Czas dla rękojmi

W lipcu 2004 r. sprzedałam dom w stanie surowym zamkniętym, po odbiorze technicznym. Nowy właściciel zamieszkał w nim dopiero dwa lata później, latem 2006 r. Zimą okazało się jednak, że instalacja grzewcza ma wady, a właściciel zażądał ode mnie usunięcia usterek. Gdy odmówiłam, skierował sprawę na drogę sądową. Czy ma prawo żądać ode mnie rękojmi z tego tytułu? Co mam robić?

Publikacja: 01.09.2008 08:00

Czas dla rękojmi

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Odpowiada Mateusz Mrzygłód, kancelaria BSO Prawo & Podatki Bramorski Szermach Okorowska.

– To zależy. Jeżeli w trakcie sprzedaży dom był wyposażony w instalację grzewczą, która okazała się wadliwa, to kupującemu przysługują stosowane uprawnienia, między innymi żądanie jej naprawy. Roszczenie to wynika z rękojmi.

Z uprawnień tych można skorzystać w określonych w kodeksie cywilnym terminach. Zgodnie bowiem z artykułem 568 k.c. uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają po upływie roku, a gdy chodzi o wady budynku – po upływie lat trzech, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana. Zatem w opisanej sytuacji, mimo iż wadą dotknięta jest tylko instalacja grzewcza, zastosowanie będzie miał trzyletni okres. Jeżeli jednak dom został sprzedany bez instalacji grzewczej, to żądanie kupującego dokonania naprawy jest nieuzasadnione, bo takie roszczenie powinno być kierowane do wykonawcy instalacji.

Generalnie rękojmia jest to instytucja prawna, która przewiduje odpowiedzialność sprzedającego względem kupującego za wady fizyczne oraz prawne sprzedawanej rzeczy. W polskim prawie cywilnym jest uregulowana w art. 556 – 576 kodeksu cywilnego przy umowie sprzedaży. Kodeks cywilny wyraźnie określa, za jakie wady sprzedający odpowiada wobec kupującego. Wskazuje na dwa ich rodzaje – wady fizyczne i prawne. Z wadami fizycznymi mamy do czynienia, gdy:

- zmniejszają one wartość lub użyteczność rzeczy,

- rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego,

- rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.Natomiast wada prawna występuje, gdy:

- sprzedawana rzecz nie należy do sprzedającego, lecz jest własnością osoby trzeciej,

- sprzedawana rzecz jest obciążona prawem na rzecz osoby trzeciej (np. hipoteką albo zastawem).

Jeśli takie wady wystąpią, kupujący może odstąpić od umowy, czyli w konsekwencji uzyskać zwrot pieniędzy za zwrotem wadliwej rzeczy. Nie można jednak od umowy odstąpić, jeśli sprzedawca niezwłocznie rzecz wymieni na inną, wolną od wad, albo wadę usunie. Odstąpienie od umowy jest możliwe dopiero wówczas, gdy rzecz już raz wymieniono lub naprawiono. Ponadto nabywca może również żądać obniżenia ceny sprzedanej rzeczy czy też żądać usunięcia wad.

Najpierw jednak nabywca powinien zawiadomić sprzedawcę o wykrytych wadach i zgłosić swoje roszczenia. Takie oświadczenie musi zostać zgłoszone w ciągu miesiąca od daty wykrycia wady.

Odpowiada Mateusz Mrzygłód, kancelaria BSO Prawo & Podatki Bramorski Szermach Okorowska.

– To zależy. Jeżeli w trakcie sprzedaży dom był wyposażony w instalację grzewczą, która okazała się wadliwa, to kupującemu przysługują stosowane uprawnienia, między innymi żądanie jej naprawy. Roszczenie to wynika z rękojmi.

Pozostało 87% artykułu
Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej