Podczas gdy w latach 2007 – 2009 deweloperzy oddawali po 630 – 830 mkw. nowej pow. handlowej w kraju, w tym roku nowa podaż sięgnie ok. 530 tys. mkw., a w przyszłym – ok. 550 tys. mkw. – szacuje Karina Kreja z CB Richard Ellis.
Dodaje, że w drugiej połowie bieżącego roku ponad 80 proc. pow. handlowej (ok. 290 tys. mkw.) zostanie oddane w małych i średnich miastach Polski, m.in. Galeria Viktoria w Wałbrzychu, Gemini Jasna Park w Tarnowie i Agora w Bytomiu oraz magazyny handlowe takich sieci jak Castorama, OBI, Decathlon czy Leroy Merlin. Natomiast w przyszłym roku połowa nowej podaży powstanie w dużych miastach.
[b] Kryzysowe opóźnienia[/b]
Z wyliczeń analityków Cushman & Wakefield wynika, że na koniec I półrocza 2010 r. w Polska posiadała niemal 9,6 mln mkw. pow. handlowej, z czego 72,7 proc. stanowiły centra handlowe – 360 obiektów oferuje prawie 7 mln mkw.
W pierwszym półroczu 2010 r. na polskim rynku przybyło 247 tysięcy mkw., deweloperzy oddawali głównie niewielkie obiekty o pow. najmu sięgającej ok. 20 tys. mkw. Były to między innymi Plaza Suwałki, Plaza Zgorzelec, Galeria Mazovia, Galeria Jastrzębie czy Metropol.