Konkurs organizowany jest wspólnie z XPrize Foundation, która przez rywalizację o niemałe nagrody finansowe stymuluje rozwój nauki i techniki. Jak podkreśla Deloitte, na całym świecie każdego roku wykrywa się 14 mln nowych przypadków zachorowań na nowotwory. Wraz ze starzeniem się społeczeństw krajów rozwiniętych ta liczba będzie jeszcze rosnąć.
Jedną z dróg do pokonania raka jest jak najwcześniejsza diagnostyka. Eksperci firmy podkreślają, że 36 proc. wszystkich zachorowań można zapobiegać. Deloitte chciałaby, aby m.in dzięki konkursowi X Prize Pokonać Raka tempo postępu w ciągu najbliższych pięciu lat się podwoiło.
– Do walki z chorobą wykorzystujemy niekonwencjonalne sposoby, ponieważ model opiera się na rywalizacji o nagrody – mówi Magdalena Burnat-Mikosz z Deloitte. – Projekt może zmotywować ludzi i zjednoczyć różne organizacje ze świata onkologii.
Skąd pomysł, aby onkologią zajmowała się firma doradcza? Medycyna to nie tylko badania laboratoryjne i testy. To również modele finansowania, analiza danych, umiejętność łączenia ludzi w zespoły. – Nasza szeroka sieć kontaktów służy jako spoiwo do zbudowania sieci współpracowników, którzy będą mogli stworzyć nowe, kompleksowe podejście do badań i odkryć w onkologii – przekonuje Magdalena Burnat-Mikosz.
Inicjatywa firmy doradczej została wybrana podczas spotkania X Prize Visioneers 2016 Summit, gdzie oceniano projekty dziewięciu zespołów. Deloitte zdobyła najwięcej punktów, a projekt wszedł w fazę realizacji. Firma nie ma jeszcze sprecyzowanego planu organizacji konkursu. Terminy i zasady zostaną zapewne ogłoszone w ciągu kilku miesięcy.