Pomoc przy pozbyciu się azbestu

Każdy mieszkaniec Warszawy, w tym wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie i przedsiębiorcy, może się starać o dotacje na pozbycie się azbestu z budynków

Publikacja: 09.02.2009 00:50

Pomoc przy pozbyciu się azbestu

Foto: Rzeczpospolita, Paweł Gałka

Wsparcie pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, wojewódzkich, gminnych oraz powiatowych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

– Wnioski do gminnego lub powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w sprawie dofinansowania przedsięwzięć związanych z usuwaniem wyrobów azbestowych można składać przez cały rok. Nie ma ograniczeń co do wysokości dotacji. Ze środków korzystać mogą wszyscy mieszkańcy Warszawy, niezależnie od lokalizacji obiektu posiadającego azbest – informuje Paweł Lisicki z Banku Ochrony Środowiska, który jest zaangażowany w projekt.

Program usuwania azbestu istnieje już od kilku lat, ale wciąż nie wiadomo, ile tej szkodliwej substancji zawierają budynki w Warszawie i województwie. Już plan gospodarki odpadami dla miasta na lata 2004 – 2011 zakładał, że do 2007 r. zostanie usuniętych około 20 proc. wyrobów zawierających azbest, a do 2011 r. – kolejnych 30 proc.

Przepisy ustawy – Prawo ochrony środowiska (art. 406 i 407) stworzyły miastu możliwość dotowania zadań związanych z likwidacją odpadów niebezpiecznych, w tym wyrobów zawierających azbest, ze środków gminnego lub powiatowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Dotowanie obejmuje 100 proc. kosztów demontażu wyrobów azbestowych, pakowania, transportu i oddania na składowisko odpadów niebezpiecznych.

Na przykład w 2004 r. rozpatrzono 54 wnioski od osób fizycznych, spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, przedsiębiorców i jednostek zarządzanych przez miasto o dofinansowanie usuwania azbestu. Wnioskodawcy otrzymali na ten cel 1 mln 137 mln 476 zł.

W 2008 r. złożono 62 takie wnioski i wydano na ten cel 700 tys. zł. W tym roku zostały złożone dopiero dwa wnioski.

[ramka][srodtytul]Warto wiedzieć[/srodtytul]

>> Osoba fizyczna, która chce się starać o dotację na usunięcie azbestu, musi złożyć w tej sprawie wniosek. Wzór wniosku i inne niezbędne informacje znajdzie na stronie: http://www.mokotow.waw.pl/page/index.php?str=1085

>> Wniosek powinien być zaopatrzony w załączniki, które m.in. określają status prawny wnioskodawcy, jego prawo własności do budynku, w którym jest azbest. Trzeba też zgłosić zamiar budowy lub wykonania robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę.

>> Wniosek zaopiniowany przez Biuro Ochrony Środowiska Urzędu m.st. Warszawy jest przedstawiany do zaopiniowania Komisji Ochrony Środowiska Rady Warszawy, a następnie przekazywany do zaopiniowania skarbnikowi.

>> Umowę na dofinansowanie przedsięwzięcia wnioskodawca zawiera z prezydentem m.st. Warszawy lub z działającym na podstawie pełnomocnictwa prezydenta dyrektorem Biura Ochrony Środowiska, a w wyjątkowych wypadkach z burmistrzem dzielnicy.

>> Kredyty ekologiczne na usuwanie wyrobów azbestowych oferuje BOŚ SA (www.bosbank.pl, bos@bosbank.pl, infolinia 0800 120 242).[/ramka]

Nieruchomości
Biurowiec The Form otwarty na najemców
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Develia sprzedała grunt przy Kolejowej we Wrocławiu
Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli