Odpowiada Mateusz Mrzygłód, kancelaria BSO Prawo & Podatki Bramorski Szermach Okorowska.
– To zależy. Jeżeli w trakcie sprzedaży dom był wyposażony w instalację grzewczą, która okazała się wadliwa, to kupującemu przysługują stosowane uprawnienia, między innymi żądanie jej naprawy. Roszczenie to wynika z rękojmi.
Z uprawnień tych można skorzystać w określonych w kodeksie cywilnym terminach. Zgodnie bowiem z artykułem 568 k.c. uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają po upływie roku, a gdy chodzi o wady budynku – po upływie lat trzech, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana. Zatem w opisanej sytuacji, mimo iż wadą dotknięta jest tylko instalacja grzewcza, zastosowanie będzie miał trzyletni okres. Jeżeli jednak dom został sprzedany bez instalacji grzewczej, to żądanie kupującego dokonania naprawy jest nieuzasadnione, bo takie roszczenie powinno być kierowane do wykonawcy instalacji.
Generalnie rękojmia jest to instytucja prawna, która przewiduje odpowiedzialność sprzedającego względem kupującego za wady fizyczne oraz prawne sprzedawanej rzeczy. W polskim prawie cywilnym jest uregulowana w art. 556 – 576 kodeksu cywilnego przy umowie sprzedaży. Kodeks cywilny wyraźnie określa, za jakie wady sprzedający odpowiada wobec kupującego. Wskazuje na dwa ich rodzaje – wady fizyczne i prawne. Z wadami fizycznymi mamy do czynienia, gdy:
- zmniejszają one wartość lub użyteczność rzeczy,