Preferencje klientów na rynku wtórnym

Ponad 40 proc. klientów chce kupić mieszkanie z dwoma pokojami. Kawalerkami jest zainteresowanych 12 proc. nabywców.

Publikacja: 21.08.2014 09:55

Preferencje klientów na rynku wtórnym

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski Krzysztof Skłodowski

Tak wynika z najnowszych analiz portalu nieruchomości Domy.pl. - Mieszkań trzypokojowych szuka 1/3 zainteresowanych, lokali z czterema pokojami - 11 proc., a jedynie 3 proc. klientów rozważa zakup mieszkania z minimum pięcioma pokojami - mówi Tomasz Piętowski, analityk serwisu Domy.pl. - Powyższe ogólnopolskie dane znacznie się różnią jednak od struktury popytu w sześciu największych miastach - zastrzega.

Dla singla i rodziny

Z analiz wynika, że największym zainteresowaniem na mieszkaniowym rynku wtórnym cieszą się lokale dwupokojowe. - Dla wielu kupujących to najlepsze rozwiązanie. Mieszkanie z dwoma pokojami zapewnia minimum komfortu rodzinie z jednym dzieckiem, ale jest też chętnie wybierane przez singli, którzy w przyszłości planują związek i założenie rodziny - tłumaczy Tomasz Piętowski.

Analityk zauważa też, że cena dwupokojowego mieszkania jest często relatywnie niewiele wyższa od ceny kawalerki. - Lokale dwupokojowe z konieczności wybierają także rodziny z większą liczbą dzieci, co także wpływa na wysoki popyt na tego typu lokale - mówi Tomasz Piętowski.

Dodaje, że takie mieszkania są najczęściej wybierane przez klientów poszukujących mieszkań w Gdańsku i Łodzi. - W tych miastach dwupokojowe M chciałoby kupić aż 52 proc. klientów. Tego typu mieszkania nie cieszą się już jednak tak dużą popularnością na największym w Polsce warszawskim rynku wtórnym. Tutaj są przedmiotem zainteresowania 36 proc. poszukujących - podaje Tomasz Piętowski.

W skali całego kraju używanymi kawalerkami jest zainteresowany prawie co ósmy (12 proc.) klient. - We wszystkich sześciu miastach analizowanych przez portal Domy.pl, popyt na mieszkania jednopokojowe nie jest jednak mniejszy niż 10 proc. Wynosi 10 proc. we Wrocławiu, 13 proc. w Poznaniu i Gdańsku, 14 proc. w Warszawie, Krakowie i Łodzi - mówi analityk portalu Domy.pl.

Chętni na większe

Statycznie co trzeci Polak poszukujący mieszkania na rynku wtórnym jest zainteresowany lokalem trzypokojowym.

- Od tej średniej znacznie odbiega jednak sytuacja na rynku gdańskim. W stolicy woj. pomorskiego popyt na tego typu M (z uwagi na dużą popularność mieszkań dwupokojowych) jest znacznie mniejszy i wynosi jedynie 24 proc. - tłumaczy Tomasz Piętowski. - Biorąc pod uwagę dane ogólnopolskie, 11 proc. klientów chętnych na zakup mieszkania z drugiej ręki szuka lokalu czteropokojowego. Struktura popytu na ten typ lokali jest jednak bardzo zróżnicowana, jeżeli przyjrzymy się rynkom w sześciu analizowanych przez portal Domy.pl miastach. Duże i zazwyczaj o podwyższonym standardzie M5 największą popularnością cieszą się w Warszawie (15 proc.) i Wrocławiu (13 proc.), najmniejsza zaś w Gdańsku (8 proc.) i Łodzi (5 proc.) - dodaje.

Jak wynika z analiz, zainteresowanie mieszkaniami z pięcioma i więcej pokojami jest w skali kraju znikome i nie przekracza 3 proc. - Tak duże mieszkania są najczęściej poszukiwane na rynku warszawskim (5 proc.), najrzadziej zaś na rynku łódzkim (1 proc.) - podają analitycy.

Tak wynika z najnowszych analiz portalu nieruchomości Domy.pl. - Mieszkań trzypokojowych szuka 1/3 zainteresowanych, lokali z czterema pokojami - 11 proc., a jedynie 3 proc. klientów rozważa zakup mieszkania z minimum pięcioma pokojami - mówi Tomasz Piętowski, analityk serwisu Domy.pl. - Powyższe ogólnopolskie dane znacznie się różnią jednak od struktury popytu w sześciu największych miastach - zastrzega.

Dla singla i rodziny

Pozostało 86% artykułu
Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej