Okres przedświąteczny sprzyja otwieraniu obiektów handlowych. W Europie Środkowej w ostatnich miesiącach roku może przybyć 540 tys. mkw. galerii. W pierwszym półroczu 2013 r. powierzchnia w centrach handlowych krajów Europy Środkowej : Polski, Czech, Węgier i Słowacji - powiększyła się o ok. 190 tys. mkw. Z tego aż 126 tys. mkw. oddane było do użytku w Polsce. W tym samym okresie w całej Europie powstało łącznie 1,8 mln mkw. nowej powierzchni handlowej - wynika z najnowszego raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield "European Shopping Centre Development".
- Naszym zdaniem Europa Środkowa wciąż wykazuje potencjał nowych inwestycji. Dziś inwestorzy koncentrują się na wyszukiwaniu atrakcyjnych lokalizacji z potencjałem deweloperskim, a przede wszystkim na optymalizacji istniejących centrów handlowych - mówi Jonathan Hallett, partner zarządzający firmy Cushman & Wakefield w Europie Środkowej. - Rynki Europy Środkowej, pod względem wolumenu powierzchni w centrach handlowych, zbliżają się do krajów zachodnich w dość szybkim tempie.
Polska z najwyższą średnią
Do największych obiektów handlowych oddanych do użytku w drugiej połowie 2013 r. należą w Polsce: Galeria Bronowice w Krakowie (60 tys. mkw.), Poznań City Center w Poznaniu (58 tys. mkw.) oraz Galerię Katowicką w Katowicach (53 tys. mkw.).
Z kolei w Czechach otwarte zostało centrum handlowe Galerie Šantovka w Ołomuńcu o powierzchni 46 tys. mkw., a na Węgrzech - drugi etap centrum Árkád (20 tys. mkw.) oraz CET (12 tys. mkw.) w Budapeszcie.
Natomiast w pierwszej połowie 2013 r. największe nowe centra handlowe powstały w Polsce: Galeria Solna (30 tys. mkw.) i Europa Centralna (27 tys.mkw.).