Reklama
Rozwiń
Reklama

Godziny zdrowia przed ekranem

Gry komputerowe skutecznie poprawiają seniorom pamięć, spostrzegawczość i koncentrację uwagi.

Publikacja: 10.05.2013 00:57

Godziny zdrowia przed ekranem

Foto: Bloomberg

U osób w wieku powyżej 50 lat, które intensywnie oddają się tzw. rozrywkom umysłowym, na przykład rozwiązywaniu krzyżówek, grze w szachy, warcaby, brydża, proces spadku sprawności intelektualnej jest wyraźnie spowolniony.

Jeszcze lepsze rezultaty występują w przypadku osób lubiących gry komputerowe. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Iowa. Zespołem kierował prof. Fredric Wolinsky, informacje o eksperymencie zamieszcza pismo „PLOS ONE".

Naukowcy przeprowadzili doświadczenie z udziałem 681 osób cieszących się dobrym zdrowiem. Ochotników, kobiety i mężczyzn, podzielono na dwie grupy wiekowe: 50–64 lata i powyżej 65 lat. Następnie każdą z grup wiekowych podzielono na cztery podgrupy. W każdej czwórce, 10 godzin tygodniowo, jedna podgrupa rozwiązywała krzyżówki, pozostałe trzy grały w grę komputerową „Road Tour" polegającą na rozpoznawaniu modelu samochodu, którego wizerunek ukazywał się na krótko na ekranie w otoczeniu wielu elementów rozpraszających uwagę i utrudniających rozpoznanie modelu.

Eksperyment trwał rok. Po tym okresie badacze stwierdzili, że w grupie krzyżówkowej nastąpiło półtoraroczne spowolnienie pogarszania się sprawności intelektualnej, natomiast w grupie gier komputerowych – siedmioletnie.

Reklama
Reklama

Również polscy naukowcy prowadzą prace w tym kierunku. W ramach programu Ventures (Fundacja na rzecz Nauki Polskiej) Anna Maria Wieczorek ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej otrzymała grant na stworzenie gier rozwijających zdolności intelektualne u seniorów.

U osób w wieku powyżej 50 lat, które intensywnie oddają się tzw. rozrywkom umysłowym, na przykład rozwiązywaniu krzyżówek, grze w szachy, warcaby, brydża, proces spadku sprawności intelektualnej jest wyraźnie spowolniony.

Jeszcze lepsze rezultaty występują w przypadku osób lubiących gry komputerowe. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Iowa. Zespołem kierował prof. Fredric Wolinsky, informacje o eksperymencie zamieszcza pismo „PLOS ONE".

Reklama
Materiał Partnera
Od wyznaczania czasu po nowe światy. Obserwatorium Astronomiczne UW skończyło 200 lat
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nauka
Koszmar arachnofobów. Odkryto podziemne megamiasto pająków. „To pierwszy taki przypadek"
Nauka
Żyjemy w matrixie, a wszechświat jest symulacją komputerową? Naukowcy mają odpowiedź
Materiał Partnera
GEM, Abu Simbel, Ramzes II. Co łączy Wielkie Muzeum Egipskie z polską archeologią?
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Materiał Partnera
Chcieliby dwójkę. Dlaczego więc Polacy coraz rzadziej decydują się na dzieci?
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama