Reklama
Rozwiń
Reklama

Komputerowi gracze wcale nie tacy nieśmiali

Zabawa w gry wideo może szkodzić zdrowiu, ale wcale nie oznacza, że sami gracze gorzej sobie radzą w życiu społecznym lub są samotni. Wręcz przeciwnie — wynika z badań australijskiego naukowca

Aktualizacja: 15.06.2008 19:25 Publikacja: 15.06.2008 01:06

Komputerowi gracze wcale nie tacy nieśmiali

Foto: Corbis

Zakompleksieni i nieatrakcyjni — to całkowicie fałszywy stereotyp komputerowego gracza - twierdzi psycholog Daniel Loton z Victoria University. Dwa lata zajęło mu przeanalizowanie stylu życia — i grania — 621 dorosłych Australijczyków biorących udział w internetowej ankiecie. Większość z nich stanowili mężczyźni.

Ok. 15 proc. spośród badanych spędzało tygodniowo ponad 50 godzin przed ekranem komputera lub konsoli. Tacy gracze uznani zostali za bliskich uzależnienia, dla których „odstawienie” elektronicznych zabawek stało się już problemem.

Ale nawet w tej grupie tylko 1 proc. nie radził sobie w życiu towarzyskim. — Nasze badania jasno pokazują, że gry nie wywołują problemów społecznych, a problemy społeczne nie są tym, co popycha tych ludzi do gier — powiedział Daniel Loton agencji Reuters. — Co najważniejsze, nawet najbardziej zagorzali gracze nie mają wcale niskiej samooceny, ani nie przejawiają problemów w życiu społecznym.

Australijskie wyniki są zbieżne z wcześniejszymi o wiele lat analizami Matthiasa Petzolda, psychologa z Uniwersytetu w Dortmundzie. Wtedy chciano sprawdzić, czy osoby posługujące się komputerami i Internetem są ponurymi, samotnymi i zamkniętymi w sobie „jajogłowymi”.

Z niemieckich badań wynikało, że studenci (zbadano grupę 341 osób) z łatwością posługujący się komputerami są również bardziej komunikatywni i częściej korzystają z przyjemności życia. Fani komputerów byli też bardziej lubiani i mieli więcej przyjaciół. Kolejny stereotyp prysł.

Reklama
Reklama

Ale Petzold uznał, że osoby zagrożone „konwencjonalnymi” uzależnieniami, czyli np. alkoholem, czy narkotykami, są również narażone na uzależnienie od komputerów. W ubiegłym roku American Medical Association (AMA) uznało, że ludzie grający w gry wideo mogą być zagrożeni wystąpieniem problemów emocjonalnych. Daniel Loton, który jak sam przyznał lubi sobie pograć, uważa, iż używanie w tym kontekście określenia uzależnienie jest nadużyciem. — Jest mnóstwo anegdotek o uzależnieniu od gier komputerowych. Internetowe listy dyskusyjne są pełne opisów różnych osób, które nie mogą oderwać się od ekranu — mówi naukowiec. — Ale z klinicznego punktu widzenia, uzależnienie jest zaburzeniem niosącym bardzo poważne konsekwencje. W tym kontekście musimy zadać pytanie — czy gry wideo odpowiedzialne są za niszczenie życia ludziom, tak jak dzieje się to w przypadku hazardu, alkoholu, czy narkotyków.

Na to pytanie próbowali dać odpowiedź specjaliści z Wydziału Medycznego Uniwersytetu Stanforda. Zespół neurologów twierdzi, że podczas gry w mózgu aktywuje się układ nagrody. Ten sam, który związany jest z powstawaniem uzależnienia od narkotyków lub alkoholu. Co ciekawe, mężczyźni są 2-3 razy bardziej niż kobiety narażeni na pojawienie się podobnych problemów.

Zakompleksieni i nieatrakcyjni — to całkowicie fałszywy stereotyp komputerowego gracza - twierdzi psycholog Daniel Loton z Victoria University. Dwa lata zajęło mu przeanalizowanie stylu życia — i grania — 621 dorosłych Australijczyków biorących udział w internetowej ankiecie. Większość z nich stanowili mężczyźni.

Ok. 15 proc. spośród badanych spędzało tygodniowo ponad 50 godzin przed ekranem komputera lub konsoli. Tacy gracze uznani zostali za bliskich uzależnienia, dla których „odstawienie” elektronicznych zabawek stało się już problemem.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Nauka
Mops i pekińczyk. Dog i pudel. Kiedy zaczęła się ta różnorodność?
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Materiał Partnera
Czy AI zastąpi pracowników skarbówki? Sztuczna inteligencja a podatki
Materiał Partnera
Od wyznaczania czasu po nowe światy. Obserwatorium Astronomiczne UW skończyło 200 lat
Nauka
Koszmar arachnofobów. Odkryto podziemne megamiasto pająków. „To pierwszy taki przypadek"
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Nauka
Żyjemy w matrixie, a wszechświat jest symulacją komputerową? Naukowcy mają odpowiedź
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama