Gdy budujesz biurowiec, pamiętaj o parkingach

Wójt, wydając decyzję o warunkach zabudowy, nie może się ograniczać do określenia w niej wymagań przewidzianych w rozporządzeniu. Powinien też uwzględnić zasady dobrego sąsiedztwa i interesy osób trzecich

Publikacja: 05.05.2009 07:33

Gdy budujesz biurowiec, pamiętaj o parkingach

Foto: Rzeczpospolita, Tomasz Wawer Tom Tomasz Wawer

Red

Obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego są w wielu gminach w dalszym ciągu w fazie przygotowań, a co za tym idzie, ogromna powierzchnia naszego kraju nie jest nimi objęta. Taki stan rzeczy często [b]zmniejsza atrakcyjność danego terenu dla potencjalnych inwestorów, a także komplikuje życie gminie, której organ wykonawczy zobowiązany jest na wniosek strony – każdego potencjalnie zainteresowanego danym terenem – wydać decyzję o warunkach zabudowy.[/b] Procedura, jaką stosuje się przy wydawaniu tych decyzji, uregulowana jest w[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F82D8DA6FE2433E89C1BA976F7DA0C4D?id=169354] ustawie z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU z 2003 r. nr 80 poz. 717 ze zm., dalej – ustawa)[/link], a także aktach wykonawczych.

[srodtytul]Rozporządzenie to za mało[/srodtytul]

Częstym błędem popełnianym przez organy wydające decyzje o warunkach zabudowy jest opieranie się jedynie na uregulowaniach[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D2721838051EDADB9451C41D7A5746B0?id=170686] rozporządzenia ministra infrastruktury z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (DzU nr 164, poz. 1588)[/link], uznając, że niniejsze przepisy w sposób wyczerpujący regulują elementy takiej decyzji, a także zakres problematyki, jaki powinien być analizowany przy jej wydawaniu. Z delegacji ustawowej zawartej w art. 60 ust. 6 ustawy wynika, że jej zakres obejmuje ustalenie w akcie wykonawczym wymagania dotyczące: linii zabudowy, wielkości powierzchni zabudowy w stosunku do powierzchni działki albo terenu, szerokości elewacji frontowej, wysokości górnej krawędzi elewacji frontowej, jej gzymsu lub attyki, geometrii dachu (kąta nachylenia, wysokości kalenicy i układu połaci dachowych). Zgodnie z delegacją jedynie te elementy zostały uregulowane w ww. rozporządzeniu i często jedynie one są brane pod uwagę przez pracowników urzędów wydających decyzje w imieniu wójta, burmistrza, prezydenta miasta. Takie działanie jest jednak niewystarczające i często prowadzi do pominięcia ochrony interesu osób trzecich, w szczególności pomijany jest interes wynikający z prawa własności.

[srodtytul]Dobre sąsiedztwo[/srodtytul]

[b]W wyroku z 7 września 2006 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie[/b] wskazał, że rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określa szczegółowo jedynie zasady określania wymagań co do nowej zabudowy odnośnie do linii zabudowy, intensywności zabudowy działki w stosunku do ogólnej powierzchni, szerokości parametrów elewacji frontowej i dachu (§ 4 – 8 rozporządzenia). Trzeba podkreślić, że nie wynika stąd, jakoby jedynie te okoliczności mogły być uwzględnione przy ocenie zachowania wymagań dobrego sąsiedztwa, zagadnienia te są jedynie katalogiem przykładowym w kwestiach zachowania zasad dobrego sąsiedztwa[b] (IV SA/Wa 2051/05)[/b]. Organy często zapominają o art. 64 ust. 1 ustawy, odsyłającego do odpowiedniego zastosowania niektórych przepisów regulujących procedurę wydawania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, choć wynika to wprost z przepisów, a także wskazywane jest w orzeczeniach sądów, które ten przepis stosują.

[srodtytul]Interes osób trzecich[/srodtytul]

Problematyka ochrony interesów osób trzecich w postępowaniu o[b] ustalenie warunków zabudowy obejmuje ochronę interesów właścicieli działek sąsiednich, a także może w uzasadnionych przypadkach służyć obronie interesów właścicieli działek położonych dalej.[/b] Organ zobowiązany jest więc do badania tego interesu w każdym indywidualnym przypadku. Zależy to bowiem od stopnia uciążliwości oraz zasięgu oddziaływania inwestycji na nieruchomości sąsiednie. Organ, wydając decyzję o warunkach zabudowy, ma zatem chronić interes osób trzecich, a należy przypomnieć, że z nadania kompetencji organowi wynika nie tylko jego uprawnienie do działania, ale także obowiązek[b] (wyrok WSA w Warszawie z 13 września 2005 r., sygn. akt IV SA/Wa 741/05).[/b]

[ramka][b]Przykład[/b]

Często się zdarza, że po wybudowaniu np. biurowca w sąsiedztwie osiedla mieszkaniowego drogi i parkingi, które mają służyć mieszkańcom, są wykorzystywane przez klientów i pracowników firm działających w nowo powstałym obiekcie. W odpowiedzi na protesty mieszkańców urzędnicy bezradnie rozkładają ręce, zwalając wszystko na brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i złe przepisy. A tak naprawdę winne są enigmatyczne zapisy zawarte w decyzji o warunkach zabudowy dotyczące obowiązku zapewnienia przez inwestora odpowiedniej ilości miejsc postojowych.

Takie działanie jest błędne i także zostało zakwestionowane przez [b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który w wyroku z 13 września 2005 r. (sygn. akt. IV SA/Wa 741/04)[/b] wskazał, że organ, wydając decyzję o warunkach zabudowy, winien uwzględnić, czy na działce, przy której zlokalizowana ma być inwestycja, istnieje możliwość urządzenia odpowiedniej do obsługi tego typu zakładu ilości miejsc postojowych.[/ramka]

[i]Autor jest aplikantem radcowskim w Kancelarii Radców Prawnych Biel, Judek, Poczobut-Odlanicki sp. Partnerska[/i]

Obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego są w wielu gminach w dalszym ciągu w fazie przygotowań, a co za tym idzie, ogromna powierzchnia naszego kraju nie jest nimi objęta. Taki stan rzeczy często [b]zmniejsza atrakcyjność danego terenu dla potencjalnych inwestorów, a także komplikuje życie gminie, której organ wykonawczy zobowiązany jest na wniosek strony – każdego potencjalnie zainteresowanego danym terenem – wydać decyzję o warunkach zabudowy.[/b] Procedura, jaką stosuje się przy wydawaniu tych decyzji, uregulowana jest w[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F82D8DA6FE2433E89C1BA976F7DA0C4D?id=169354] ustawie z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU z 2003 r. nr 80 poz. 717 ze zm., dalej – ustawa)[/link], a także aktach wykonawczych.

Pozostało 85% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów