Zmiany w ustanawianiu odrębnej własności

Nieruchomości | Sąd lub notariusz muszą sprawdzić, czy lokali jest tyle, na ile pozwolił plan zagospodarowania.

Publikacja: 14.10.2017 09:00

Zmiany w ustanawianiu odrębnej własności

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Ustawą z 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości dalej jako KZN (DzU z 2017 r., poz. 1529) zmieniono ustawę o własności lokali (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 1892). Dodano:

- w art. 2 po ust. 1 ust. 1a w brzmieniu:

„1a. Ustanowienie odrębnej własności samodzielnego lokalu mieszkalnego następuje zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo treścią decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz zgodnie z pozwoleniem na budowę albo skutecznie dokonanym zgłoszeniem, i zgodnie z pozwoleniem na użytkowanie. Odrębną nieruchomość w budynku mieszkalnym jednorodzinnym mogą stanowić co najwyżej dwa samodzielne lokale mieszkalne";

- w art. 7 ust. 3 w brzmieniu:

„3. W razie ustanowienia odrębnej własności lokalu bez zaświadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 3, powództwo o stwierdzenie nieważności takiego ustanowienia może wnieść również właściwy z uwagi na położenie nieruchomości wójt, burmistrz albo prezydent miasta, starosta";

- w art. 11 ust. 3 w brzmieniu:

„3. Jeżeli wydzielenie lokalu byłoby sprzeczne z art. 2 ust. 1a, sąd, znosząc współwłasność nieruchomości, nie orzeka o jej podziale przez wydzielenie lokalu, a ustala udziały współwłaścicieli w nieruchomości".

W ogólnym ujęciu zmiana polega na ustaleniu kryteriów dopuszczalności ustanowienia odrębnej własności samodzielnego lokalu mieszkalnego oraz niedopuszczalności ustanowienia w jednorodzinnym budynku mieszkalnym więcej niż dwóch lokali mieszkalnych. Jeśli chodzi o kryteria, to wymienia je ust. 1a dodany do art. 2 u.w.l., który mimo niefortunnej redakcji pozwala przyjąć, że ustanowienie odrębnej własności samodzielnego lokalu mieszkalnego nie zależy od kumulatywnego spełnienia przewidzianych kryteriów. Wystarczy spełnienie jednego z nich, przy czym obowiązuje hierarchia zastosowania, co oznacza że kryterium drugie można stosować, dopiero gdy nie wchodzi w grę pierwsze, a więc, gdy brakuje miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Jak sobie radzili deweloperzy

Pierwsze kryterium zgodności ustanowienia odrębnej własności samodzielnego lokalu mieszkalnego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może być trudne do zastosowania. Jak pokazuje praktyka, niektóre plany w ogóle nie zawierają kryteriów ustanawiania odrębnej własności lokali, a niektóre dopuszczają ustanowienie w domu jednorodzinnym czterech samodzielnych lokali mieszkalnych.

W stanie prawnym obowiązującym do 10 września 2017 r. art. 3 pr. bud. (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 1332) stanowił, że przez budynek mieszkalny jednorodzinny należy rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, tworzący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30 proc. powierzchni całkowitej budynku. Mimo to powszechną praktyką, przede wszystkim niektórych deweloperów i firm budowlanych, było występowanie o wydanie pozwolenia na budowę domu wielorodzinnego na terenie objętym zabudową jednorodzinną albo zgłaszanie budowy dużego obiektu jednorodzinnego (zwłaszcza że przepisy nie określają górnej granicy dopuszczalnej powierzchni), po czym wprowadzanie w projekcie zmiany umożliwiającej wydzielenie kilku odrębnych lokali. Po zakończeniu budowy kolejną czynnością był wniosek do starosty o wydanie zaświadczenia o samodzielności lokali, z załączeniem, zgodnie z art. 2 ust. 5 u.w.l., rzutu kondygnacji z zaznaczonymi np. kilkoma czy kilkunastoma lokalami i w konsekwencji uzyskanie zaświadczenia o samodzielności zaznaczonych na rzucie lokali, a tym samym ustanowienie ich odrębnej własności.

Powstaje pytanie, czy starosta przed wydaniem zaświadczenia miał obowiązek sprawdzenia, czy przedmiotowe lokale są w domu jednorodzinnym. Na pytanie to należy udzielić odpowiedzi przeczącej, a podstawę do takiej odpowiedzi daje przepis art. 2 ust. 3 u.w.l. w brzmieniu obowiązującym do 10 września, w myśl którego spełnienie wymagań, o których mowa w ust. 2, stwierdza starosta w formie zaświadczenia, a wymaganiami z ust. 2 jest tylko stwierdzenie, czy lokal spełnia przesłanki samodzielności.

