[srodtytul]Nad ulicami i drogami[/srodtytul]
Kolejnym terenem o ogromnym potencjale jest przestrzeń powietrzna nad publicznymi drogami i ulicami. W Nowym Jorku w ostatnich latach zostały uchwalone ustawy upoważniające niektóre samorządy do wydzierżawiania oraz sprzedawania przestrzeni powietrznej nad należącymi do nich ulicami.
Rozważanie tytułu prawnego do przestrzeni powietrznej nad ulicami również wymaga określenia, kto posiada pełny tytuł własności nieruchomości, na której znajduje się ulica. Bardzo często zdarza się bowiem, że nie przysługuje on wcale władzom (rządowym lub samorządowym). W wielu przypadkach ulice przekazywane były samorządom w sposób wyraźny lub dorozumiany, jednakże przekazanie to nie przenosiło pełnego tytułu własności. Np. w Nowym Jorku drogi istniejące za czasów panowania Holendrów są obecnie w większości przypadków własnością władz miejskich, ponieważ zgodnie z panującym kiedyś prawem holenderskim lokalne władze (municipality) nabywały pełny tytuł własności (fee title) do terenów przeznaczonych na ulice i drogi.
Jednakże zgodnie z angielskim prawem kolonialnym pełny tytuł własności pozostał przy właścicielach przylegających działek, a na samorząd przeszła wyłącznie służebność publiczna. Ze względu na powyższe, ulice wybudowane po usunięciu rządu holenderskiego, tj. po roku 1664, nie są własnością miasta Nowy Jork, chyba że miasto nabyło tytuł własności w jakiś inny sposób niż przekazanie.
Może się zdarzyć także, że przestrzeń powietrzna, tak jak znajdujące się pod nią ulice i drogi, obciążona jest konstytucyjnym lub ustawowym ograniczeniem związanym z przeznaczeniem danego terenu na cele publiczne (public trust). W takim przypadku może wystąpić problem z możliwością przekwalifikowania danej przestrzeni powietrznej tak, aby mogły powstać na niej konstrukcje komercyjne lub niepowiązane w pełni z celami publicznymi.
We wszystkich przypadkach związanych z dysponowaniem przez władze (zarówno rządowe, jak i samorządowe) należy zwrócić szczególną uwagę na sposób oraz okoliczności, w jakich mogą one danym terenem dysponować. Zdarzyć się może tak, że w celu przeznaczenia danego terenu na wybrany przez inwestora cel niezbędne będzie dokonanie zmian na szczeblu ustawowym, np. zmiana przeznaczenia danego terenu lub wydanie aktu normatywnego, umożliwiającego wyłączenie części ulicy z użytku itd. Często do dysponowania terenami obejmującymi przestrzeń nad ulicami i drogami obowiązujące przepisy wymagają dokonania publicznego przetargu/sprzedaży publicznej (public sale), co powoduje konieczność przeprowadzenia odpowiedniej procedury administracyjnej.
Należy pamiętać także o tym, iż często w odniesieniu do terenów, na których znajdują się ulice oraz drogi, właścicielom przylegających gruntów przysługują służebności osobiste, np. służebność światła i powietrza (light and air easement). Może to w znaczący sposób utrudnić możliwą zabudowę przestrzeni nad ulicami oraz drogami.
Przy nabywaniu przestrzeni powietrznej należy zwrócić szczególną uwagę na konstytucyjne lub ustawowe zapisy dotyczące ceny uzyskanej ze zbycia danej nieruchomości – musi ona osiągnąć realną wartość rynkową.
[b]- oprac. GB[/b]
[i]Mariusz Stawiarczyk, Partner w Kancelarii Chadbourne & ParkeRafał Jung, asystent prawny w Kancelarii Chadbourne & Parke [/i]