Z czego najczęściej są niezadowoleni klienci deweloperów? Proszę o przykłady powodów konfliktów?
Magdalena Zienkiewicz: Jednym z najczęstszych powodów niezadowolenia klientów firm deweloperskich są opóźnienia w realizacji inwestycji i przekazywaniu lokali. W efekcie opóźnień klienci często ponoszą dodatkowe koszty w postaci wydłużenia okresu ubezpieczenia kredytu mieszkaniowego albo wynajmu mieszkania.
Opóźnienia mogą oczywiście być podstawą dochodzenia roszczeń odszkodowawczych względem deweloperów. Najlepszym jednak rozwiązaniem jest uregulowanie skutków ewentualnych opóźnień dewelopera już w umowie przedwstępnej, przewidując np. obowiązek zapłaty kary umownej.
Natomiast po zakończeniu inwestycji konflikty pojawiają się na tle otoczenia i wyglądu nieruchomości, który nie zawsze odpowiada specyfikacji lub wcześniejszym wizualizacjom przedstawianym nabywcy. Zastrzeżenia kupujących często również budzą stan wykończenia inwestycji i wady budynku. Szczególnie kłopotliwe jest usuwanie wad dotyczących części wspólnych budynku.
W tym przypadku istnieją wątpliwości prawne co do tego, kto powinien występować z roszczeniami o ich usunięcie – wspólnota mieszkaniowa czy właściciele – oraz kiedy rozpoczyna i kończy swój bieg okres gwarancji i rękojmi. Kwestia ta nie jest wprost uregulowana, więc w praktyce często wady są usuwane na koszt wspólnoty mieszkaniowej ku niezadowoleniu mieszkańców.