Ustawodawca zlecił to stronom

Należy podkreślić, że w tym przedmiocie nowelizacja nie wprowadza żadnych zmian, ponieważ art. 2 ust. 3 u.w.l. nie został zmieniony, także zatem od 11 września 2017 r. starosta ma tylko obowiązek stwierdzić w zaświadczeniu, czy lokal spełnia warunki technicznej samodzielności. Można mieć jednak wątpliwości, czy taka była intencja ustawodawcy, czy nie słuszniej byłoby poszerzyć obowiązek starosty o badanie zgodności z planem zagospodarowania przestrzennego, decyzją o warunkach zabudowy itd. liczby wydzielonych lokali. Jednakże wykładnia literalna dodanego ust. 1a do art. 2 u.w.l. prowadzi do wniosku, że adresatem tej normy nie jest starosta, lecz strony uczestniczące w ustanawianiu odrębnej własności lokalu, notariusze oraz sądy wieczystoksięgowe i sądy orzekające o zniesieniu współwłasności poprzez ustanowienie odrębnej własności lokali. To te podmioty mają obowiązek od 11 września 2017 r. sprawdzać, czy liczba lokali jest zgodna z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i kolejnymi decyzjami. Zgodnie z systemową zasadą wykładni przepisów podstawowe znaczenie ma wykładnia literalna, a dopiero gdy ta prowadzi do wyników niedających się pogodzić z racjonalnym działaniem ustawodawcy, należy sięgać do innych metod wykładni, np. celowościowej, funkcjonalnej. Wskazane byłoby, aby tę niezgodność stwierdzić już na początku czynności koniecznych do skutecznego ustanowienia odrębnej własności lokali, a nie dopiero na końcu, np. w postępowaniu sądowym o dokonanie wpisu odrębnej własności lokalu do księgi wieczystej. Nie można jednak wykluczyć, że ustawodawca rozważał kompetencje starosty do badania zgodności z planem liczby wydzielonych lokali i zdecydował nałożyć ten obowiązek na strony uczestniczące w ustanawianiu odrębnej własności lokalu. Dlatego zmiana adresata normy ust. 1a art. 2 u.w.l. wymaga interwencji ustawodawcy. Zanim jednak do tego dojdzie, notariusz przed sporządzeniem umowy ustanowienia odrębnej własności lokali oraz sąd, orzekając o zniesieniu współwłasności poprzez ustanowienie odrębnej własności lokali, mają obowiązek sprawdzić, czy liczba lokali jest zgodna z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i kolejnymi decyzjami.

Niezbędny jest wypis

W jaki sposób to ustalić? Dane te nie wynikają z rozporządzenia ministra rozwoju regionalnego i budownictwa z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków ( tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 1034), a zawiera je załącznik do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), (DzU z 2002 r. nr 18, poz. 170), która jest usystematyzowanym wykazem obiektów budowlanych. Notariusz oraz sąd powinni zatem zażądać przedłożenia przez strony wypisu z kartoteki budynków danego obrębu ewidencyjnego. Zgodnie z § 24 rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków rejestr budynków jest raportem sporządzonym na podstawie danych ewidencyjnych, którymi zgodnie z § 63 ust. 1 tego rozporządzenia są m.in.: klasa budynku według PKOB oraz główna funkcja budynku. Oznacza to, iż wypis z kartoteki budynków zawiera informację, czy budynek jest budynkiem jednorodzinnym, w którym są dwa odrębne lokale (klasa 1121 PKOB ) czy też trzy lub więcej ( klasa 1122 PKOB). Tym samym za głównego adresata normy z art. 2 ust. 1a u.w.l. uznać należy notariusza sporządzającego akt notarialny, w którym ustanawiana jest odrębna własność lokalu, a następnie sąd wieczystoksięgowy oraz sąd orzekający o zniesieniu współwłasności.

Zaświadczenie starosty nie jest konieczne, jeśli odrębną własność lokali ustanawia sąd w orzeczeniu znoszącym współwłasność lub dokonującym działu spadku, gdyż do dokonania tej oceny może skorzystać z opinii biegłego (tak SN w orzeczeniu z 13 marca 1997 r., III CRN 14/97, OSNC 1997, nr 8, poz. 115). Jeżeli natomiast odrębną własność ustanawia się w formie umowy notarialnej, to zaświadczenie takie musi być przedłożone notariuszowi i powinno być dołączone do wniosku, który notariusz przesyła do sądu wieczystoksięgowego (por. orzeczenie SN z 3 października 2000 r. I CKN 40/00, niepubl.).

Helena Ciepła jest doktorem nauk prawnych, sędzią SN w stanie spoczynku

Mirosława Pytlewska-Smółka jest doktorem nauk prawnych, wykładowcą Uczelni Łazarskiego

Ustawą z 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości dalej jako KZN (DzU z 2017 r., poz. 1529) zmieniono ustawę o własności lokali (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 1892). Dodano:

- w art. 2 po ust. 1 ust. 1a w brzmieniu:

Pozostało 97% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów