- posiadanie co najmniej dobrej oceny pracy lub pozytywnej oceny dorobku zawodowego,
- wysoki stopień realizacji oferty resocjalizacyjnej zakładu i indywidualnego planu resocjalizacji nieletniego oraz umiejętność przewidywania i przeciwdziałania zagrożeniom życia lub zdrowia nieletniego, nawoływaniom do buntu, zakłóceniom porządku, samowolnemu opuszczeniu zakładu,
- umiejętność prowadzenia nauczania wielopoziomowego w klasach o znacznie zróżnicowanym poziomie intelektualnym nieletnich.
Wysokość dodatku: dla nauczyciela ze szkoły określa dyrektor zakładu karnego na wniosek dyrektora szkoły; dla dyrektora szkoły – organ ją prowadzący; dla nauczyciela z zakładu lub ośrodka – dyrektor zakładu lub kierownik ośrodka, a dla dyrektora zakładu i kierownika ośrodka – prezes sądu okręgowego na wniosek kierownika OZNP.
[srodtytul]Dla pracujących w komisjach egzaminacyjnych [/srodtytul]
Dodatek motywacyjny jest przyznawany w CKE i OKE, pod warunkiem że:
- nauczyciel wykazuje się szczególnymi osiągnięciami w realizacji zadań wynikających ze statutu komisji,
- dyrektor komisji skutecznie nią zarządza, zapewniając ciągły rozwój i doskonalenie jakości jej pracy.
Nauczyciel pobiera go nie krócej niż dwa miesiące i nie dłużej niż sześć miesięcy. Nie może on przekroczyć 20 proc. otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego. O wysokości dodatku dla nauczyciela rozstrzyga dyrektor komisji, a dla jej dyrektora – minister edukacji narodowej (§ 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=176681]rozporządzenia z 28 stycznia 2005 r.[/link]).
[srodtytul]W SAMORZĄDACH[/srodtytul]
W świetle art. 30 ust. 6 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=394FD6E3442443A5B2CF8971D37B7B28?id=182007]Karty nauczyciela [/link]wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania dodatku motywacyjnego nauczycielom określa organ prowadzący szkołę samorządową w regulaminie wynagradzania nauczycieli.
Uchwalając regulamin, organ prowadzący musi uwzględnić:
- przewidywaną strukturę zatrudnienia w placówce,
- konieczność zrównania średnich wynagrodzeń nauczycieli z podległych mu szkół ze średnimi wynagrodzeniami nauczycieli ze szkół prowadzonych przez ministrów.
[srodtytul]Na różne sposoby[/srodtytul]
Organ prowadzący ma obowiązek uzgodnić regulamin wynagradzania nauczycieli ze związkami zrzeszającymi przedstawicieli tej grupy zawodowej. Delegacja z art. 30 ust. 6 KN obrosła legendą i orzecznictwem.
Organy prowadzące wywodzą z nich niczym nieskrępowaną swobodę kształtowania wymogów nabycia, ustalania wysokości, a nawet pozbawienia tych należności. Tymczasem, w świetle orzecznictwa, nie mają takich kompetencji.
Jak wynika [b]z orzeczenia NSA w Olsztynie z 18 czerwca 2008 r. (II SA/Ol 209/08),[/b] organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego może określić wysokość dodatku motywacyjnego na różne sposoby, np.
- kwotowo,
- jako procent wynagrodzenia zasadniczego,
- widełkami płacowymi (od… do…) kwotowymi bądź procentowymi.
Musi jednak zawsze jasno ustalić stawkę dodatku dla nauczyciela.
[ramka][b]Przykład 1[/b]
Rada gminy uchwaliła w regulaminie wynagradzania nauczycieli, że dodatek motywacyjny wynosi 70 zł na jeden etat kalkulacyjny.
Etat kalkulacyjny jest powiązany z wykonanym pensum i nie odpowiada ani rzeczywistej liczbie etatów wyznaczonych w arkuszu organizacyjnym szkoły, ani liczbie nauczycieli zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć.
