Nasz czytelnik ma dwa dobrze prosperujące sklepy z dobrym alkoholem. Łańcuch dostaw działa jak należy, klientów nie brakuje, więc chciałby poszerzyć działalność. Wie, że podstawa sukcesu to dobry adres nowego sklepu w dużym mieście. Jak jednak szukać odpowiednich lokali?
Trzy ważne czynniki
– Sieci sklepów sprzedających markowe wina, takie jak m.in. Winoteka, Centrum Wina czy La Passion du Vin stanowią grupę o specyficznych potrzebach odnośnie do poszukiwanych lokali pod wynajem – mówi Grażyna Melibruda, dyrektor w dziale wynajmu powierzchni handlowych w firmie doradczej Jones Lang LaSalle. – Najemcy z tego segmentu stawiają przede wszystkim na lokale o powierzchni od 60 do 100 mkw., czasem większe. Zwykle położone są przy ważnych ciągach komunikacyjnych miast czy głównych arteriach miejskich, ale także na prestiżowych, rozwijających się dużych osiedlach.
Zdaniem ekspertki Jones Lang LaSalle interesującymi lokalizacjami dla sklepów z markowymi winami są również partery starych odrestaurowanych kamienic czy loftów – bardzo dogodne lokalizacje, jeśli chodzi o grupę potencjalnych klientów, a do tego miejsca o odpowiednim klimacie i charakterze. – Niezwykle istotne jest, aby lokale mieściły się na parterze, miały wejście bezpośrednio z ulicy, z dobrą widocznością, ekspozycją i dużą witryną, a także miały bezpośredni dostęp do miejsc parkingowych dla potencjalnych klientów – dodaje Grażyna Melibruda.
Z kolei Katarzyna Urbaszek, negocjator w dziale powierzchni handlowych w firmie doradczej CBRE, podkreśla, że przed otwarciem sklepu z alkoholami dla koneserów niezbędne jest określenie profilu potencjalnego klienta, co pozwoli zawęzić obszar poszukiwań lokalu. – Lokalizacja, wielkość sklepu i założony budżet na opłaty związane z prowadzeniem sklepu to trzy czynniki, które pozwolą rozpocząć poszukiwania – mówi Katarzyna Urbaszek. – Warto pamiętać, że sklepy z alkoholem wymagają uzyskania pozwolenia na sprzedaż tego towaru. Należy więc zwrócić uwagę, czy lokal nie znajduje się na przykład blisko szkoły czy innej placówki oświatowo-wychowawczej.
Trudniej w galerii
Czy lepiej otwierać sklepy z alkoholem dla koneserów w centrach handlowych czy na osiedlach? – Wszystkie te lokalizacje mogą być właściwe. Ważne, żeby trafić do odpowiedniego klienta. Coraz więcej wyspecjalizowanych sklepów z alkoholem można zauważyć w parterach nowo budowanych budynków mieszkalnych. Okolice kompleksów biurowych też wydają się być odpowiednim wyborem. Lokalizacja jest bardzo istotnym elementem, ale nie jedynym, który wpływa na wysokość obrotów. Odpowiednia obsługa, marketing, widoczność – to wszystko składa się na sukces sklepu – podkreśla negocjatorka z firmy CBRE.