Reklama

Klienci pytają głównie o niskie czynsze

Choć do pośredników trafia więcej zapytań o oferty małych biur i lokali handlowych, liczba transakcji nie rośnie

Publikacja: 28.06.2010 01:38

Klienci pytają głównie o niskie czynsze

Foto: Fotorzepa, Paweł Gałka

– Trudno mówić o wyraźnym wzroście popytu. Oczywiście zawierane są transakcje wynajmu powierzchni biurowych, ale o powrocie do czasów sprzed kryzysu nie ma mowy – mówi Katarzyna Kwiatkowska z K&G Partners.

– Na pewno firmy niechętnie zmieniają biura na droższe, o wyższym standardzie czy lepszej lokalizacji. Brak wyraźnego ożywienia gospodarczego skłania raczej do renegocjacji wcześniej zawartych umów najmu, ewentualnie do poszukiwania tańszych powierzchni.

Zdaniem Andrzeja Brochockiego z Kancelarii Brochocki Nieruchomości najemcy szukają przede wszystkim okazji. – Chcą taniego biura, ale w wysokim standardzie, by wykorzystać jeszcze sprzyjającą koniunkturę – tłumaczy Brochocki.

Dodaje, że wiele firm wchodzących na rynek rozpoczyna działalność od wynajęcia powierzchni w stylowej kamienicy lub starszym budynku biurowym, gdyż głównym kryterium wyboru jest cena. Najczęściej też poszukiwane są biura o pow. 70 –120 mkw. Największym popytem cieszą się centrum i główne ulice Warszawy, przede wszystkim ze względu na dobrą ekspozycję tego typu lokali i duże natężenie ruchu pieszego, ale też południowe dzielnice miasta. Choć ofert najmu biur jest sporo, zawsze trudniej o małe moduły, bo w nowoczesnych biurowcach deweloperzy unikają wynajmowania niewielkich powierzchni, oferując co najwyżej biura 250 – 300-metrowe.

– Dlatego małym najemcom pozostają starsze budynki o niższym standardzie, domy lub kamienice biurowe, w których są skłonni płacić za czynsz w granicach do 50 zł za mkw. – mówi Katarzyna Kwiatkowska.

Reklama
Reklama

Jak twierdzi Ewa Orłowska z agencji Polanowscy Nieruchomości, lokali na biuro z przystępną ceną i w dobrej lokalizacji jest do wzięcia niewiele, bo właściciele oczekują wysokich cen najmu, opierając się bardzo często na stawkach w nowoczesnych biurowcach.

W przypadku lokali usługowych dużym zainteresowaniem cieszą się powierzchnie w granicach 40 – 80 mkw. przy tzw. ciągach pieszych czy na stacjach metra. Takie oferty, jeżeli tylko są rozsądnie wycenione, nie czekają zbyt długo na najemcę, ale nie ma ich zbyt wiele na rynku.

– Brakuje też niedużych lokali handlowych w centrum miasta oraz większych powierzchni pod usługi medyczne. Za takie oferty klienci są w stanie zapłacić duże pieniądze – zapewnia Ewa Orłowska.

[ramka] [srodtytul] Ceny wywoławcze lokali handlowych[/srodtytul]

>[b] 60 – 100 zł[/b] za mkw. mies. – lokale na osiedlach mieszkaniowych

> [b]100 – 200 zł[/b] za mkw. mies. – główne ulice poza centrum

Reklama
Reklama

> [b]150 – 200 zł[/b] za mkw. mies. – oferty w centrum

> [b]200 – 350 zł[/b] za mkw. mies. – najbardziej prestiżowe lokalizacje w miejscach z największym natężeniem ruchu pieszych

[i]źródło: Kancelaria Brochocki Nieruchomości[/i][/ramka]

– Trudno mówić o wyraźnym wzroście popytu. Oczywiście zawierane są transakcje wynajmu powierzchni biurowych, ale o powrocie do czasów sprzed kryzysu nie ma mowy – mówi Katarzyna Kwiatkowska z K&G Partners.

– Na pewno firmy niechętnie zmieniają biura na droższe, o wyższym standardzie czy lepszej lokalizacji. Brak wyraźnego ożywienia gospodarczego skłania raczej do renegocjacji wcześniej zawartych umów najmu, ewentualnie do poszukiwania tańszych powierzchni.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Mieszkanie dla singla, dla pary, dla rodziny. To dobry czas na szukanie lokalu?
Nieruchomości
Popyt na biura nakręcają renegocjacje umów
Nieruchomości
Trójmiasto zdominowało rynek mieszkań premium. Ta część rynku też nie ma lekko
Nieruchomości
Deweloperzy lubią „obwarzanki” i kurorty. A co lubią klienci?
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Nieruchomości
„Pomysły” deweloperów, czyli jak z domu może powstać blok
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama