Odpowiada Genowefa Baziuk- -Płaska, Stowarzyszenie Wspólny Dom:
Wymagania w stosunku do osób zarządzających i administrujących nieruchomościami określa ustawa o gospodarce nieruchomościami (a dokładnie art. 184 – 189 tej ustawy). W przypadku zarządzania nieruchomościami traktowanego jako działalność zawodowa osoba zarządzająca powinna posiadać licencję zarządcy nieruchomości. Podlega ona także obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej za szkody, które mogą wyniknąć w związku z wykonywaniem czynności zarządzania.
Przedsiębiorcy mogą prowadzić działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami, jeżeli zarządzanie będzie wykonywane przez zarządców nieruchomości posiadających licencję zarządcy nieruchomości (art. 184. ust. 3. ww. ustawy). Ustawa o gospodarce nieruchomościami nie jest stosowana do zarządzania nieruchomościami przez właścicieli (współwłaścicieli) i użytkowników wieczystych nieruchomości (art. 190 ww. ustawy).
Przy okazji warto zwrócić uwagę na to, że pojęcie „zarządca wspólnoty” nie jest jednoznaczne. Zgodnie z ustawą o własności lokali zamiast wybranego zarządu może istnieć zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18. ust. 1. Tego typu zarządcą może byś zarówno osoba fizyczna, jak i osoba prawna. Art. 26. ust. 1. tej ustawy przewiduje też możliwość ustanowienia przez sąd zarządcy przymusowego. Jest on ustanawiany na wniosek jednego z właścicieli lokali lub dotychczasowego zarządcy nieruchomości w sytuacji, gdy zarząd nie został powołany lub pomimo powołania nie wypełnia swoich obowiązków albo narusza zasady prawidłowej gospodarki.