Reklama

Grunt pod szosę wywłaszczy starosta

Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej jest decyzją kompleksową, określa nie tylko wymagania dla nowego szlaku, ale także termin wydania przez właścicieli niezbędnych nieruchomości

Aktualizacja: 20.10.2009 07:30 Publikacja: 20.10.2009 05:18

Grunt pod szosę wywłaszczy starosta

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Red

Podstawowe zasady dotyczące przyznawania odszkodowań za grunty zajęte pod drogi publiczne mają z wyjątkami zastosowanie w przypadku realizacji inwestycji drogowej, o którym mowa w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=288399]ustawie z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jedn. DzU 2008 r. nr 193, poz. 1194 ze zm.). [/link]

[srodtytul]Gdzie z wnioskiem[/srodtytul]

Decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek właściwego zarządcy wydaje wojewoda – w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich, albo starosta – w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych. Decyzja ta wydawana jest w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku.

Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zawiera m.in.: wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi, z określeniem ich kategorii, wskazanie linii rozgraniczających teren, [b]wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich, zatwierdzenie podziału nieruchomości, oznaczenie gruntów lub ich części według katastru nieruchomości[/b], które stają się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego, zatwierdzenie projektu budowlanego.

[srodtytul]Przejęcie praw[/srodtytul]

Reklama
Reklama

Zgoda na realizację inwestycji określa także termin wydania nieruchomości. Nie może on być krótszy niż 120 dni od dnia, w którym powyższa decyzja stała się ostateczna.

Zajęte nieruchomości lub ich części z dniem, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna, stają się z mocy prawa: własnością Skarbu Państwa – w odniesieniu do dróg krajowych, własnością odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego – w odniesieniu do dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych.

[srodtytul]Wypłata odszkodowania[/srodtytul]

Decyzję ustalającą wysokość odszkodowania za nieruchomości wydają wojewoda – w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich, oraz starosta – w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych, w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna.

Do ustalenia wysokości i wypłacenia odszkodowania stosuje się odpowiednio przepisy ustawy[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D82BC09B1BC0EA3C7E7779F2AB9F4874?id=175872] o gospodarce nieruchomościami[/link] z zastrzeżeniem odrębności uregulowań zawartych w art. 18 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=69D80D100D12EC7C4ACF6AA2012A4587?id=288399]ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.[/link] Zgodnie z tym przepisem wysokość odszkodowania ustala się według stanu nieruchomości w dniu wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz według jej wartości z dnia, w którym następuje ustalenie wysokości odszkodowania.

Ograniczone prawa rzeczowe ustanowione na nieruchomości powodują obniżenie wysokości odszkodowania o kwotę równą wartości tych praw.

Reklama
Reklama

Jeżeli na nieruchomościach lub na prawie użytkowania wieczystego tych nieruchomości jest ustanowiona hipoteka, wysokość odszkodowania z tytułu wygaśnięcia hipoteki ustala się w wysokości świadczenia głównego wierzytelności zabezpieczonej hipoteką wraz z odsetkami zabezpieczonymi tą hipoteką. Odszkodowanie to podlega zaliczeniu na spłatę świadczenia głównego wierzytelności zabezpieczonej hipoteką wraz z odsetkami. Kwotę odszkodowania z tytułu wygaśnięcia ograniczonych praw rzeczowych wypłaca się osobom, którym te prawa przysługiwały.

[srodtytul]W podwyższonej kwocie[/srodtytul]

W przypadku gdy decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dotyczy nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym albo budynkiem, w którym został wyodrębniony lokal mieszkalny, wysokość odszkodowania przysługującego dotychczasowemu właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu zamieszkałemu w tym budynku albo lokalu powiększa się o kwotę 10 tys. zł.

Natomiast o kwotę równą 5 proc. wartości nieruchomości powiększa się wysokość odszkodowania w przypadku, w którym dotychczasowy właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości objętej decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wyda tę nieruchomość i opróżni lokal oraz inne pomieszczenia nie później niż w terminie 30 dni od dnia:

- doręczenia zawiadomienia o wydaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej albo postanowienia o nadaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej rygoru natychmiastowej wykonalności;

- w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna.

Reklama
Reklama

Wydaje się, że powiększenie odszkodowania o kwotę 10 tys. zł nie wyklucza zwiększenia odszkodowania o 5 proc. w sytuacji, gdy przesłanki warunkujące zwiększenia wystąpią łącznie.

Przewidziano także waloryzację odszkodowania na dzień wypłaty według zasad obowiązujących w przypadku zwrotu wywłaszczonych nieruchomości.

[ramka][b]Warto pilnować terminów[/b]

[b]Kwestii odszkodowań nie należy zaniedbywać. Przypomina o tym[/b] [b]wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 15 września 2009 r. (sygn. akt P 33/07).[/b] Otóż nieruchomości pozostające 31 grudnia 1998 r. we władaniu jednostek samorządu terytorialnego, niestanowiące ich własności, a zajęte pod drogi publiczne, z 1 stycznia 1999 r. stały się z mocy prawa własnością tych jednostek, oczywiście za odszkodowaniem [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=77328](art. 73 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną DzU nr 133, poz. 872 ze zm.)[/link]. Odszkodowanie wypłacała gmina w odniesieniu do dróg będących 31 grudnia 1998 r. drogami gminnymi oraz Skarb Państwa w odniesieniu do dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych. Uprawnienie do złożenia stosownego wniosku wygasało po 31 grudnia 2005 r. [/ramka]

[i]Autor jest radcą prawnym w Kancelarii Prawnej Filipek & Kamiński sp.k.[/i]

Podstawowe zasady dotyczące przyznawania odszkodowań za grunty zajęte pod drogi publiczne mają z wyjątkami zastosowanie w przypadku realizacji inwestycji drogowej, o którym mowa w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=288399]ustawie z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jedn. DzU 2008 r. nr 193, poz. 1194 ze zm.). [/link]

[srodtytul]Gdzie z wnioskiem[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Reklama
Konsumenci
Jest opinia rzecznika generalnego TSUE ws. WIBOR-u. Wstrząśnie bankami?
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Podatki
Inspektor pracy zamieni samozatrudnienie na etat - co wtedy z PIT, VAT i ZUS?
Zawody prawnicze
Rząd zdecydował: nowa grupa zawodowa otrzyma przywilej noszenia togi
Sądy i trybunały
Rzecznik dyscyplinarny sędziów „na uchodźstwie”. Jak minister chce ominąć ustawę
Reklama
Reklama