Warszawa bez nowych projektów

W I półroczu 2010 r. oddano o 42 proc. mniej powierzchni niż w tym samym okresie 2009 r. Mimo to najemcy mają silną pozycję do negocjacji czynszów

Publikacja: 16.08.2010 03:35

W przyszłym roku na Białołęce ma być otwarty outlet Factory Annopol, zbudowany przez spółkę Neinver.

W przyszłym roku na Białołęce ma być otwarty outlet Factory Annopol, zbudowany przez spółkę Neinver. To jeden z nielicznych większych projektów handlowych w stolicy

Foto: Materiały Inwestora

Podczas gdy w latach 2007 – 2009 deweloperzy oddawali po 630 – 830 mkw. nowej pow. handlowej w kraju, w tym roku nowa podaż sięgnie ok. 530 tys. mkw., a w przyszłym – ok. 550 tys. mkw. – szacuje Karina Kreja z CB Richard Ellis.

Dodaje, że w drugiej połowie bieżącego roku ponad 80 proc. pow. handlowej (ok. 290 tys. mkw.) zostanie oddane w małych i średnich miastach Polski, m.in. Galeria Viktoria w Wałbrzychu, Gemini Jasna Park w Tarnowie i Agora w Bytomiu oraz magazyny handlowe takich sieci jak Castorama, OBI, Decathlon czy Leroy Merlin. Natomiast w przyszłym roku połowa nowej podaży powstanie w dużych miastach.

[b] Kryzysowe opóźnienia[/b]

Z wyliczeń analityków Cushman & Wakefield wynika, że na koniec I półrocza 2010 r. w Polska posiadała niemal 9,6 mln mkw. pow. handlowej, z czego 72,7 proc. stanowiły centra handlowe – 360 obiektów oferuje prawie 7 mln mkw.

W pierwszym półroczu 2010 r. na polskim rynku przybyło 247 tysięcy mkw., deweloperzy oddawali głównie niewielkie obiekty o pow. najmu sięgającej ok. 20 tys. mkw. Były to między innymi Plaza Suwałki, Plaza Zgorzelec, Galeria Mazovia, Galeria Jastrzębie czy Metropol.

– Jedynym większym obiektem była druga faza centrum Port Łódź o pow. ok. 70 tys. mkw. – szacuje Ewa Derlatka-Chilewicz z DTZ.

Najwięcej otwarć szykuje się jednak na ostatni kwartał tego roku, który powiększy podaż w całej Polsce o 160 tys. mkw. W budowie pozostaje ok. 750 tys. mkw., które trafią na rynek w latach 2010 – 2012. Dodatkowo, na wznowienie budowy czeka ponad 150 tys. mkw. powierzchni.

– Jeśli wziąć pod uwagę projekty na zaawansowanym etapie planowania, do końca 2012 r. może powstać dodatkowo blisko 850 tys. mkw. centrów handlowych, o ile deweloperom uda się pozyskać finansowanie na te inwestycje – uważa Katarzyna Michnikowska z Cushman & Wakefield.

Choć powstają głównie nowe obiekty, rozbudowy istniejących centrów handlowych stanowić będą ponad 16 proc. inwestycji. To sporo.

– Wynika to w znacznej mierze z mniejszej ilości nowych projektów, których budowa zostanie opóźniona w związku z kryzysem. Ponadto mniejsze pod względem mkw. rozbudowy obiektów, które mają ugruntowaną pozycję na lokalnych rynkach, są łatwiejsze do przeprowadzenia niż realizacja nowych projektów – tłumaczy Derlatka-Chilewicz.

[b]Gotowi do rozbudowy sieci[/b]

– W ubiegłym roku mało które centrum w dniu otwarcia wynajęte było w 100 procentach. Natomiast żadne z nich nie przywitało klientów w dniu inauguracji wszystkimi otwartymi punktami handlowymi – zauważa Jarosław Fijałkowski, prezes Parkridge Retail CEE.

Katarzyna Kreja dodaje, że wprawdzie najlepsze centra handlowe nadal mogą się pochwalić listami oczekujących, ale w ostatnich miesiącach wiele nowych projektów otworzyło się z 70 – 80 proc. powierzchni wynajętej. – Deweloperzy jednak budują na przyszłość, licząc na lepszą sytuację rynkową za 18 – 36 miesięcy, kiedy dziś projektowane lub budowane centra będą otwierane – mówi Katarzyna Kreja.

Agnieszka Baczyńska, dyrektor Działu Najmu Plaza Centers, zapewnia, że zwiększyło się zainteresowanie sieci handlowych nowymi lokalizacjami. – Klienci chętniej spędzają czas i robią zakupy w centrach handlowych. To pozytywny znak dla najemców, którzy są gotowi powiększać sieć sprzedaży. Koncentrują się teraz głównie na najlepszych lokalizacjach – opowiada Agnieszka Baczyńska.

Anna Skrocka, przedstawicielka spółki Mayland, również zapewnia, że najemcy wykazują większe zainteresowanie i entuzjazm w pozyskiwaniu nowych lokalizacji. – Bez wątpienia wpływa też na to mniejsza podaż planowanej do oddania w najbliższych latach ilości projektów centrów handlowych – mówi Skrocka.

Wszystkie budujące obecnie spółki liczą na to, że w chwili otwarcia obiektu, wynajmą 100 proc. pow.

[b]Twarde negocjacje[/b]

Z wyjątkiem Warszawy, czynsze w centrach handlowych nieznacznie spadły ze względu na silną pozycję negocjacyjną najemców – w stolicy stawki sięgają 80 euro za mkw., a w innych miastach – 45 euro za mkw. miesięcznie.

Stopa pustostanów w obiektach starszych wynosi 0 – 3,5 proc., jednak w kilkunastu budynkach oddanych do użytku w 2009 r. stanowi nawet 10 – 20 proc. Warszawa nieustannie przyciąga uwagę firm, co w połączeniu z ograniczoną ilością powierzchni na wynajem skutkuje minimalnym poziomem pustostanów i stabilnymi stawkami czynszów.

Deweloperzy obiektów handlowych, oddanych rok temu w Łodzi i Krakowie powoli znajdują nowych najemców. I choć sporym zainteresowaniem cieszą się nowe inwestycje śródmiejskie realizowane obecnie w aglomeracji katowickiej, to już obiekty podmiejskie, np. w Gliwicach, silnie rywalizują o najemców.

Rynki Wrocławia, Poznania i Trójmiasta wykazują już oznaki nasycenia powierzchnią handlową. Mimo to pustostany można znaleźć głównie w obiektach drugorzędnych.

Najemcy dyktują warunki, mają możliwość negocjacji wysokości opłat.

– Oprócz korzystnej ceny najemcy oczekują dodatkowych zachęt w pakietach najmu: udziału właściciela budynku w kosztach aranżacji lokalu, czynszów kroczących, czynszów od obrotu, wakacji czynszowych itp. Powoduje to wydłużenie okresu komercjalizacji oraz pogłębianie różnic między stawkami efektywnymi i transakcyjnymi – tłumaczy Katarzyna Michnikowska.

Dodaje, że strategie rozwoju krajowych i międzynarodowych sieci handlowych zakładają ostrożną ekspansję w miastach średniej wielkości i znaczące ograniczenie ekspansji w miastach małych, co będzie miało niekorzystny wpływ na realizację nowych projektów w tych lokalizacjach i poziomy pustostanów.

[ramka][b]NAJWYŻSZE CZYNSZE W CENTRACH HANDLOWYCH[/b]

[b](w euro za mkw. miesięcznie w II kw. 2010 r.)[/b]

- Warszawa 80

- Aglomeracja katowicka 46

- Kraków 41

- Poznań 41

- Trójmiasto 40

- Szczecin 39

- Wrocław 38

- Łódź 36

- Inne miasta 27

źródło: Cushman & Wakefield[/ramka]

[ramka][b]Richard Keen, dyrektor zarządzający Keen Property Partners[/b]

– Najemcy są coraz bardziej skłonni rozwijać biznes w nowych lokalizacjach. Chętniej więc podpisują umowy na wynajem powierzchni handlowych. Także stabilizacja kursu euro oraz mniejsza liczba nowych centrów handlowych przyczyniły się do wzrostu aktywności sieci handlowych.

Jednocześnie część firm ma trudności z pozyskaniem finansowania dla swego rozwoju. Spowodowane jest to spadkiem obrotów ze sprzedaży, co wpływa na ich kondycję finansową i powstrzymuje przed angażowaniem się w nowe projekty. W wyjątkowych sytuacjach najemcy nawet rezygnują z już zajmowanych powierzchni. Dodatkowo powódź, która ostatnio dotknęła niemal całej Polski, nie sprzyja poprawie sytuacji sieci handlowych. [/ramka]

Podczas gdy w latach 2007 – 2009 deweloperzy oddawali po 630 – 830 mkw. nowej pow. handlowej w kraju, w tym roku nowa podaż sięgnie ok. 530 tys. mkw., a w przyszłym – ok. 550 tys. mkw. – szacuje Karina Kreja z CB Richard Ellis.

Dodaje, że w drugiej połowie bieżącego roku ponad 80 proc. pow. handlowej (ok. 290 tys. mkw.) zostanie oddane w małych i średnich miastach Polski, m.in. Galeria Viktoria w Wałbrzychu, Gemini Jasna Park w Tarnowie i Agora w Bytomiu oraz magazyny handlowe takich sieci jak Castorama, OBI, Decathlon czy Leroy Merlin. Natomiast w przyszłym roku połowa nowej podaży powstanie w dużych miastach.

Pozostało 90% artykułu
Nieruchomości
Warszawa. Skanska sprzedała biurowiec P180 za 100 mln euro
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie