To był słaby kwartał na rynku handlowym

Jak w skrócie określić to, co się działo w ostatnich trzech miesiącach na rynku centrów handlowych? Marazm.

Aktualizacja: 14.10.2016 10:42 Publikacja: 13.10.2016 22:54

To był słaby kwartał na rynku handlowym

Foto: Archiwum

Ograniczona liczba debiutów, niewielkie powierzchnie oddane do użytku, kłopoty niektórych marek – wynika z raportu firmy Colliers International.

W III kwartale 2016 r. w całym kraju do użytku oddano jedynie kilka małych obiektów. Na koniec września w budowie znajdowało się ok. 640 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych z planowaną datą otwarcia do końca 2017 roku.

– Liczba debiutów marek w polskich galeriach także była ograniczona. Kilka sieci handlowych podjęło nawet decyzje o zakończeniu działalności na polskim rynku, w tym modowa marka polskiej grupy LPP – Tallinder oraz amerykańska marka gastronomiczna – Dairy Queen. Swoje sklepy zamyka także polska sieć delikatesów Alma – wyliczają analitycy Colliers International.

Co przybyło

W trzecim kwartale roku deweloperzy nie oddali do użytku żadnego nowego centrum handlowego o powierzchni powyżej 5 tys. mkw. Natomiast w Galerii Radomsko otwarto drugą część obiektu, w której znalazły się wśród najemców: Grupa LPP, Neonet, CCC.

Warto jednak dodać, że kolejne centra handlowe rozpoczęły modernizacje i remonty, w tym duzi lokalni gracze – Port Łódź, Galeria Krakowska i Poznań City Centre.

Poza nimi tzw. remodeling swoich obiektów zapowiada również Carrefour. Chodzi m.in. o centrum Zielone Wzgórza w Białymstoku i Galerię Gryf w Szczecinie.

Ale – jak podkreślają eksperci Colliers International – w III kwartale roku w Polsce zadebiutowało jednak kilka sieci handlowych. Jednak nowe marki pojawią się na szerszą skalę dopiero wraz z otwarciem centrum handlowego Posnania w IV kwartale br.

W Warszawie, w centrum handlowym Plac Unii, rozpoczęła działalność nowa marka z modą męską – Navigare, a w Galerii Mokotów – Lego Store i Le Creuset.

Debiut na polskim rynku przyspieszyła także sieć modowa Forever 21, otwierając swój pierwszy sklep w łódzkim centrum Manufaktura. Tam też pojawiła się nowa amerykańska marka obuwnicza Steve Madden.

Wśród anonsowanych w III kwartale umów najmu w projektach dopiero planowanych, warto wymienić: C&A, H&M, GO Sport oraz Smyk w Galerii Młociny oraz Martes Sport, Smyk i centrum medyczne GynCentrum w Galerii Libero w Katowicach.

Z kolei umowy w istniejących centrach handlowych zawarli między innymi: TK Maxx – w Galerii Victoria w Wałbrzychu, Gate w Futura Park – w Krakowie, fitness Fabryka Formy – w Zielonych Wzgórzach w Białymstoku, Smyk – w centrum handlowym Tarnovia, H&M – w Galerii Askana w Gorzowie Wlkopolskim czy Grupa LPP – w ETC Swarzędz.

Gdzie są pustostany

Średni współczynnik pustostanów w centrach handlowych w ośmiu największych aglomeracjach wynosił 3 proc., natomiast w dużych miastach (150–400 tys. mieszkańców) – 4,6 proc. – podaje Colliers International.

– Wśród głównych rynków handlowych najniższą wartością współczynnika powierzchni niewynajętej wciąż charakteryzuje się Warszawa (1,6 proc.). Natomiast najwięcej dostępnej powierzchni znajduje się w Poznaniu (5,2 proc.) – wyliczają analitycy.

Wśród miast dużych (150– 400 tys. mieszkańców) najwięcej wolnej powierzchni znajdziemy w Radomiu (9,3 proc.), a najmniej w Olsztynie (1,5 proc.).

Idzie nowe

Największym budowanym dziś w kraju obiektem handlowym jest Posnania (ok. 100 tys. mkw.), której powierzchnia stanowi ponad jedną czwartą podaży w 2016 r. Inne znaczące centra handlowe znajdujące się w budowie to: Wroclavia (64 tys. mkw.), Galeria Północna w Warszawie (64 tys. mkw.) i Forum Gdańsk (62 tys. mkw.).

– W ostatnim czasie na rynku obserwujemy intensywny rozwój sieci z sektora sportowego, w tym zarówno sklepów z odzieżą i sprzętem sportowym, jak i klubów fitness. Wśród największych anonsowanych w III kwartale umów najmu warto wyróżnić Decathlon w Plaza Rzeszów, StepOne Fitness w CH Focus w Bydgoszczy czy Martes Sport w Libero w Katowicach – wymienia Dominika Jędrak, dyrektor działu doradztwa i badań rynku w Colliers International.

Podkreśla, że w III kwartale br. nie rozpoczęła się budowa żadnego obiektu handlowego o dużej skali. Ruszyła natomiast rozbudowa Auchan Hetmańska w Białymstoku, gdzie znajdą się sklepy H&M, Toys'R'Us i Martes Sport, a także kilku mniejszych centrów, z których największym jest Galeria Łysica w Ostrowcu Świętokrzyskim (12 tys. mkw.).

Nieruchomości
Remonty 2025. Na jakie prace decydują się Polacy
Nieruchomości
Biura premium są jak magnes. Centrum kontra inne dzielnice
Nieruchomości
Rynek wtórny. Tak sprzedający wyceniali mieszkania w kwietniu
Nieruchomości
Boom na działki. Ziemia jest coraz cenniejsza
Nieruchomości
Biurowce czekają na powrót „statecznego” kapitału
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem