Sposób na biznes: sieć sklepów z winami

Parter, duża witryna, wielu przechodniów oraz dobre sąsiedztwo – to przepis na dobrą lokalizację sklepu. To jednak za mało, by odnieść sukces.

Publikacja: 28.02.2014 13:44

Bardzo ważna jest nie tylko lokalizacja sklepu, ale także efektowna witryna

Bardzo ważna jest nie tylko lokalizacja sklepu, ale także efektowna witryna

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Nasz czytelnik ma dwa dobrze prosperujące sklepy z dobrym alkoholem. Łańcuch dostaw działa jak należy, klientów nie brakuje, więc chciałby poszerzyć działalność. Wie, że podstawa sukcesu to dobry adres nowego sklepu w dużym mieście. Jak jednak szukać odpowiednich lokali?

Trzy ważne czynniki

– Sieci sklepów sprzedających markowe wina, takie jak m.in. Winoteka, Centrum Wina czy La Passion du Vin stanowią grupę o specyficznych potrzebach odnośnie do poszukiwanych lokali pod wynajem – mówi Grażyna Melibruda, dyrektor w dziale wynajmu powierzchni handlowych w firmie doradczej Jones Lang LaSalle. – Najemcy z tego segmentu stawiają przede wszystkim na lokale o powierzchni od 60 do 100 mkw., czasem większe. Zwykle położone są przy ważnych ciągach komunikacyjnych miast czy głównych arteriach miejskich, ale także na prestiżowych, rozwijających się dużych osiedlach.

Zdaniem ekspertki Jones Lang LaSalle interesującymi lokalizacjami dla sklepów z markowymi winami są również partery starych odrestaurowanych kamienic czy loftów – bardzo dogodne lokalizacje, jeśli chodzi o grupę potencjalnych klientów, a do tego miejsca o odpowiednim klimacie i charakterze. – Niezwykle istotne jest, aby lokale mieściły się na parterze, miały wejście bezpośrednio z ulicy, z dobrą widocznością, ekspozycją i dużą witryną, a także miały bezpośredni dostęp do miejsc parkingowych dla potencjalnych klientów – dodaje Grażyna Melibruda.

Z kolei Katarzyna Urbaszek, negocjator w dziale powierzchni handlowych w firmie doradczej CBRE, podkreśla, że przed otwarciem sklepu z alkoholami dla koneserów niezbędne jest określenie profilu potencjalnego klienta, co pozwoli zawęzić obszar poszukiwań lokalu. – Lokalizacja, wielkość sklepu i założony budżet na opłaty związane z prowadzeniem sklepu to trzy czynniki, które pozwolą rozpocząć poszukiwania – mówi Katarzyna Urbaszek. – Warto pamiętać, że sklepy z alkoholem wymagają uzyskania pozwolenia na sprzedaż tego towaru. Należy więc zwrócić uwagę, czy lokal nie znajduje się na przykład blisko szkoły czy innej placówki oświatowo-wychowawczej.

Trudniej w galerii

Czy lepiej otwierać sklepy z alkoholem dla koneserów w centrach handlowych czy na osiedlach? – Wszystkie te lokalizacje mogą być właściwe. Ważne, żeby trafić do odpowiedniego klienta. Coraz więcej wyspecjalizowanych sklepów z alkoholem można zauważyć w parterach nowo budowanych budynków mieszkalnych. Okolice kompleksów biurowych też wydają się być odpowiednim wyborem. Lokalizacja jest bardzo istotnym elementem, ale nie jedynym, który wpływa na wysokość obrotów. Odpowiednia obsługa, marketing, widoczność  – to wszystko składa się na sukces sklepu – podkreśla negocjatorka z firmy CBRE.

Natomiast Grażyna Melibruda radzi, aby sprawdzić, czy w pobliżu wybranej lokalizacji nie jest planowana budowa galerii handlowej lub nie działają tam już centra handlowe, ze zwykle dobrze rozwiniętą ofertą win. – W przypadku najmu powierzchni w galeriach handlowych należy brać pod uwagę, że może pojawić się potencjalna konkurencja. Może bowiem zdarzyć się tak, że w tym samym centrum handlowym otworzy się podobny sklep, nawet o częściowo pokrywającym się asortymencie, np. z ekskluzywną żywnością delikatesową, oferujący również wina. Pojawienie się kolejnego sklepu z podobną ofertą może spowodować spadek sprzedaży i obrotów – ostrzega Grażyna Melibruda.

