– Rynek należy dziś do kupujących. I zdają sobie z tego sprawę przyszli klienci deweloperów. Kupujący w Warszawie są bardzo roszczeniowi. Oprócz standardowych rabatów oczekują dodatkowych zachęt: od kart rabatowych po wykończenie mieszkania w cenie czy garaż gratis – opowiada Michał Skwarek z firmy deweloperskiej Okam Capital. – Jednak w dobrej lokalizacji oczekiwane przeceny bywają niemożliwe. Staramy się wtedy dostosować ofertę do potrzeb klientów w inny sposób. Bywa tak, że zamiast upragnionych 40 mkw. możemy zaproponować mniej popularne 60 mkw., ale za to w bardzo atrakcyjnej cenie. Dodatkowo uruchomiliśmy program finansowy, który ma być alternatywą dla wygasłej „Rodziny na swoim" – dodaje Michał Skwarek.
Płacę, więc wymagam
Izabella Łukomska-Pyżalska, wiceprezes spółki deweloperskiej Family House, zwraca uwagę, że klienci znacznie dłużej podejmują decyzję o zakupie mieszkania niż jakiś czas temu.
– Jest to spowodowane dokładną kalkulacją własnych możliwości finansowych, ale też wnikliwą analizą rynku. Zanim klienci postanowią podpisać umowę, niektórzy odwiedzają nasze biuro kilka czy nawet kilkanaście razy – mówi wiceprezes Family House. – Z przykrością jednak obserwujemy, że od jakiegoś czasu pojawia się coraz więcej osób nastawionych bardzo roszczeniowo. Tacy klienci nie pytają o rabat, oni go wręcz żądają. Potrafią być nawet oburzeni, jeżeli nic im nie zaproponujemy. Oczywiście jesteśmy skłonni udzielać różnego rodzaju bonifikat, ale musi być tego jakaś konkretna przyczyna, a nie dlatego „bo inne firmy tak robią". A to argument często przedstawiany przez klientów.
Zdaniem Marcina Antczaka, wiceprezesa firmy FB Antczak, bez względu na koniunkturę, kupujący zawsze szukają najlepszych cen.
– Dziś klient przychodzi na spotkanie z deweloperem bardzo dobrze przygotowany, z konkretnymi pytaniami co do zapisów w umowie oraz oczekiwaniami odnośnie ceny – mówi Marcin Antczak. – Zdarza się, że dochodzi do paradoksu, kiedy ktoś, kto jeszcze nie widział nieruchomości, czyli nie jest w stanie określić, czy cena jest adekwatna do jakości, a już wchodząc do biura sprzedaży, pyta o rabat.