To w jego trakcie zapadają najważniejsze decyzje dotyczące m.in. remontów, wysokości zaliczek czy też udzielenia absolutorium dla zarządu.
Jak zwołać zebranie
Zebranie roczne zwołuje się obowiązkowo tylko w dużych wspólnotach, czyli liczących powyżej siedmiu lokali. Działają one na podstawie przepisów ustawy o własności lokali (dalej jako: uwl). Przewidują one, że w I kwartale każdego roku zwołuje się roczne zebranie. Z takich zebrań zwolnione są małe wspólnoty (do siedmiu lokali). W ich wypadku odpowiednio stosuje się przepisy o współwłasności kodeksu cywilnego, a te nic nie mówią o zebraniach.
Organizacją rocznych zebrań zajmuje się zarząd. Zdarza się, że właściciele są w konflikcie z zarządem i ten nie chce go zwołać z różnych przyczyn, wtedy może się zająć tym każdy właściciel, wszyscy lub kilku z nich (art. 30 ust. 1b uwl). Prawidłowe zawiadomienie powinno zawierać: dzień, godzinę, miejsce, porządek obrad.
Dobrą praktyką jest dołączanie projektów uchwał, które mają być głosowane na zebraniu. Przede wszystkim są to projekty: rocznego planu gospodarczego zarządu nieruchomością wspólną i opłat na pokrycie kosztów zarządu, sprawozdania zarządu, uchwały o udzieleniu absolutorium. Do zawiadomienia dołącza się także projekty innych uchwał, które przygotowali właściciele lub zarząd, a które mają być przedmiotem obrad (patrz ramka).
Właściciel nie musi osobiście uczestniczyć w zebraniu. Może ustanowić pełnomocnika, który w zamian za niego będzie podejmował decyzje i uczestniczył w zebraniach wspólnoty. W tym celu na zwykłej kartce papieru powinno się przygotować pełnomocnictwo, musi ono być rodzajowe. Mówią o tym art. 95 i 98 kodeksu cywilnego. Powinno się w nim znaleźć imię i nazwisko osoby, która będzie reprezentowała właściciela, adres zamieszkania, numer PESEL oraz do czego taką osobę się upoważnia (uczestnictwo w konkretnym zebraniu, głosowanie, udział w dyskusji). Dane właściciela, którego będzie pełnomocnikiem, oraz jego czytelny podpis.