedzenia „zapomnianej” Niemczy koło Wrocławia.

A dokąd wyjeżdża pan w tym roku na wakacje?

Do Chorwacji, na żagle razem z 15-letnim synem, który właśnie zrobił patent żeglarski.

cv:

Aleksander Walczak - prezes zarządu Dekada SA, firmy prowadzącej zajmującej się budową oraz zarządzaniem galeriami i centrami handlowymi. W portfolio firmy jest dziś 10 centrów handlowych: w Brodnicy, Grójcu, Krakowie, Malborku,  Myślenicach, Nowym Targu, Olsztynie, Sieradzu, Skierniewicach i Żyrardowie. Kolejne projekty są w budowie lub w przygotowaniu.

 

Nieruchomości
Warszawa. Skanska sprzedała biurowiec P180 za 100 mln euro
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie