Ile lat potrzeba, aby inwestycja się zwróciła? Jak z niej wyjść?
To bardzo indywidualna kwestia, specyficzna dla danego obiektu, wynikająca z warunków zapisanych w umowie z deweloperem, ceny nabycia i potencjału wzrostu wartości nieruchomości. Okres inwestycji nie powinien jednak trwać dłużej niż 12–15 lat, co daje rentowność netto 6,5–9 proc.
Klient jest właścicielem apartamentu i może nim dowolnie dysponować, może go w każdej chwili sprzedać z zyskiem lub zastawić w banku – nie ma praktycznie żadnych ograniczeń co do wyjścia z inwestycji.
CV
Piotr Dziura, wiceprezes w firmie doradczej Gerda Broker. Absolwent międzynarodowych stosunków ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Karierę zawodową rozpoczynał w 2006 r. w Promotion Professional Football Management. W latach 2006–2008 pracował w Open Finance, a od 2008 r. – w Noble Bank. W 2013 r. objął stanowisko w zarządzie Gerda Broker
Inwestycja w pokój
Osoby, które chcą kupić apartament wakacyjny z myślą o zarabianiu, mogą zdecydować się na condohotel.
- Rynek condo w Polsce jest jednak bardzo niedojrzały. Firmy i prywatni inwestorzy różnie określają nieruchomości powstające w tym systemie. Część osób przychyla się do opinii, że nazwa condo obejmuje pokoje w hotelach. Inni podkreślają, że powinny to być wyłącznie pokoje w obiektach zarządzanych według standardów globalnych sieci hotelowych. Wybrane inwestycje na rynku określane są też nazwą aprathotele.
- Eksperci portalu InwestycjewKurortach.pl oceniają, że apartamenty w hotelach condo stanowią w Polsce obecnie ok. 7–10 proc. wszystkich lokali w miejscowościach turystycznych, mających opcję zarabiania na najmie.
- Zyski, jakie proponują deweloperzy oraz firmy zarządzające najmem w systemie condo, wynoszą zwykle 6–9 proc. brutto w skali roku.
- Condohotele klasyfikowane są jako budynki usługowe, więc przy zakupie apartamenty obłożone są 23-proc. stawką VAT. ? Zazwyczaj chodzi o nieruchomości o wysokim standardzie, w których lokale sprzedawane są w pełni wyposażone, nawet w meble czy wykładziny.
- Budynki już na etapie projektowania przemyślane są jako obiekty komercyjne. Mają więc szerokie zaplecze usługowo-rekreacyjne: baseny, sale konferencyjne, siłownie, strefy dla dzieci, salony masażu i restauracje.
- Condohotele realizowane są w Polsce przez firmy, które od lat działają w segmencie nieruchomości i turystyki – m.in. jak kołobrzeski holding Zdrojowa Invest, a nawet opierając się na standardach międzynarodowych sieci, jak projekty pod marką Golden Tulip, które w swojej ofercie ma Qualia Development.
- Każda z firm z rynku condohoteli udostępnia apartamenty ich właścicielom. Jednak tzw. pobyty właścicielskie mają zazwyczaj ograniczenia czasowe, nie mogą odbywać się np. w szczycie sezonu czy w święta. Dlaczego? Bo apartament to produkt inwestycyjny i musi na siebie zarabiać.
źródło: InwestycjewKurortach.pl