Na obiad, na drinka i na film – do outletu

W nowych centrach wyprzedażowych strefy rozrywkowo-gastronomiczne zajmują nawet jedną trzecią powierzchni. Napędzają życie w outlecie.

Aktualizacja: 30.05.2019 18:07 Publikacja: 30.05.2019 17:59

Outlet Park w Szczecinie – strefa food court

Outlet Park w Szczecinie – strefa food court

Foto: materiały prasowe

Na gastronomię i rozrywkę stawia Outlet Park w Szczecinie. Jak mówi Mariusz Machnicki, dyrektor centrum, wśród najemców są m.in. kawiarnie, bary, restauracje i siedmiosalowe kino.

– Mamy też interaktywny plac zabaw dla dzieci – opowiada Mariusz Machnicki. – Te dodatkowe elementy, które zajmują ok. 15 proc. powierzchni centrum, stanowią zachętę do odwiedzania nas także w niedziele niehandlowe.

Szczeciński outlet otwiera się też na nowe marki. Jest tam drogeria i market ze zdrową żywnością. Sklepy te podniosły odwiedzalność centrum o 11 proc. w ujęciu rocznym.

Europejska ścieżka

Część rozrywkowo-gastronomiczna zajmie ponad jedną trzecią powierzchni powstającego centrum Fashion Outlet Kraków.

– To bardzo dużo. Pierwsze outlety powstające w Polsce po 2000 r. oferowały niemal wyłącznie przestrzeń handlową – podkreśla Dawid Rutkowski z Prôm Peakside Ros Outlet Management. – Według standardów z tamtych lat oferta powinna być ograniczona do sklepów z odzieżą. Nie było miejsca na rozrywkę, a gastronomia była dostępna w szczątkowej formie. Klienci przychodzili do outletów niemal wyłącznie na zakupy, spędzali tam stosunkowo mało czasu, a jeśli coś jedli, to fast foody w małych stoiskach.

Po 15 latach te oczekiwania się zmieniły. – Nowoczesne outlety to nie tylko miejsce zakupów w dobrych cenach, ale też przestrzeń, gdzie spędzamy wolny czas, czasem kilka godzin, czasem nawet większą część dnia – mówi Dawid Rutkowski. – Wizyty w outletach to także rodzaj rozrywki. Przyjemne formy spędzania czasu, pyszny posiłek lub drink mogą być świetnym dopełnieniem udanych zakupów.

Prôm Peakside Ros Outlet Management zarządza inwestycjami w outlety m.in. w Niemczech, Hiszpanii, Portugalii. Tamtejsze wzorce dotyczące proporcji powierzchni zakupowej i rozrywkowo-gastronomicznej teraz wprowadza do Polski. Jak podkreśla Rutkowski, rozrywka i gastronomia to silnik napędzający życie w centrum. Do Fashion Outlet Kraków wejdą Cinema City, Fitness Platinium, Pink Bowling.

– W części gastronomicznej nie wystarczą już stoiska z fast foodem. Jedzenie musi być różnorodne i najwyższej jakości – podkreśla Rutkowski. – W krakowskim obiekcie strefa gastronomii będzie powiększona. Pod letnią gastronomię będzie wykorzystana część tarasu wejściowego.

Pytany o zmiany w centrach wyprzedażowych Mariusz Machnicki mówi o łączeniu outletowej funkcjonalności z szerokim tenant-mixem obejmującym także sklepy z artykułami w pełnych cenach, punkty z żywnością, usługi i rozrywkę. – Dążymy do poszerzenia oferty i dopasowania jej do każdego gustu i portfela. Klienci znajdą marki dla całej rodziny i marki premium – mówi dyrektor szczecińskiego Outlet Parku.

Obiekt przygotowuje się do przebudowy powierzchni food courtu.

Także w warszawskim outlecie Factory można zjeść obiad w restauracji, wypić kawę w kawiarni. Dla dzieci przygotowano place zabaw.

Marta Mikołajczyk-Pyrć, dyrektor pionu nieruchomości handlowych w dziale zarządzania nieruchomościami i aktywami w firmie doradczej Savills, komentuje, że rola gastronomii w sektorze handlowym rośnie na całym świecie.

– Najlepsze centra rozbudowują food courty oraz zwiększają udział najemców z tego sektora w całkowitej powierzchni galerii – podkreśla. – Rekomendowany udział najemców gastronomicznych zwiększył się w ostatnich latach z 5 do 20 proc. Ta moda nie może być ignorowana przez centra wyprzedażowe. Oprócz wydzielonej strefy gastronomicznej, wzorem galerii, warto w outletach otwierać lodziarnie i kawiarnie, które pozwalają klientom złapać oddech i wydłużają ich czas spędzony w obiekcie. Zgodnie z ideą galerii społecznościowych, czyli obiektów, w których przede wszystkim chcemy miło spędzić czas, warto rozważyć również rozbudowę oferty rozrywkowej, szczególnie dla najmłodszych.

Dyrektor dodaje, że również eventy przestały być domeną jedynie galerii handlowych. – Zarządca nieruchomości powinien zadbać o atrakcyjne wydarzenia sezonowe również w outlecie – podkreśla. – Kluczem do sukcesu dla outletów w najbliższych latach będzie elastyczność dostosowywania oferty do zmieniającej się mody i stylu życia. Wzorce możemy czerpać z bardziej rozwiniętych rynków, gdzie centra wyprzedażowe słyną np. z towarów made for outlet. Produkowane przez znane marki, zwykle według z najświeższych trendów, są dostępne jedynie w centrach wyprzedażowych. Niewybaczalnym błędem, który zraził wiele osób do outletów, są kolekcje sprzed kilku sezonów lub jedynie końcówki tych obecnych, w najmniej popularnych rozmiarach.

Wizyty planowane

Mariusz Majkowski, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w CBRE, podkreśla, że ze względu na ofertę i położenie na obrzeżach lub poza granicami miast centra wyprzedażowe to miejsca dla szukających przede wszystkim okazji, przyjeżdżających na zakupy planowane, dużo rzadziej spontaniczne. – Duży wpływ na outlety ma zakaz handlu w niedzielę – zauważa dyrektor. Takie galerie odwiedza się głównie w weekendy, a ich zasięg jest większy od zwykłego centrum handlowego.

– Rosnąca konkurencja wymusza modyfikację charakteru centrum outletowego. Coraz więcej obiektów poszerza zakres usług także o ofertę convenience, czego potwierdzeniem są pojawiające się w outletach supermarkety – komentuje ekspert CBRE. – W centrach wyprzedażowych coraz częściej powstają także duże bawialnie, gdzie rodzice mogą zostawić dzieci na czas zakupów.

Jak podaje Savills, w Polsce jest 16 obiektów wyprzedażowych: w Białymstoku (2 centra), Bydgoszczy (1), Gdańsku (1), Gliwicach (1), Krakowie (1), Lublinie (1), aglomeracji warszawskiej (3), Poznaniu (1), Rzeszowie (1), Rzgowie k. Łodzi (1), Sosnowcu (1), Szczecinie (1), Wrocławiu (1). Ich łączna powierzchnia to 270,7 tys. mkw.

– Najnowszy obiekt otwarto w marcu w Gliwicach. To Silesia Outlet o powierzchni 12 tys. mkw. – wskazuje Marta Mikołajczyk-Pyrć.

Na gastronomię i rozrywkę stawia Outlet Park w Szczecinie. Jak mówi Mariusz Machnicki, dyrektor centrum, wśród najemców są m.in. kawiarnie, bary, restauracje i siedmiosalowe kino.

– Mamy też interaktywny plac zabaw dla dzieci – opowiada Mariusz Machnicki. – Te dodatkowe elementy, które zajmują ok. 15 proc. powierzchni centrum, stanowią zachętę do odwiedzania nas także w niedziele niehandlowe.

Pozostało 93% artykułu
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?