W połowie lutego odbyły się wybory uzupełniające do zarządu spółdzielni mieszkaniowej. Walne zgromadzenie wybrało nowego prezesa i jednego z dwóch wiceprezesów. Jednak do połowy kwietnia rada nadzorcza spółdzielni nie nawiązała z wybranymi osobami stosunku pracy, czyli nie potwierdziła im na piśmie umów o pracę oraz warunków zatrudnienia. Osoby te zaczęły wykonywanie swoich obowiązków następnego dnia po wyborach, a informacja o zmianach w składzie zarządu została wysłana do Krajowego Rejestru Sądowego. Jednak do połowy kwietnia rada nadzorcza spółdzielni nie nawiązała z wybranymi osobami stosunku pracy, czyli nie potwierdziła im na piśmie umów o pracę oraz warunków zatrudnienia. Nowi prezesi nie otrzymali wynagrodzeń za pracę w lutym i marcu, nie odprowadzono za nich składek do ZUS. Na początku kwietnia rada nadzorcza zażądała, by wybrane osoby dostarczyły radzie swoje C.V. oraz zaświadczenia o niekaralności, mimo że ani w przepisach prawa, ani w statucie spółdzielni nie zapisano takich obowiązków. Czy rada nadzorcza ma prawo tak postępować? Jaka jest sytuacja prawna nowych członków zarządu? Czy mogą oni reprezentować spółdzielnię? Czy mogą się domagać odsetek za zaległe wynagrodzenie? Od kiedy liczyć im uprawnienia do urlopu?
(A.M. z Warszawy)
Odpowiada Marcin Majewski - radca prawny, Koksztys Kancelaria Prawa Gospodarczego
– Co do zasady objęcie funkcji członka zarządu spółdzielni następuje z chwilą wyboru przez właściwy organ (radę lub walne zgromadzenie), chyba że uchwała o powołaniu przewiduje inną datę objęcia funkcji. Od tego momentu członkowie zarządu muszą być zgłoszeni do rejestru sądowego, jednakże wpis do rejestru ma charakter deklaratoryjny (potwierdzający) i nie warunkuje podjęcia działania w zarządzie. Od chwili wyboru i objęcia funkcji członkowie zarządu spółdzielni mogą już pełnić swoją funkcję oraz reprezentować spółdzielnię w zakresie posiadanych uprawnień zgodnie z przyjętą w statucie zasadą reprezentacji.
Natomiast opisaną przez panią sytuację normuje art. 52 ustawy – Prawo spółdzielcze, który przewiduje możliwość zatrudnienia członków zarządu spółdzielni przez radę nadzorczą spółdzielni. Treść cytowanego przepisu: „Z członkami zarządu zatrudnianymi (podkr. M.M.) w spółdzielni rada spółdzielni nawiązuje stosunek pracy – w zależności od powierzonego stanowiska – na podstawie umowy o pracę albo powołania (art. 68 kodeksu pracy)” wyraźnie wskazuje na możliwość, a nie powinność zatrudnienia członków zarządu w spółdzielni. W takiej sytuacji cytowany przepis wskazuje jedynie konieczność zastosowania przez radę konkretnej formy zatrudnienia, tj. umowy o pracę lub powołania, które są regulowane przepisami kodeksu pracy. Zatrudnienie, którego źródłem jest umowa o pracę lub akt powołania, jest więc dodatkową możliwością prawnego związania członka zarządu ze spółdzielnią, niezależnie od pełnienia funkcji członka zarządu na podstawie uchwały o wyborze.