Podstawowe zasady dotyczące przyznawania odszkodowań za grunty zajęte pod drogi publiczne mają z wyjątkami zastosowanie w przypadku realizacji inwestycji drogowej, o którym mowa w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=288399]ustawie z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jedn. DzU 2008 r. nr 193, poz. 1194 ze zm.). [/link]
[srodtytul]Gdzie z wnioskiem[/srodtytul]
Decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek właściwego zarządcy wydaje wojewoda – w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich, albo starosta – w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych. Decyzja ta wydawana jest w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku.
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zawiera m.in.: wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi, z określeniem ich kategorii, wskazanie linii rozgraniczających teren, [b]wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich, zatwierdzenie podziału nieruchomości, oznaczenie gruntów lub ich części według katastru nieruchomości[/b], które stają się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego, zatwierdzenie projektu budowlanego.
[srodtytul]Przejęcie praw[/srodtytul]