W [b]orzeczeniu z 18 czerwca 2008 r. (II SA/Ol 209/08) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie[/b] uznał, że taki sposób wskazania wysokości dodatku nie spełnia kryteriów z art. 30 ust. 6 KN.
Delegacja ta wyraźnie nakazuje ustalić poziom dodatku w relacji do nauczycieli, czyli na osobę, a nie etat przeliczeniowy. [/ramka]
[srodtytul]Ogólne wytyczne[/srodtytul]
Wynika z tego, że dla organu prowadzącego szkołę samorządową wiążące są też ogólne wytyczne uzyskania dodatku motywacyjnego z § 6 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=176682]rozporządzenia o stawkach minimalnych[/link]. Rady gmin, powiatów czy sejmiki województw często postępują błędnie, precyzując, kiedy dodatek motywacyjny nie przysługuje nauczycielowi.
Nie mają tymczasem takiego prawa, gdyż upoważnienie z art. 30 ust. 6 KN mówi o wysokości i szczegółowych zasadach przyznawania dodatku (a nie jego odbierania).
Organy prowadzące nie mogą zatem ani pozbawiać nauczycieli tych dodatków, ani ograniczać do nich prawa. Ich zadanie polega na wyznaczeniu ich wysokości oraz sprecyzowaniu, uściśleniu ogólnych warunków ich uzyskania z § 6 rozporządzenia o stawkach minimalnych.
[ramka] [b]Przykład 2[/b]
Rada powiatu uchwaliła w regulaminie wynagradzania nauczycieli, że dodatek motywacyjny nie przysługuje za czas urlopu wypoczynkowego, macierzyńskiego, wychowawczego i dla poratowania zdrowia oraz w trakcie przeniesienia w stan nieczynny.
Takie postanowienia regulaminu są nieprawidłowe i przekraczają delegację ustawową, gdyż precyzują sytuację, w której dodatek motywacyjny nie przysługuje. Potwierdził to m.in. [b]WSA w Wrocławiu w wyroku z 4 grudnia 2008 r. (IV SA/Wr 440/08). [/b][/ramka]
[ramka][b]Przykład 3[/b]
Pan Zbigniew jest nauczycielem dyplomowanym zatrudnionym w szkole gminnej w połowie wymiaru zajęć. Dyrektor odmówił mu wypłaty dodatku motywacyjnego, bo nie ma pełnego etatu. Dyrektor nie ma racji. Rozmiar zatrudnienia nauczyciela nie może przesądzać o odebraniu nauczycielowi dodatku motywacyjnego.
Należność ta przysługuje nauczycielowi wyłącznie za jego osiągnięcia w pracy zawodowej, współpracy z dziećmi i młodzieżą itd. Organowi prowadzącemu szkołę (tu radzie gminy) nie wolno tej zasady wypaczyć, tzn. uzależnić nabycia dodatku motywacyjnego od wymiaru zajęć nauczyciela.[/ramka]
[b] [link=http://www.rp.pl/galeria/412946,2,415146.html]Zobacz przykładowe postanowienia regulaminu w sprawie dodatku motywacyjnego[/link][/b]
[ramka][b]Przykłady niepoprawnych postanowień regulaminu w sprawie dodatku motywacyjnego[/b]
- Jest zawieszany, gdy wobec nauczyciela zostało wszczęte postępowanie dyscyplinarne; np. [b]orzeczenie WSA we Wrocławiu z 18 listopada 2008 r. (IV SA/Wr 372/08).[/b]
- Nie przysługuje w razie rażącego naruszenia dyscypliny pracy.
- Należy się bądź nie za czas zwolnienia lekarskiego.
- Jest wypłacany z góry, w terminach uiszczania wynagrodzenia.
- Mają do niego prawo nauczyciele zwolnieni z obowiązku pracy na podstawie odrębnych przepisów; np. [b]wyrok WSA w Olsztynie z 26 sierpnia 2008 r. (II SA/Ol 365/08).[/b][/ramka]