Jej zdaniem konkurencją może być również supermarket czy delikatesy w centrum handlowym z szeroką ofertą markowych win. Warto też wziąć pod uwagę, że umowy najmu w centrum handlowym zawiera się na minimum pięć lat i więcej, a w przypadku uruchomienia sklepu przy ulicy można uzyskać korzystniejsze warunki najmu. Łatwiej także negocjować elastyczne zapisy umowy najmu.

Jeśli np. winiarnia miałaby powstać w biurowcu, należy zwrócić uwagę na godziny otwarcia sklepu. Powinien działać dłużej, niż pracują firmy w budynku biurowym. – Poza tym decydując się na uruchomienie sklepu w biurowcu, należy wybrać obiekt o tzw. mocnej lokalizacji, najlepiej w centrum, i szukać lokalu dobrze widocznego z zewnątrz, położonego przy ważnych ciągach komunikacyjnych, tak aby większa liczba klientów mogła dokonywać zakupów na trasie codziennych przejazdów – podkreśla ekspertka JLL.

 

EKSPERCI RADZĄ:

Tomasz Górski,
starszy negocjator, dział powierzchni handlowych w firmie Cushman & Wakefield:

Prowadzenie sklepu z alkoholami dla koneserów – winami lub wódkami – to działalność niszowa. Chodzi więc o przyciągnięcie wyselekcjonowanego klienta, który stawia ?na określony rodzaj trunku. Jeśli alkohole są z tzw. wyższej półki, drogie, to dobrze by było poszukać prestiżowego miejsca na sklep w pobliżu innych tak samo pozycjonowanych marek, aby móc przygotować ofertę komplementarną. Taki sklep musi być wizytówką sieci. Powinien przyciągać grupę klientów już samą witryną. Sąsiedztwo jest bardzo ważne. Warto „przykleić się" do prestiżowej marki. ?Jeśli w sieci sprzedawane byłyby wina ze średniej półki, lokalizacje na sklepy nie muszą być już tak drogie. Raczej chodzi o to, aby znaleźć miejsca o dużym natężeniu ruchu pieszego oraz dobrze eksponowane (duże witryny, łatwe dojście, blisko parking). Nie muszą być to duże lokale, raczej do 100 mkw. ?Jeżeli chodzi o galerie handlowe, to warto szukać w nich miejsca, ale tylko w obiektach, gdzie nie brakuje klientów. Jeśli pustostanów w centrum handlowym jest wiele, nawet niski czynsz nie powinien skusić. Różne czynsze w pobliskich lokalach

Katarzyna Urbaszek,
negocjator w dziale powierzchni handlowych w firmie CBRE:

- Czy łatwo znaleźć w dużym mieście mały lokal na sklep ?z alkoholami, do 100 mkw.? Raczej tak, bo 100 mkw. to typowa wielkość sklepu, zarówno w centrach handlowych, jak i przy ulicach. Obecnie przy ulicach handlowych intensywnie rozwijają się sieci sklepów spożywczych, i to również w takich formatach. Podobnie jak specjalistyczne sklepy z alkoholem, potrzebują koncesji na alkohol. Warto więc – przy poszukiwaniu lokalu – traktować także sklepy spożywcze jako bezpośrednią konkurencję. Moim zdaniem znalezienie lokalu wielkości 100 mkw. przy ulicy na pewno będzie łatwiejsze, niż gdyby ktoś poszukiwał np. 300 mkw. Trudniejsze może się okazać uzyskanie zgody na sprzedaż alkoholu w upatrzonym miejscu. Przede wszystkim,jeśli wspólnota mieszkaniowa w budynku jest nieprzychylna.?Jeśli chodzi o czynsze, to stawki będą różniły się nie tylko w poszczególnych miastach, w konkretnych centrach czy na tych samych ulicach. Czynsz najmu może być inny nawet w lokalach znajdujących się obok siebie, ale w innych budynkach, które mają innego właściciela.

Nasz czytelnik ma dwa dobrze prosperujące sklepy z dobrym alkoholem. Łańcuch dostaw działa jak należy, klientów nie brakuje, więc chciałby poszerzyć działalność. Wie, że podstawa sukcesu to dobry adres nowego sklepu w dużym mieście. Jak jednak szukać odpowiednich lokali?

Trzy ważne czynniki

Pozostało 95% artykułu
Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej