– Wśród właścicieli biurowców panuje duża konkurencja. Dlatego wolą obniżyć cenę wynajmu, niż stracić klienta. Negocjowane są nie tylko wysokość czynszu oraz opłat eksploatacyjnych, a także inne elementy umowy najmu, takie jak gwarancje, sposoby i terminy płatności, waluta – wyjaśnia Kinga Barchoń z firmy doradczej PricewaterhouseCoopers.
Jej zdaniem w szczególnie dobrej sytuacji do negocjacji są najemcy podpisujący nową długoterminową umowę najmu lub ją przedłużający. Ważna również jest powierzchnia najmu – im większa, tym na większy rabat można liczyć.
[srodtytul]I nas dotknęło[/srodtytul]
– Spowolnienie ekonomiczne, jakie obserwujemy od końca 2008 r. w Polsce, poważnie wpłynęło na rozwój rynku biurowego. Z jednej strony ograniczyło podaż, natomiast z drugiej – powstrzymało popyt na nowe powierzchnie biurowe – mówi Joanna Mroczek, dyrektor działu badań rynku w firmie CB Richard Ellis.
Jej zdaniem w stosunku do poprzedniego roku trend rynkowy całkowicie się zmienił. Obecnie mamy rynek najemcy.