Prawo skargi na organy administracji gwarantuje nam konstytucja. Warunki przyjmowania i tryb rozpatrywania skarg precyzują: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=11717F9CB10E5F12B44FADC653F511E1?id=133093]kodeks postępowania administracyjnego[/link] oraz rozporządzenie Rady Ministrów, czasem także wewnętrzne regulaminy organizacyjne urzędów lub statuty organów.
Poskarżyć się można np. na zaniedbania lub niewłaściwe wykonywanie obowiązków przez urząd albo jego pracowników, na naruszenie praworządności lub interesów, a także na przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Tego rodzaju skarga nie ma nic wspólnego ze skargą składaną do sądu administracyjnego na tzw. decyzję administracyjną.
[srodtytul]Osobiście, pocztą lub e-mailem[/srodtytul]
Skarga może być złożona w interesie publicznym albo w sprawie własnej lub innej osoby za jej zgodą. Kodeks gwarantuje, iż skarżący się obywatel nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut, jeżeli działał w granicach prawa. Innymi słowy skarga nie może mu grozić ujemnymi konsekwencjami, np. w związku z załatwianiem jego spraw administracyjnych ani też procesem o zniesławienie urzędnika.
Skargi składa się do właściwych do ich rozpatrzenia organów państwowych i samorządowych.