Jakie terminy na złożenie reklamacji w sklepie

Aby zwrócić towar i odzyskać pieniądze, klient musi przestrzegać terminów

Publikacja: 28.12.2011 06:45

Uprawnienia w ramach reklamacji może realizować w ciągu dwóch lat od daty zakupu. O samej jednak wadzie towaru musi powiadomić sprzedawcę nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od jej wykrycia. Jeśli się spóźni i nie zawiadomi sprzedawcy przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru z umową, straci uprawnienia.

Termin będzie zachowany, jeśli przed jego upływem klient wyśle zawiadomienie.

W praktyce ważny jest jeszcze jeden termin – półroczny. Otóż przyjmuje się, że jeżeli w ciągu sześciu miesięcy od zakupu ujawni się wada, to istniała ona w chwili wydania towaru. Klient nie musi wtedy niczego udowadniać. Co innego, gdy wada ujawni się po upływie wspomnianych sześciu miesięcy, lecz przed upływem dwóch lat od wydania towaru. Wtedy klient – aby skorzystać z przysługujących mu praw – będzie musiał udowodnić, że wada nie jest skutkiem nieprawidłowego użytkowania.

14 dni

ma sprzedawca na ustosunkowanie siędo reklamacji klienta

O terminach muszą pamiętać nie tylko konsumenci, ale również sprzedawcy.

Jeśli bowiem nie odpowiedzą klientowi na żądania określone w piśmie reklamacyjnym (mają na to 14 dni), przyjmuje się, że reklamację uwzględniają. Powinni wtedy zrealizować to, czego klient się domaga.

Co ma jednak zrobić konsument, którego reklamację sprzedawca odrzucił? Przede wszystkim zażądać odmowy na piśmie (najlepiej na przygotowanym przez nas zgłoszeniu reklamacyjnym z podaniem daty odmowy i podpisu sprzedawcy). Gdy sprzedawca odmówi, ponówmy próbę zgłoszenia reklamacji – najlepiej w asyście świadka.

Możemy też poprosić o interwencję miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Sprawę możemy również skierować na drogę postępowania sądowego (przy czym istnieje możliwość skorzystania z sądów polubownych, z mediacji lub arbitrażu).

Zobacz

:

Uprawnienia w ramach reklamacji może realizować w ciągu dwóch lat od daty zakupu. O samej jednak wadzie towaru musi powiadomić sprzedawcę nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od jej wykrycia. Jeśli się spóźni i nie zawiadomi sprzedawcy przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru z umową, straci uprawnienia.

Termin będzie zachowany, jeśli przed jego upływem klient wyśle zawiadomienie.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów