Reklama
Rozwiń
Reklama

Godziny zdrowia przed ekranem

Gry komputerowe skutecznie poprawiają seniorom pamięć, spostrzegawczość i koncentrację uwagi.

Publikacja: 10.05.2013 00:57

Godziny zdrowia przed ekranem

Foto: Bloomberg

U osób w wieku powyżej 50 lat, które intensywnie oddają się tzw. rozrywkom umysłowym, na przykład rozwiązywaniu krzyżówek, grze w szachy, warcaby, brydża, proces spadku sprawności intelektualnej jest wyraźnie spowolniony.

Jeszcze lepsze rezultaty występują w przypadku osób lubiących gry komputerowe. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Iowa. Zespołem kierował prof. Fredric Wolinsky, informacje o eksperymencie zamieszcza pismo „PLOS ONE".

Naukowcy przeprowadzili doświadczenie z udziałem 681 osób cieszących się dobrym zdrowiem. Ochotników, kobiety i mężczyzn, podzielono na dwie grupy wiekowe: 50–64 lata i powyżej 65 lat. Następnie każdą z grup wiekowych podzielono na cztery podgrupy. W każdej czwórce, 10 godzin tygodniowo, jedna podgrupa rozwiązywała krzyżówki, pozostałe trzy grały w grę komputerową „Road Tour" polegającą na rozpoznawaniu modelu samochodu, którego wizerunek ukazywał się na krótko na ekranie w otoczeniu wielu elementów rozpraszających uwagę i utrudniających rozpoznanie modelu.

Eksperyment trwał rok. Po tym okresie badacze stwierdzili, że w grupie krzyżówkowej nastąpiło półtoraroczne spowolnienie pogarszania się sprawności intelektualnej, natomiast w grupie gier komputerowych – siedmioletnie.

Reklama
Reklama

Również polscy naukowcy prowadzą prace w tym kierunku. W ramach programu Ventures (Fundacja na rzecz Nauki Polskiej) Anna Maria Wieczorek ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej otrzymała grant na stworzenie gier rozwijających zdolności intelektualne u seniorów.

U osób w wieku powyżej 50 lat, które intensywnie oddają się tzw. rozrywkom umysłowym, na przykład rozwiązywaniu krzyżówek, grze w szachy, warcaby, brydża, proces spadku sprawności intelektualnej jest wyraźnie spowolniony.

Jeszcze lepsze rezultaty występują w przypadku osób lubiących gry komputerowe. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Iowa. Zespołem kierował prof. Fredric Wolinsky, informacje o eksperymencie zamieszcza pismo „PLOS ONE".

Reklama
Materiał Partnera
Spirala milczenia. Dlaczego boimy się mówić, co naprawdę myślimy?
Nauka
W Chinach odkryto ciekawą strukturę. To największy tego typu obiekt na Ziemi
Nauka
Sztuczna inteligencja pomogła znaleźć ślady życia w skałach sprzed 3,3 miliarda lat
Nauka
Spisek w mrowisku. Naukowcy odkryli, jak pasożyty zmuszają mrówki do zabicia własnej królowej
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Materiał Partnera
Rodzinny wzór na biznes. Dlaczego zakładamy firmy?
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama