Wszyscy badani Polacy zgodnie uważają, że warto inwestować w zdrowie własne i rodziny, a 97 proc. z nich wskazuje właśnie zdrowie, jako najważniejszą wartość istotną przy budowie lub zakupie domu. Z drugiej jednak strony, Polacy mają niewielką wiedzę na temat materiałów budowlanych, które mają realny wpływ na przyszłe zdrowie i komfort życia mieszkańców domu.
Aż 99 proc.Polaków deklaruje, że jest dla nich ważne, aby ich dom był energooszczędny. Jednocześnie co czwarty respondent nie jest w stanie określić, który materiał budowlany jest ekologiczny i poprawia wydajność energetyczną domu. Poza tym tylko 20 proc. respondentów budując lub kupując dom, zwracałaby uwagę na aspekt ekologiczny materiałów budowlanych.
Ponad 90 proc. uważa, że na zdrowie i samopoczucie wpływa głównie odpowiednia termoregulacja pomieszczeń, odpowiednie ich doświetlenie oraz dobra izolacja akustyczna domu. Natomiast na pytanie: który materiał najbardziej wpływa na zdrowie i samopoczucie mieszkańców, 69 proc. respondentów wskazuje „szkło", czyli materiał odpowiadający wyłącznie za doświetlenie.
Mimo, że 99 proc. respondentów deklaruje, że przykłada wagę do energooszczędności domu, co czwarty Polak nie jest w stanie określić, który materiał poprawia wydajność energetyczną. Wśród pozostałych 75 proc. aż 56 proc. wskazuje pustak ceramiczny jako materiał energooszczędny, co stanowi przewagę prawie 15 p.p nad drugimi bloczkami silikatowymi.
- W badaniu mocno zaznaczone są pewne utarte schematy myślowe, które szczególnie dobrze obrazują pytania dotyczące korzystnych cech materiałów. Niemal wszyscy respondenci uważają, na dobre samopoczucie mieszkańców wpływa głównie odpowiednia termoregulacja pomieszczeń oraz prawidłowe ich doświetlenie, co zdecydowana większość interpretuje jako wpływ szkła. To doskonale obrazuje skrót myślowy i brak zgłębionej wiedzy na ten temat - komentuje Michał Biskup, ekspert Kantar MillwardBrown.
Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej grupie 503 respondentów w wieku powyżej 30 lat, którzy nie odrzucają możliwości zakupu lub budowy własnego domu w przyszłości (w grudniu 2016 r.) - podaje Kantar MillwardBrown.