Na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się pilotowany przez resort rozwoju projekt nowelizacji tzw. ustawy deweloperskiej – dokument ma zostać rozszerzony o przepisy dotyczące utworzenia Portalu DOM. Ogólnopolski portal z cenami mieszkań był zapowiadany jeszcze przez poprzednią ekipę wiosną 2023 r. W lipcu br. wiceminister rozwoju Jacek Tomczak zapewniał, że prace trwają i stosowny projekt ujrzy niebawem światło dzienne.
Niezbędne dane wreszcie na jedno kliknięcie
Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, Portal Danych o Obrocie Mieszkaniami ma prezentować statystyki dotyczące cen transakcyjnych na rynku mieszkaniowym. Będzie to narzędzie nie tylko dla konsumentów, ale mające umożliwiać organom publicznym bieżącą analizę rynku, w tym wpływu instrumentów wsparcia mieszkalnictwa na parametry rynku także w skali lokalnej (liczba i struktura transakcji, ceny, struktura demograficzna nabywców).
Czytaj więcej
Wysokie ceny, drogie i trudno dostępne kredyty to czynniki, które hamują popyt – wynika z badań Otodom. W czterech dużych miastach występuje nadpodaż.
„Obecnie osoby zainteresowane zakupem nieruchomości mieszkaniowych w Polsce nie mają dostępu do wiarygodnych i aktualnych danych na temat cen transakcyjnych zakupu mieszkań. Publikowane m.in. przez komercyjne portale ogłoszeniowe ceny są najczęściej cenami ofertowymi, które mogą znacząco odbiegać od wartości rynkowych i mogą być podatne na manipulacje. Ceny ofertowe – jak wskazują m.in. badania NBP – są najczęściej o kilka-kilkanaście procent wyższe od realnych cen transakcyjnych.” – tłumaczy resort. „Funkcjonowanie Portalu DOM ma zwiększyć przejrzystości rynku przez udostępnianie aktualnych i wiarygodnych statystyk przeciętnych cen transakcyjnych na rynku pierwotnym i wtórnym w przekrojach umożliwiających zaprezentowanie średniej ceny lub mediany zależnie od atrybutów nieruchomości, w szczególności rodzaju nieruchomości (lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny) i lokalizacji inwestycji” – czytamy w uzasadnieniu.
Czytaj więcej
Firmy muszą się bardziej starać, by zyskiwać klientów, część promocji jest agresywna. Zdaniem ekspertów przyniosło to efekt w postaci poprawy sprzedaży w czerwcu.