Reklama
Rozwiń

Jakie terminy na złożenie reklamacji w sklepie

Aby zwrócić towar i odzyskać pieniądze, klient musi przestrzegać terminów

Publikacja: 28.12.2011 06:45

Uprawnienia w ramach reklamacji może realizować w ciągu dwóch lat od daty zakupu. O samej jednak wadzie towaru musi powiadomić sprzedawcę nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od jej wykrycia. Jeśli się spóźni i nie zawiadomi sprzedawcy przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru z umową, straci uprawnienia.

Termin będzie zachowany, jeśli przed jego upływem klient wyśle zawiadomienie.

W praktyce ważny jest jeszcze jeden termin – półroczny. Otóż przyjmuje się, że jeżeli w ciągu sześciu miesięcy od zakupu ujawni się wada, to istniała ona w chwili wydania towaru. Klient nie musi wtedy niczego udowadniać. Co innego, gdy wada ujawni się po upływie wspomnianych sześciu miesięcy, lecz przed upływem dwóch lat od wydania towaru. Wtedy klient – aby skorzystać z przysługujących mu praw – będzie musiał udowodnić, że wada nie jest skutkiem nieprawidłowego użytkowania.

14 dni

ma sprzedawca na ustosunkowanie siędo reklamacji klienta

O terminach muszą pamiętać nie tylko konsumenci, ale również sprzedawcy.

Jeśli bowiem nie odpowiedzą klientowi na żądania określone w piśmie reklamacyjnym (mają na to 14 dni), przyjmuje się, że reklamację uwzględniają. Powinni wtedy zrealizować to, czego klient się domaga.

Co ma jednak zrobić konsument, którego reklamację sprzedawca odrzucił? Przede wszystkim zażądać odmowy na piśmie (najlepiej na przygotowanym przez nas zgłoszeniu reklamacyjnym z podaniem daty odmowy i podpisu sprzedawcy). Gdy sprzedawca odmówi, ponówmy próbę zgłoszenia reklamacji – najlepiej w asyście świadka.

Możemy też poprosić o interwencję miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Sprawę możemy również skierować na drogę postępowania sądowego (przy czym istnieje możliwość skorzystania z sądów polubownych, z mediacji lub arbitrażu).

Zobacz

:

Uprawnienia w ramach reklamacji może realizować w ciągu dwóch lat od daty zakupu. O samej jednak wadzie towaru musi powiadomić sprzedawcę nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od jej wykrycia. Jeśli się spóźni i nie zawiadomi sprzedawcy przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru z umową, straci uprawnienia.

Termin będzie zachowany, jeśli przed jego upływem klient wyśle zawiadomienie.

W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Prawo w Polsce
Ponad pół tysiąca głosów na Nawrockiego przypisanych niesłusznie Trzaskowskiemu
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców