Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.)
Rozdział 1 Przepisy ogólne
Art. 1. Cele i zakres ustawy
1. Ustawa okre
ś
la zasady tworzenia przez pracodawców zak
ł
Aktualizacja: 29.09.2011 03:00 Publikacja: 29.09.2011 03:00
Rozdział 1 Przepisy ogólne
1. Ustawa okre
ś
la zasady tworzenia przez pracodawców zak
ł
adowego funduszu
ś
wiadcze
ń
socjalnych, zwanego dalej funduszem, i zasady gospodarowania
ś
rodkami tego funduszu, przeznaczonego na finansowanie dzia
ł
alno
ś
ci socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z funduszu, na dofinansowanie zak
ł
adowych obiektów socjalnych oraz na tworzenie zak
ł
adowych
żł
obków, klubów dzieci
ę
cych, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego.
2. Minister spraw wewn
ę
trznych i administracji w porozumieniu z ministrami pracy i polityki socjalnej oraz finansów w stosunku do pracowników zatrudnionych w podleg
ł
ych mu jednostkach sfery bud
ż
etowej,
niebędących funkcjonariuszami lub
ż
o
ł
nierzami zawodowymi, a minister sprawiedliwo
ś
ci w porozumieniu z ministrami pracy i polityki socjalnej oraz finansów w stosunku do pracowników zatrudnionych w jednostkach sfery bud
ż
etowej wi
ę
ziennictwa, nieb
ę
d
ą
cych funkcjonariuszami s
ł
u
ż
by wi
ę
ziennej, okre
ś
l
ą
w drodze rozporz
ą
dzenia:
1) sposób tworzenia i gromadzenia
ś
rodków funduszu,
2) wysoko
ść
odpisu na fundusz, jednak nie wy
ż
sz
ą
od okre
ś
lonej w ustawie.
3. Minister obrony narodowej w porozumieniu z ministrami pracy i polityki socjalnej oraz finansów mo
ż
e okre
ś
li
ć
, w drodze rozporz
ą
dzenia, sposób tworzenia i gromadzenia
ś
rodków funduszu oraz wysoko
ść
odpisu na fundusz – jednak nie wy
ż
sz
ą
od okre
ś
lonej w ustawie – w stosunku do pracowników cywilnych wojska.
KOMENTARZ
•
Komentowany przepis w ust. 1 wymienia generalne cele ustawy o zak
ł
adowym funduszu
ś
wiadcze
ń
socjalnych (dalej ustawa o zf
ś
s), czyli:
– finansowanie działalności socjalnej prowadzonej przez pracodawcę (jej definicję zawiera art. 2),
– dotowanie zakładowych obiektów socjalnych,
– tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego.
Ustawa o zfśs określa zasady tworzenia i organizacji zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej zfśs) u niemal wszystkich pracodawców, z wyjątkiem reguł określonych w rozporządzeniach w sprawie sposobu tworzenia i gromadzenia środków zfśs dla pracowników:
– podległych MSWiA, z 11 kwietnia 1995 (DzU nr 43, poz. 225 ze zm.),
– więziennictwa niebędących funkcjonariuszami Służby Więziennej, z 22 marca 1995 (DzU nr 37, poz. 182).
•
Pracownicy podlegli MSWiA.
Pierwsze z rozporz
ą
dze
ń
(z 11 kwietnia 1995) mówi o zf
ś
s dla pracowników jednostek podleg
ł
ych MSWiA nieb
ę
d
ą
cych funkcjonariuszami lub
ż
o
ł
nierzami zawodowymi. W zasadzie zf
ś
s dla nich tworzy si
ę
na ogólnych regu
ł
ach przewidzianych w ustawie o zf
ś
s.
Zatem odpis podstawowy na zatrudnionego w normalnych warunkach wynosi 37,5 proc. średniej płacy. Kierownik takiej jednostki miał jednak prawo, na wniosek kierownika gospodarstwa pomocniczego, zwiększyć środki zfśs z części zysku przeznaczonego na potrzeby własne gospodarstwa.
Obowiązywał też inny terminarz przekazywania odpisów na wyodrębnione konto zfśs przez gospodarstwa pomocnicze i zakłady budżetowe – w miarę możliwości finansowych raz na miesiąc, ale nie rzadziej niż raz na kwartał. Wobec likwidacji do końca 2010 r. wszystkich gospodarstw pomocniczych i państwowych zakładów bu dżetowych odrębności te straciły na aktualności.
•
Nauczyciele ze szkó
ł
MSWiA.
Nauczycieli ze szkó
ł
nadzorowanych przez MSWiA oraz nauczycieli by
ł
ych pracowników tych placówek b
ę
d
ą
cych teraz emerytami lub rencista mi obejmuje art. 53 Karty nauczyciela.
W świetle tego przepisu na wskazanych nauczycieli nie naliczamy indywidualnych odpisów, lecz jeden – stanowiący iloczyn planowanej przeciętnej liczby nauczycieli zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze za jęć oraz 110 proc. kwoty bazowej dla szacowania średnich wynagrodzeń nauczycieli obowiązującej 1 stycznia danego roku.
Kwota bazowa jest ustalana co roku w ustawie budżetowej; od stycznia 2011 r. wynosiła 2446,82 zł (art. 13 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 2011 z 20 stycznia 2011; DzU nr 29, poz. 150).
Dla nauczycieli będących emerytami i rencistami odpis wynosi 5 proc. pobieranych przez nich świadczeń. Oprócz uznaniowych świadczeń z zfśs nauczycielowi przy sługuje również obligatoryjne świadczenie urlopowe wypłacane ze środków zfśs. Jest ono proporcjonalne do wymiaru jego zajęć.
•
Pracownicy wi
ę
ziennictwa.
Rozporządzenie z 22 marca 1995 dotyczy zatrudnionych w jednostkach sfery bud
ż
etowej wi
ę
ziennictwa nieb
ę
d
ą
cych funkcjonariuszami S
ł
u
ż
by Wi
ę
ziennej.
Stanowi jedynie, że wszystkie jednostki więziennictwa tworzą odrębne zfśs. Wyjątkowo rejonowe areszty śledcze i zakłady karne mogą założyć jeden wspólny zfśs dla pracowników rejonu lub poszczególnych jednostek. Dotyczy to również nauczycieli ze szkół działających przy rejonowych aresztach lub zakładach. Pozostałe zasady reguluje ustawa o zfśs.
•
Pracownicy cywilni wojska.
Upowa
ż
nienie z art. 1 ust. 3 ustawy o zf
ś
s wykona
ł
o dobrowolnie MON w
(DzU nr 132, poz. 678 ze zm.).
Zgodnie z tym rozporządzeniem odpisy na zfśs za pracowników cywilnych wojsko szacowało na zasadach ogólnych, ale do końca maja każdego roku przekazywało 1/3 naliczonego odpisu podstawowego na odrębny rachunek zfśs z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe. Rozporządzenie to zostało jednak uchylone 29 kwietnia 2008 (DzU nr 73, poz. 433).
Zatem pracownicy cywilni wojska mają prawo do pomocy socjalnej na ogólnych regułach przewidzianych w ustawie o zfśs.
U
ż
yte w ustawie okre
ś
lenia oznaczaj
ą
:
1) dzia
ł
alno
ść
socjalna – us
ł
ugi
ś
wiadczone przez pracodawców na rzecz ró
ż
nych form wypoczynku, dzia
ł
alno
ś
ci kulturalnoo
ś
wiatowej, sportoworekreacyjnej, opieki nad dzie
ć
mi w
żł
obkach, klubach dzieci
ę
cych, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej rzeczowej lub finansowej, a tak
ż
e zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach okre
ś
lonych umow
ą
,
2) coroczny odpis podstawowy – równowarto
ść
dokonanych odpisów na rachunek bankowy funduszu w wysoko
ś
ci okre
ś
lonej w art. 5, na zasadach okre
ś
lonych w art. 6 ust.2,
3) (skre
ś
lony)
4) zak
ł
adowe obiekty socjalne – o
ś
rodki wczasowe i kolonijne, domy wypoczynkowe, sanatoria, ogrody dzia
ł
kowe, obiekty sportowo-rekreacyjne,
żł
obki, kluby dzieci
ę
ce i przedszkola oraz obiekty s
ł
u
żą
ce
działalności kulturalnej,
5) osoby uprawnione do korzystania z funduszu pracowników i ich rodziny, emerytów i rencistów – by
ł
ych pracowników i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyzna
ł
, w regulaminie, o którym mowa w art. 8 ust. 2, prawo korzystania ze
ś
wiadcze
ń
socjalnych finansowanych z funduszu,
6) przedsi
ę
biorca – osob
ę
fizyczn
ą
, osob
ę
prawn
ą
, a tak
ż
e jednostk
ę
organizacyjn
ą
nie posiadaj
ą
c
ą
osobowo
ś
ci prawnej, je
ż
eli przedmiot jej dzia
ł
ania obejmuje prowadzenie dzia
ł
alno
ś
ci gospodarczej.
KOMENTARZ
•
Cytowany przepis zawiera tzw. s
ł
owniczek ustawy, czyli wyja
ś
nienie najwa
ż
niejszych poj
ęć
w niej u
ż
ytych, maj
ą
cych kluczowe znaczenie dla prawid
ł
owego prowadzenia przez nas dzia
ł
alno
ś
ci socjalnej.
•
Dzia
ł
alno
ść
socjalna
. Poj
ę
cie to precyzuje, na co mo
ż
emy wydawa
ć
ś
rodki zf
ś
s. Wyznacza granice mi
ę
dzy prawid
ł
ow
ą
gospodark
ą
a marnotrawstwem. Dzia
ł
alno
ść
ta polega na
ś
wiadczeniu przez pracodawc
ę
ró
ż
nych form wypoczynku, aktywno
ś
ci kulturalno o
ś
wiatowej i sportowo-rekreacyjnej, udzielaniu pomocy materialnej rzeczowej lub finansowej, a tak
ż
e po
ż
yczek na cele mieszkaniowe.
Owe usługi mogą świadczyć sami pracodawcy, jeśli posiadają własne obiekty socjalne, np. ośrodki wczasowe i kolonijne, domy wypoczynkowe, sanatoria, ogrody działkowe, obiekty sportowo-rekreacyjne, żłobki, kluby dziecięce, przedszkola i obiekty służące działalności kulturalnej. Równie dobrze wolno je zakupić w zewnętrznej firmie.
Ze środków zfśs wolno dofinansowywać uprawnionym koszty wczasów, w tym tzw. pod gruszą, wycieczek, kolonii, obozów, rajdów i agroturystyki w formach zorganizowanych. Do niedawna mogliśmy dotować z funduszu jedynie krajowy wypoczynek uprawnionych osób. Ograniczenie to zakwestionował TK w wyroku z 28 marca 2007 (K 40/04; DzU z 2007 r. nr 69, poz. 467) obowiązującym od 18 kwietnia 2007.
Mamy też prawo świadczyć dla załogi usługi kulturalnooświatowe w rozumieniu ustawy z 25 października 1991 o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 13, poz. 123 ze zm.). Oferujmy więc zatrudnionym bilety do kina, teatru, muzeum czy galerii. Dopuszczalne jest także proponowanie usług sportowo-rekreacyjnych, jak karnety i bilety na basen, do siłowni, na aerobik, korty tenisowe itd., czy organizowanie imprez sportowych.
Duże znaczenie ma udzielanie z zfśs wsparcia materialnego zarówno pieniężnego, jak i rzeczowego. To pierwsze przybiera zwykle formę zapomóg dla osób, które znalazły się w trudnej sytuacji finansowej, życiowej (pożar domu, kradzież, zniszczenia po powodzi), osobistej (dzieci pozostające na utrzymaniu) czy zdrowotnej. Kiedy indziej są to konkretne towary (m.in. sprzęt gospodarstwa domowego, ręczniki) kupowane wtedy, gdy praco dawca uzna ten sposób za bardziej celowy i skuteczny.
Wiele firm tak właśnie pomaga rodzinom patologicznym, w których np. oj ciec nadużywa alkoholu. Dostarczają im żywność, podręczniki szkolne, lekarstwa itd. Powszechnie też przedsiębiorcy fundują zainteresowanym różne talony uprawniające do nabycia towarów np. w supermarkecie. Ze środków socjalnych wolno udzielać pożyczek mieszkaniowych zarówno zwrotnych, jak i bezzwrotnych.
Przepisy nie konkretyzują, o jakie cele mieszkaniowe chodzi. Trzeba je zatem dokładnie sprecyzować w regulaminie socjalnym, a potem w umowie zawieranej np. z pożyczkobiorcą.
W grę wchodzi np. budowa domu jednorodzinnego, kupno mieszkania w budynku wielolokalowym, uzupełnienie wkładu budowlanego w spółdzielni mieszkaniowej, remont lub modernizacja mieszkania, wykup lokalu na własność. Nie wolno natomiast przeznaczać środków socjalnych na:
– prywatną klinikę dla zatrudnionych,
– polisy grupowego ubezpieczenia personelu na życie,
– szczepienia profilaktyczne,
– większość imprez integracyjnych,
– firmowe imprezy okolicznościowe, np. z okazji świąt, rocznicy działania firmy.
•
Zak
ł
adowe obiekty socjalne.
Z zf
ś
s mo
ż
emy tak
ż
e dofinansowywa
ć
w
ł
asne zak
ł
adowe obiekty socjalne, do których nale
żą
:
– ośrodki wczasowe i kolonijne,
– domy wypoczynkowe,
– sanatoria,
– ogrody działkowe,
– obiekty sportowo-rekreacyjne,
– żłobki, kluby dziecięce i przedszkola,
– obiekty służące działalności kulturalnej. Jest to katalog zamknięty. Nie można zatem dopłacać np. do własnego klubu sportowego.
Ponadto ustawa o zfśs wyraźnie mówi o dofinansowywaniu, a nie utrzymywaniu w całości zakładowej bazy socjalnej. Z własnej kieszeni wykładamy zatem środki na oświetlenie tych obiektów, ich remonty i konserwacje, płace personelu oraz odprowadzane od nich podatki i składki. Z zfśs pokrywamy, co najwyżej, np. konkretne zakupy.
•
Osoby uprawnione.
Do osób uprawnionych, które ustawowo maj
ą
prawo stara
ć
si
ę
o pomoc socjaln
ą
, nale
żą
przede wszystkim nasi pracownicy i ich najbli
ż
si. Chodzi o wszystkich pracowników, bez wzgl
ę
du na rodzaj ich anga
ż
u (umowa o prac
ę
próbna, okresowa, na zast
ę
pstwo, na czas wykonania okre
ś
lonej pracy czy bezterminowa, miano wanie, powo
ł
anie, wybór czy spó
ł
dzielcza umowa o prac
ę
).
Nie ma znaczenia wymiar czasu pracy. Nie można też pomijać pracowników młodocianych, osób korzystających z urlopów macierzyńskich, wychowawczych, naukowych, szkoleniowych lub bezpłatnych, czy długotrwale chorych. Również w trakcie wypowiedzenia podwładny może się ubiegać o wsparcie z zfśs.
Do uprawnionych do korzystania z zfśs z mocy ustawy zostali też zakwalifikowani byli pracownicy, będący teraz emerytami lub ren cistami, dla których firma stanowiła ostatnie miejsce pracy (odeszli z niej na emeryturę bądź rentę i nie rozpoczęli nowej pracy; patrz uchwała Sądu Najwyższego z 15 listopada 1991, I PZP 56/91).
W świetle cytowane go orzeczenia osoba, która uprzednio prze szła na wcześniejszą emeryturę i podjęła w nowym zakładzie zatrudnienie podczas zawieszenia emerytury, a następnie po rozwiązaniu stosunku pracy ponownie pobiera emeryturę, jest „emerytem – byłym pracownikiem” tego ostatniego zakładu. Do grona uprawnionych zaliczamy także członków rodziny byłego pracownika – emeryta lub ren cisty, dla którego firma była ostatnim praco dawcą.
Osobami uprawnionymi do korzystania ze świadczeń socjalnych na mocy samej ustawy o zfśs nie są zatem byli pracownicy, którzy przeszli na świadczenie przedemerytalne czy posiadający obecnie status emeryta lub rencisty, dla których zakład nie był ostatnim pracodawcą (po zerwaniu współpracy z fir mą podjęli zatrudnienie w ramach stosunku pracy w innym zakładzie).
Pracodawca może natomiast dobrowolnie objąć opieką socjalną inne osoby, np. współpracujących z nim zleceniobiorców, wykonawców dzieła, dzieci z domów dziecka, podopiecznych domów dla seniorów, bezrobotnych. Aby osoby te mogły się ubiegać o świadczenia z zfśs danej firmy, należy je wskazać w regulaminie socjalnym jako uprawnione. Trzeba przy tym pamiętać, że zawsze – udzielając komuś wsparcia z zfśs – kierujemy się jego sytuacją materialną, bytową, rodzinną i zdrowotną (tzw. kryterium socjalne).
•
Zf
ś
s tworzy u jednego pracodawcy tzw.
ca
ł
oroczny odpis podstawowy.
S
ą
to
ś
rodki przekazywane za wszystkich zatrudnionych przeliczonych na pe
ł
ne etaty (z wyj
ą
tkiem m
ł
odocianych) obliczone w wysoko
ś
ci odpowiedniego procentu od
ś
redniej p
ł
acy.
Poszczególne odpisy za pracowników mają różną wysokość w zależności od warunków pracy, wieku pracownika i stopnia związania danej osoby z zakładem.
Dzielimy je na:
a) obligatoryjne – na zatrudnionego:
– w normalnych warunkach – 37,5 proc. przeciętnego wynagrodzenia,
– wykonującego prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze – 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia,
– młodocianego: w pierwszym roku nauki 5 proc., drugim 6 proc. i trzecim 7 proc., b) fakultatywne, dodatkowe zwiększenie odpisu podstawowego o 6,25 proc. na pracownika o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.
Oprócz tego na konto zfśs przekazujemy tzw. zwiększenia, m.in. na byłego pracownika będącego obecnie emerytem lub rencistą (w wysokości 6,25 proc.), z racji utworzenia zakładowego żłobka lub klubu dziecięcego, z tytułu darowizn, zapisów osób fizycznych lub prawnych czy innych wpływów określonych w art. 7 ustawy o zfśs.
•
Inne definicje.
Klub dzieci
ę
cy to forma opieki nad dzie
ć
mi od uko
ń
czenia pierwszego roku do lat 3. Mo
ż
e zapewnia
ć
im opiek
ę
przez maksimum pi
ęć
godzin dziennie (
ustawa z 4 lutego 2011 o opiece nad dziećmi do lat 3; DzU nr 45, poz. 235 ze zm.
).
Inne formy wychowania przedszkolnego to niepubliczny punkt przedszkolny i zespół wychowania przedszkolnego. Zajęcia w zespole wychowania przedszkolnego są prowadzone w niektóre dni tygodnia, minimum trzy godziny w ciągu jednego dnia i minimum 12 godzin w ciągu tygodnia.
Punkt przedszkolny natomiast realizuje zajęcia we wszystkie dni robocze w tygodniu przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący (rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 31 sierpnia 2010 w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania; DzU nr 161, poz. 1080 ze zm.).
1. Fundusz tworz
ą
, z zastrze
ż
eniem ust. 2, pracodawcy zatrudniaj
ą
cy wed
ł
ug stanu na 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pe
ł
ne etaty.
1a. (uchylony) 1b. (uchylony)
2. Pracodawcy prowadz
ą
cy dzia
ł
alno
ść
w formie jednostek bud
ż
etowych i samorz
ą
dowych zak
ł
adów bud
ż
etowych tworz
ą
fundusz bez wzgl
ę
du na liczb
ę
zatrudnianych pracowników.
3. Pracodawcy zatrudniaj
ą
cy wed
ł
ug stanu na 1 stycznia danego roku mniej ni
ż
20 pracowników w przeliczeniu na pe
ł
ne etaty, z za strze
ż
eniem ust. 2, mog
ą
tworzy
ć
fundusz do wysoko
ś
ci i na zasadach okre
ś
lonych w art.
5 lub mog
ą
wyp
ł
aca
ć
ś
wiadczenie urlopowe, o którym mowa w ust.
4 – 6. 3a.
Pracodawcy, o których mowa w ust. 3, nieobj
ę
ci uk
ł
adem zbiorowym pracy oraz niezobowi
ą
zani do wydania regulaminu wy nagradzania, informacje w sprawie nietworzenia funduszu i niewyp
ł
acania
ś
wiadczenia urlopowego przekazuj
ą
pracownikom w pierwszym miesi
ą
cu danego roku kalendarzowego, w sposób przyj
ę
ty u danego pracodawcy. 3b.
U pracodawców, o których mowa w ust. 3, zatrudniaj
ą
cych co najmniej 20 pracowników, obj
ę
tych uk
ł
adem zbiorowym pracy, postanowienia w sprawie nietworzenia funduszu i niewyp
ł
acania
ś
wiadczenia urlopowego zawiera si
ę
w uk
ł
adzie zbiorowym pracy.
Je
ż
eli u takich pracodawców pracownicy nie s
ą
ob j
ę
ci uk
ł
adem zbiorowym pracy, postanowienia w sprawie nietworzenia funduszu i
niewypłacania
ś
wiadczenia urlopowego zawiera si
ę
w regulaminie wynagradzania; art. 4 ust. 3 stosuje si
ę
odpowiednio.
4. Wysoko
ść
ś
wiadczenia urlopowego, o którym mowa w ust. 3, nie mo
ż
e przekroczy
ć
wysoko
ś
ci odpisu podstawowego, okre
ś
lonego w art. 5 ust. 2, 2a i 3 – odpowiedniego do rodzaju zatrudnienia pracownika, z tym
ż
e wysoko
ść
ś
wiadczenia dla zatrudnionych, o których mowa w art. 5 ust. 2 i 3, ustala si
ę
proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy pracownika.
5.
Ś
wiadczenie urlopowe, o którym mowa w ust. 4, wyp
ł
aca pracodawca raz w roku ka
żdemu pracownikowi korzystaj
ą
cemu w danym roku kalendarzowym z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 ko lejnych dni kalendarzowych.
5a. Wyp
ł
ata
ś
wiadczenia urlopowego nast
ę
puje nie pó
ź
niej ni
ż
w ostatnim dniu poprzedzaj
ą
cym rozpocz
ę
cie urlopu wypoczynkowego, o którym mowa w ust. 5.
6.
Ś
wiadczenie urlopowe, o którym mowa w ust. 4, nie podlega sk
ł
adce na ubezpieczenie spo
ł
eczne pracowników.
7. (skre
ś
lony)
KOMENTARZ
•
Pracodawca jest administratorem funduszu.
W miar
ę
mo
ż
liwo
ś
ci jego
ś
rodki powinien przeznacza
ć
na pomoc biedniejszym pracownikom i tym, którzy znale
ź
li si
ę
w trudnej sytuacji rodzinnej, np. w zwi
ą
zku ze
ś
mierci
ą
drugiego
ż
ywiciela rodziny, b
ą
d
ź
maj
ą
problemy
ż
yciowe, np. w razie po
ż
aru w domu czy kradzie
ż
y. Przepis podpowiada,
ż
e robimy to na dwa alternatywne sposoby:
– ustalając zbiorowy zfśs lub
– wypłacając świadczenia urlopowe. Jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe muszą tworzyć zfśs bez względu na wielkość personelu.
PRZYK
Ł
AD 1
Zakład pracy składa się z czterech oddziałów i centrali. Trzy z tych jednostek zatrudniały 1 stycznia 2011 więcej niż 20 osób w przeliczeniu na pełne etaty. W jakiej wysokości w tej sytuacji firma powinna tworzyć zfśs?
Zależy to od tego, ilu samodzielnych pracodawców wchodzi w grę. A dowiemy się tego, zaglądając do dokumentów kreujących dany podmiot, np. statutu.
Pracodawcą jest bowiem każda osoba prawna oraz struktura na tyle wyodrębniona organizacyjnie i finansowo, że sama wykonuje w swoim imieniu i na swoją rzecz (a nie w imieniu i na rzecz centrali) czynności pracownicze, tzn. zatrudnia i spisuje angaże pracownicze.
Można przyjąć założenie: jeśli w umowach o pracę jako zatrudniający istnieje oddział przedsiębiorstwa (np. spółka córka), to jest on pracodawcą.
•
Weryfikacja obowi
ą
zków socjalnych praco dawcy.
Któr
ą
metod
ę
zaspokajania socjalnych potrzeb personelu musi stosowa
ć
za k
ł
ad pracy, zale
ż
y od liczebno
ś
ci jego za
ł
ogi wed
ł
ug stanu na 1 stycznia danego roku. Zatrudniając tego dnia przynajmniej 20 osób w przeliczeniu na pe
ł
ne etaty, musi tworzy
ć
w bie
żą
cym roku kalendarzowym zf
ś
s.
W liczbie osób, która decyduje o charakterze socjalnych obowiązków firmy, uwzględnia my wyłącznie pracowników, czyli osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, spółdzielczej umowy o pracę, powołania, wy boru i mianowania.
Pomijać powinniśmy chałupników, zleceniobiorców, agentów, menedżerów na kontraktach czy wykonawców dzieła. Dodatkowo pracowników przyjmuje my do limitu dopiero po przeliczeniu ich na pełne etaty według stanu na 1 stycznia.
PRZYK
Ł
AD 2
Spółka 1 stycznia 2011 angażowała 14 pracowników na pełnych etatach, pięciu na 1/2 etatu i trzech w wymiarze 145/176 godzin oraz trzech zleceniobiorców i dwóch chałupników.
Przeliczenie zatrudnionych na pełne etaty w celu ustalenia, czy zakład musi utworzyć zfśs w 2011, wyglądało następująco:
14 osób x 1 etat = 14 etatów 5 osób x 1/2 etatu = 2,5 etatu 3 osoby x 145/176 = 3 osoby x 0,82 etatu = 2,46 etatu
Razem: 14 etatów + 2,5 etatu + 2,46 etatu = 18,96 etatu
Mimo że firma zatrudnia 22 pracowników, nie ma obowiązku prowadzenia zfśs w 2011 r. Dlatego że łącznie dysponuje 18,96 etatu, czyli mniej niż 20. Skoro tak, to ma wybór między założeniem zfśs a wypłatąświadczeń urlopowych. Może też w ogóle uwolnić się od powinności socjalnych wobec załogi.
Stan zatrudnienia, rozstrzygający o obowiązku tworzenia zfśs, badamy zawsze na 1 stycznia. Natomiast wynik wiąże firmę przez cały rok. Oznacza to, że późniejszy spadek zatrudnienia w trakcie roku poniżej wskazanego li mitu nie upoważnia do rezygnacji z prowadzenia zfśs czy do zaprzestania wypłaty świadczeń urlopowych.
Mając 1 stycznia mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, pracodawca prowadzi zfśs albo wypłaca tzw. świadczenia urlopowe. Do niego należy wybór.
•
Ś
wiadczenie urlopowe.
Przys
ł
uguje ono ka
ż
demu pracownikowi, który chce skorzy sta
ć
z urlopu obejmuj
ą
cego co najmniej 14 kolejnych dni wypoczynku.
Ś
wiadczenia urlopowe mog
ą
wyp
ł
aca
ć
wy
łą
cznie ma
ł
e za k
ł
ady, które anga
ż
uj
ą
mniej ni
ż
20 pracowników w przeliczeniu na pe
ł
ne etaty.
Z możliwości takiej nie mogą korzystać większe firmy, zatrudniające 1 stycznia przynajmniej na 20 obsadzonych etatach.
PRZYK
Ł
AD 3
Hurtownia 1 stycznia 2011 zatrudniała 25 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Zgodnie z regulaminem wynagradzania pracownicy mają prawo do świadczeń urlopowych, jeśli złożą wniosek o udzielenie urlopu, który wraz z dniami wolnymi od pracy będzie obejmował co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Wysokość tych świadczeń przekracza limity określone w ustawie o zfśs.
Pod koniec lipca 2011 zatrudniony w normalnych warunkach, w pełnym wymiarze czasu pracy, otrzymał je w kwocie 1500 zł. Świadczenia urlopowe są wolne od składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, ale tylko te wypłacone zgodnie z ustawą o zfśs i do wysokości w niej wskazanej.
Jej przepisy pozwalają wypłacać świadczenia urlopowe wyłącznie pracodawcom zatrudniającym 1 stycznia mniej niż 20 osób w przeliczeniu na pełne etaty. Opisany zakład musi zatem odprowadzić składki od całych świadczeń urlopowych, a nie tylko od nadwyżki ponad ustawowe limity.
Firma uprawniona do wypłaty świadczeń urlopowych wypłaca je każdemu pracownikowi wybierającemu się na urlop obejmujący co najmniej 14 kolejnych dni wypoczynku. Chodzi o cykl 14 kolejnych dni kalendarzowych bez względu na to, ile w tym czasie przypada dni roboczych, na które udzieliliśmy urlopu.
Nie ma przy tym znaczenia, jaki urlop zatrudniony odbiera: bieżący czy zaległy. Pracownik powinien otrzymać takie świadczenie najpóźniej ostatniego dnia przed wypoczynkiem.
Jego wysokość nie po winna przekraczać odpowiedniego odpisu podstawowego na zfśs, czyli w 2011 r. dla zatrudnionego:
– w normalnych warunkach 1093,93 zł,
– wykonującego pracę w szczególnych wa runkach lub o szczególnym charakterze 1458,57 zł,
– młodocianego w pierwszym roku nauki oraz odbywającego przyuczenie do zawodu 145,86 zł, młodocianego w drugim ro ku 175,03 zł, a w trzecim 204,20 zł.
Wysokość świadczenia urlopowego dla oso by pracującej w normalnych warunkach albo wykonującej pracę w szczególnych warunkach/o szczególnym charakterze ustalamy proporcjonalnie do wymiaru etatu.
PRZYK
Ł
AD 4
Pan Edward jest etatowym informatykiem zatrudnionym w normalnych warunkach na 5/7 etatu w małej rodzinnej firmie. W lipcu 2011 miał trzytygodniowy urlop wypoczynkowy.
Ś
wiadczenie urlopowe szacujemy nast
ę
puj
ą
co (1093,93 z
ł
x 5) : 7 = 781,38 z
ł
Ś
wiadczenia urlopowe korzystaj
ą
ze zwolnienia od sk
ł
adek ZUS, ale tylko te wypłacone zgodnie z ustaw
ą
o zf
ś
s (§ 2 ust. 1 pkt 21
).
Oznacza to, że świadczenia urlopowe są wolne od składek w części nieprzekraczającej ustawowych odpisów socjalnych. Od nadwyżki ponad wskazane pułapy płacimy składki.
PRZYKŁAD 5
Sklep osiedlowy angażuje 11 pracowników zajmujących dziewięć pełnych etatów. Wypłaca świadczenia urlopowe.Zatrudniona w nim na 3/5 etatu pani Jadwiga w sierpniu 2011 dostała 1000 zł świadczenia urlopowego tuż przed wyjazdem na 20dniowy wypoczynek.
Aby sprawdzić, czy cała ta kwota jest zwolniona ze składek, księgowa ustala wysokość świadczenia urlopowego proporcjonalnie obniżonego do etatu: (1093,93 zł x 3) : 5 = 656,36 zł
Pani Jadwiga otrzymała świadczenie wyższe o 343,64 zł (1000 zł – 656,36 zł). Od tej kwoty muszą zostać opłacone składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
Na szczególnych zasadach świadczenia urlopowe przysługują nauczycielom, mimo że szkoły publiczne muszą tworzyć zfśs. Świadczenia urlopowe są im wypłacane w ciężar odpisów na zfśs. Dostaje je, w wysokości odpisu podstawowego, do końca sierpnia każdy nauczyciel – stosownie do wymiaru czasu pracy i okresu zatrudnienia.
Nie musi przy tym spełniać warunku wykorzystywania urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Niezależnie od tego ma on również prawo ubiegać się o wsparcie z zfśs
Firmy, które zatrudniają przynajmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, często przyznają podwładnym specjalne do płaty z zfśs, czyli tzw. wczasy pod gruszą. Zatrudniony przedstawia opłacony przez siebie rachunek za pobyt w czasie urlopu i na tej podstawie otrzymuje pieniądze. Szczegółowe zasady dopłat do wczasów pod gruszą określają regulaminy socjalne firm. Są one jednak czymś innym niż Świadczenia urlopowe.
Problematyczna jest odpowiedź na pytanie, jakie świadczenie dać pracownikowi, który poszedł na długi urlop wypoczynkowy w styczniu danego roku? Przecież wysokość odpisów na ten rok poznajemy dopiero pod koniec lutego. Ustawa o zfśs milczy na ten temat. Najlepiej jest wówczas wypłacić świadczenie ustalone od ubiegłorocznego odpisu, a pod koniec lutego wyrównać różnicę.
OBOWIĄZKI SOCJALNE PRACODAWCÓW
Kategoria przedsiębiorcy
Tworzenie funduszu socjalnego
Wypłata świadczeń urlopowych
Jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe
Tworzą fundusz bez względu na liczebność personelu
Nie mogą wypłacać świadczen
Spoza sfery budżetowej zatrudniający 1 stycznia przynajmniej 20 osób w przeliczeniu na pełne etaty
Tworzą fundusz, ale pod pewnymi warunkami wolno im z niego zrezygnować albo obniżyć odpisy
Nie mogą wypłacać świadczeń urlopowych, zamiast tworzyć zfśs
Spoza sfery budżetowej zatrudniający 1 stycznia poniżej 20 osób w przeliczeniu na pełne etaty
Wybierają między funduszem a wypłatą świadczeń urlopowych
Mogą odstąpić od tworzenia zfśs lub wypłatyświadczeńurlopowych albo obniżyć procent odpisu/wysokość świadczen
PRZYK
Ł
AD 6
Spółka handlowa z 15-osobowym personelem wypłaca świadczenia urlopowe w wysokości pełnego odpisu podstawowego na zfśs. Pan Grzegorz, zatrudniony w niej na cały etat jako majster, przebywał na urlopie wypoczynkowym od 11 do 28 stycznia 2011. Wykonuje on pracę w szczególnych warunkach, dlatego odpis na zfśs za niego wynosi 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia (1458,57 zł).
Spółka wypłaciła mu 10 stycznia (ostatni dzień przed urlopem) świadczenie urlopowe w wysokości odpisu na zfśs: w 2010 r. 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia (1397,13 zł), a pod koniec lutego 2011 dopłaciła jeszcze 61,44 zł (1458,57 zł – 1397,13 zł).
•
Gratyfikacje urlopowe.
Ż
o
ł
nierzom zawodowym przys
ł
uguj
ą
raz w roku nale
ż
no
ś
ci zbli
ż
one do
ś
wiadcze
ń
urlopowych, tzw. gratyfikacje urlopowe (
).
•
Rezygnacja z obowi
ą
zków socjalnych przez ma
ł
ego pracodawc
ę
.
Je
ś
li 1 stycznia pracodawca zatrudnia mniej ni
ż
20 osób w przeliczeniu na pe
ł
ne etaty, nie musi ani wyp
ł
aca
ć
ś
wiadcze
ń
urlopowych, ani tworzy
ć
zf
ś
s. Zwolnienie si
ę
z tych zobowi
ą
za
ń
jest mo
ż
liwe pod warunkiem dope
ł
nienia pewnych formalno
ś
ci.
Jeżeli zakład pracy nie jest objęty układem zbiorowym ani zobowiązany do wprowadzania regulaminu wynagradzania, musi przekazać zatrudnionym do 31 stycznia, w sposób przyjęty w firmie, informację o niewypłacaniu świadczeń urlopowych i nieprowadzeniu zfśs. Robi to w sposób przyjęty w firmie, np. wywieszając ogłoszenie na tablicy, zamieszczając w firmowym intranecie, przez radio węzeł czy wręczając każdemu pracownikowi osobne pismo.
Wątpliwości budzi kwestia skutków przekroczenia terminu na przekazanie przedstawicielom załogi takich zawiadomień. Zdaniem PIP pracodawca, który nie poinformuje o rezygnacji z wypłaty świadczeń urlopowych i z tworzenia zfśs, nie uwolni się z tego obowiązku i przez cały rok ma obowiązek wypłacać świadczenia lub naliczać odpisy na fundusz.
Innego zdania są sądy. 1 marca 2007 NSA (I OSK 814/06) orzekł, że za opóźnienie grozi co najwyżej grzywna na podstawie art. 12a ustawy o zfśs, a w żadnym wypadku nie obowiązek wypłaty świadczeń urlopowych czy odprowadzenia odpisów za ten rok.
Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy uznał 21 lutego 2006, że wskazany termin ma jedynie charakter instrukcyjny, a jego przekroczenie nie powoduje sankcji w formie wypłaty świadczeń urlopowych czy tworzenia zfśs. Nie grozi też za to grzywna. Wynika z tego, że informację o rezygnacji ze świadczeń urlopowych i zfśs zakład może przekazać podwładnym nawet po 31 stycznia. Opinię tę podzielił w tym samym sporze SO w Warszawie 15 stycznia 2008 (XII Pa 442/07), potwierdzając wyrok pierwszej instancji.
Istniały też spory co do tego, czy z opisanego uproszczonego sposobu rezygnacji z obowiązków socjalnych mogą skorzystać zakłady angażujące mniej niż 20 pracowników, które – nie mając takiego obowiązku – utworzyły dobrowolnie regulamin płacowy.
Regulaminy te mogą bowiem wprowadzać również inne firmy niż te wymienione w art. 772 k.p., które taki obowiązek mają (podmioty, które zatrudniają co najmniej 20 pracowników, jeśli nie są objęte układem zbiorowym lub objęte takim układem, na podstawie którego nie da się ustalić indywidualnych warunków zatrudnienia).
Zdaniem resortu pracy wystarczy, że pracodawca, który wprowadził z własnej woli regulamin wynagradzania, do końca stycznia poinformuje pracowników o niewypłacaniu świadczeń urlopowych i nietworzeniu zfśs.
Przywilej rezygnacji z obowiązków socjalnych przepisy nadały bowiem wszystkim podmiotom niezobowiązanym do wydawania regulaminu wynagradzania.
Fakultatywne przyjęcie regulaminu nie przekreśla natomiast możliwości realizacji tego uprawnienia. Rezygnują zatem z ciążących na nich obowiązków socjalnych, przekazując podwładnym zawiadomienie. Nie muszą w tym celu korygować regulaminu płacowego.
W informacji o rezygnacji z obowiązków socjalnych zakład pracy musi wyraźnie podać, że nie będzie w bieżącym roku wypłacał świadczeń urlopowych ani tworzył zfśs. W razie zawiadomienia wyłącznie o rezygnacji z wypłaty świadczeń urlopowych przyjmuje się bowiem, że firma zdecydowała się na tworzenie zfśs. I odwrotnie, sygnalizując wyłącznie odstąpienie od zfśs, gwarantujemy wypłatę świadczeń urlopowych patrz wzór rezygnacji z obowiązków socjalnych przez małego pracodawcę.
USTAWOWE ODPISY NA ZFŚS W LATACH 2010 I 2011
TAK
- objęci układem zbiorowym zmieniają układ za zgodą reprezentatywnych związków
- mający regulamin wynagradzania i nieobjęci układem zmieniają regulamin w uzgodnieniu ze związkiem lub przedstawicielem załogi
TAK
- objęci układem zbiorowym zmieniają układ za zgodą reprezentatywnych związków
- mający regulamin wynagradzania i nieobjęci układem zmieniają regulamin za zgodą związku lub przedstawiciela załogi
NIE DOTYCZY
Obowiązkowo prowadzą zfśs, nie mogą wypłacać świadczeń urlopowych
NIE DOTYCZY
Obowiązkowo prowadzą zfśs, nie mogą wypłacać świadczeń urlopowych
TAK
- nieobjęci układem zbiorowym i niezobowiązani do tworzenia regulaminu płacowego przekazują pracownikom do końca stycznia informację o niewypłacaniu świadczeń urlopowych i niezakładaniu funduszu
- zobowiązani do wydania regulaminu wynagradzania (mający przynajmniej 20 pracowników) i nieobjęci układem zmieniają ten regulamin za zgodą związku lub reprezentanta personelu
- zatrudniający przynajmniej 20 osób i objęci układem zmieniają układ za zgodą reprezentatywnych związków
TAK
- nieobjęci układem zbiorowym i niezobowiązani do tworzenia regulaminu płacowego przekazują pracownikom informację o tym do końca stycznia
- zobowiązani do wydania regulaminu wynagradzania (mający przynajmniej 20 pracowników) i nieobjęci układem zmieniają ten regulamin za zgodą związku lub reprezentanta personelu
- zatrudniający przynajmniej 20 osób i objęci układem zmieniają układ za zgodą reprezentatywnych związków
TAK
- nieobjęci układem zbiorowym i niezobowiązani do tworzenia regulaminu płacowego przekazują pracownikom informację o tym do końca stycznia
- zobowiązani do wydania regulaminu wynagradzania (mający przynajmniej 20 pracowników) i nieobjęci układem zmieniają ten regulamin za zgodą związku lub reprezentanta personelu
- zatrudniający przynajmniej 20 osób i objęci układem zmieniają układ za zgodą reprezentatywnych związków
NIE
wolno im w trakcie roku zrezygnować z wypłaty świadczeń urlopowych
JAK UWOLNIĆ SIĘ OD TWORZENIA FUNDUSZU I WYPŁATY ŚWIADCZEŃ URLOPOWYCH
•
Rezygnacja przez pracodawc
ę
, który ma zak
ł
adowe regulacje.
W gorszej sytuacji jest pracodawca, który 1 stycznia mia
ł
przynajmniej 20 pracowników, ale zajmuj
ą
cych mniej ni
ż
20 pe
ł
nych etatów. Gdy chce si
ę
uwolni
ć
od jakichkolwiek zobowi
ą
za
ń
socjalnych, musi zmieni
ć
przepisy zak
ł
adowe: uk
ł
ad zbiorowy albo regulamin wynagradzania, a jest to mo
ż
liwe wy
łą
cznie za zgod
ą
zwi
ą
zku/ów zawodowego/ych.
Po jej uzyskaniu zmiany obowiązują odpowiednio dopiero po zarejestrowaniu protokołu dodatkowe go układu lub podaniu ich do wiadomości personelu w sposób przyjęty w zakładzie. Nie jest to łatwe, gdy firma jest objęta układem zbiorowym pracy, ponieważ korekta układu wymaga akceptacji wszystkich zakładowych organizacji związkowych, które go podpisały, i tych, które ewentualnie do niego przystąpiły.
W grę wchodzą zatem:
– zakładowych
– zakładowe organizacje związkowe,
– ponadzakładowych
– ponadzakładowe reprezentujące pracowników objętych danym układem.
Zmian w układzie należy dokonać wyłącznie w protokole dodatkowym, który po jego za rejestrowaniu staje się integralną częścią układu. Nie jest dopuszczalna korekta układu w innej formie (orzeczenie SN z 28 września 1981, I PR 82/81).
Protokół dodatkowy trzeba sporządzić na piśmie, zawrzeć w drodze rokowań a następnie zarejestrować (wyrok SN z 29 listopada 2000, I PKN 111/00).
Postanowienie protoko
ł
u dodatkowego mo
ż
e wygl
ą
da
ć
tak: „Strony uzgodni
ł
y,
ż
e spó
ł
ka X nie tworzy zak
ł
adowego funduszu
ś
wiadcze
ń
socjalnych od 1 stycznia 2011 do ko
ń
ca 2012 r.”.
Protokół dodatkowy trzeba zarejestrować:
– u w
ł
a
ś
ciwego inspektora pracy – w przypadku uk
ł
adu zak
ł
adowego, – w MPiPS – w przypadku uk
ł
adu ponadzak
ł
adowego. Pierwszy organ ma na rejestracj
ę
miesi
ą
c, a drugi – trzy miesi
ą
ce. Protokó
ł
obowi
ą
zuje od dnia w nim okre
ś
lonego, ale nie wcze
ś
niej ni
ż
od daty rejestracji. Gdy pracodawca ma obowi
ą
zek tworzenia regulaminu wynagradzania i ma przynajmniej jedn
ą
zak
ł
adow
ą
organizacj
ę
zwi
ą
zkow
ą
, aby zmieni
ć
regulamin p
ł
acy, musi uzyska
ć
zgod
ę
zwi
ą
zku na pi
ś
mie
(orzeczenia SN z 11 maja 1999, I PKN 644/98, i z 19 listopada 1997, I PKN 373/97)
.
JAK UWOLNIĆ SIĘ OD TWORZENIA FUNDUSZU I WYPŁATY ŚWIADCZEŃ URLOPOWYCH
Je
ś
li ma jeden zwi
ą
zek zawodowy, rezygnacj
ę
z powinno
ś
ci socjalnych negocjuje z nim do skutku. Gdy nie wyrazi on zgody, regulaminu nie wolno zmieni
ć
. Firma, która ma wi
ę
cej ni
ż
jedn
ą
zak
ł
adow
ą
organizacj
ę
zwi
ą
zkow
ą
, przedstawia im wszystkim swoj
ą
propozycj
ę
wprowadzenia zmian regulaminu. W ci
ą
gu 30 dni wspólne stanowisko powinny przedstawi
ć
wszystkie organizacje albo przynajmniej reprezentatywne w rozumieniu 241
25a
k.p., czyli: – nale
żą
ce do centrali („Solidarno
ść
”, OPZZ, Forum Zwi
ą
zków Zawodowych) i obejmuj
ą
ce przynajmniej 7 proc. zatrudnionych w danej firmie, – niezrzeszone, ale grupuj
ą
ce przynajmniej 10 proc. pracowników, – obejmuj
ą
ce najwi
ę
ksz
ą
liczb
ę
pracowników przedsi
ę
biorstwa, je
ś
li zwi
ą
zek nie spe
ł
nia powy
ż
szych kryteriów.
PRZYKŁAD 7
Sklep 1 stycznia 2011 zatrudnia
ł
20 pracowników, ale mniej ni
ż
20 w przeliczeniu na pe
ł
ne etaty. Nie ma w nim zwi
ą
zków zawodowych, nie jest te
ż
obj
ę
ty uk
ł
adem zbiorowym pracy. Na pocz
ą
tku 2011 r. zdecydowa
ł
si
ę
na prowadzenie zf
ś
s, ale teraz chce zrezygnowa
ć
z prowadzenia funduszu i podj
ąć
wyp
ł
at
ę
ś
wiadcze
ń
urlopowych. Zasadniczo wolno mu to zrobi
ć
po znowelizowaniu regulaminu wynagradzania. Musi z tym jednak zd
ąż
y
ć
do ko
ń
ca roku. Nie mo
ż
e bowiem zmieni
ć
obowi
ą
zków socjalnych podczas roku kalendarzowego. Ponadto spowodowa
ł
oby to komplikacje w praktyce. Komu np. mia
ł
by wyp
ł
aca
ć
ś
wiadczenia urlopowe? Czy tak
ż
e pracownikom, którzy korzystali ju
ż
z 14dniowego urlopu wypoczynkowego na pocz
ą
tku roku, kiedy jeszcze by
ł
fundusz? Równie
ż
pracodawca, u którego nie dzia
ł
a
ż
aden zwi
ą
zek, nie mo
ż
e samodzielnie zmieni
ć
regulaminu wynagradzania. Aby zwolni
ć
si
ę
od obowi
ą
zku prowadzenia zf
ś
s i wyp
ł
aty
ś
wiadcze
ń
urlopowych, potrzebuje na to zgody przedstawiciela personelu wy
ł
onionego do reprezentowania jego interesów. Wybór wolno przeprowadzi
ć
na ró
ż
ne sposoby, np. w g
ł
osowaniu zatrudnionych przez intranet, wrzucanie g
ł
osów do urny czy po
ś
rednio, np. typuj
ą
c kandydatów z poszczególnych dzia
ł
ów, którzy wybior
ą
lidera spo
ś
ród siebie. Brak zgody pracowników uniemo
ż
liwia zmian
ę
regulaminu. Po uzyskaniu zgody zmieniony regulamin obowi
ą
zuje po dwóch tygodniach od podania zakresu korekty do wiadomo
ś
ci za
ł
ogi w sposób przyj
ę
ty u pracodawcy, np. przez wywieszenie informacji na tablicy og
ł
osze
ń
, rozpowszechnienie w firmowym intranecie czy przekazanie ka
ż
demu zatrudnionemu pisma.
PRZYKŁAD 8
Zak
ł
ad, który 1 stycznia 2011 anga
ż
owa
ł
22 pracowników zajmuj
ą
cych 17 pe
ł
nych etatów, uzyska
ł
zgod
ę
reprezentanta za
ł
ogi na odst
ą
pienie od wyp
ł
at
ś
wiadcze
ń
urlopowych i od tworzenia zf
ś
s. Zmieni
ł
regulamin p
ł
acowy i poinformowa
ł
o tym ka
ż
dego pracownika z osobna. Kadrowa nie musi dodatkowo wr
ę
cza
ć
im wypowiedze
ń
zmieniaj
ą
cych. Po pierwsze, dlatego
ż
e ani
ś
wiadczenia urlopowe, ani te z zf
ś
s nie s
ą
wynagrodzeniem. Po drugie, ustawa o zf
ś
s przewiduje w tym wzgl
ę
dzie w
ł
asny, kompleksowy mechanizm uwalniania si
ę
od zobowi
ą
za
ń
socjalnych. Wystarczy zatem upublicznienie znowelizowanego regulaminu p
ł
acowego i odczekanie dwóch tygodni.
PRZYK
Ł
AD 9
Firma 1 stycznia 2011 mia
ł
a 21 pracowników, co po przeliczeniu dawa
ł
o 16,5 etatu. Zdecydowa
ł
a si
ę
na prowadzenie zf
ś
s, ale chce z niego zrezygnowa
ć
z ko
ń
cem 2011 r. Dzia
ł
aj
ą
w niej dwa zwi
ą
zki, w tym jeden reprezentatywny w poj
ę
ciu art. 241
25a
k.p. Prezes zarz
ą
du przedstawi
ł
obydwu organizacjom zwi
ą
zkowym 20 pa
ź
dziernika 2011 propozycj
ę
korekty regulaminu wynagradzania o tre
ś
ci: „Od 1 stycznia 2012 do ko
ń
ca 2013 r. spó
ł
ka nie tworzy zf
ś
s i nie wyp
ł
aca
ś
wiadcze
ń
urlopowych”. W ci
ą
gu 30 dni swoje stanowisko – pozytywne – zaprezentowa
ł
wy
łą
cznie mniejszy zwi
ą
zek, a zwi
ą
zek reprezentatywny milcza
ł
. Dlatego pracodawcy nie wolno zmodyfikowa
ć
regulaminu. Musi mie
ć
na to akceptacj
ę
przynajmniej zwi
ą
zku reprezentatywnego. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by rozpocz
ął
kolejne uzgodnienia w tej sprawie.
•
Rezygnacja z obowi
ą
zków socjalnych przez du
ż
ego pracodawc
ę
.
Zak
ł
ad pracy, który 1 stycznia danego roku zatrudnia
ł
minimum 20 pracowników w przeliczeniu na pe
ł
ne etaty, równie
ż
mo
ż
e odst
ą
pi
ć
od obowiązku prowadzenia zf
ś
s. Cho
ć
wzbudza to w
ą
tpliwo
ś
ci, wi
ę
kszo
ść
ekspertów przyjmuje,
ż
e wolno mu to zrobi
ć
ze skutkiem dopiero od 1 stycznia nast
ę
pnego roku kalendarzowego. Post
ę
puje w ten sam sposób co opisany wcze
ś
niej pracodawca anga
ż
uj
ą
cy 1 stycznia minimum 20 pracowników, ale na mniej ni
ż
20 etatach. Oznacza to,
ż
e musi odpowiednio skorygowa
ć
uk
ł
ad zbiorowy pracy b
ą
d
ź
regulamin p
ł
acowy.
1. U pracodawców, o których mowa w art. 3 ust. 1, uk
ł
ad zbiorowy pracy mo
ż
e dowolnie kszta
ł
towa
ć
wysoko
ść
odpisu na fundusz; mo
ż
e równie
ż
postanawia
ć
,
ż
e fundusz nie b
ę
dzie tworzony.
2. U pracodawców okre
ś
lonych w art. 3 ust. 1, których pracownicy nie s
ą
obj
ę
ci uk
ł
adem zbiorowym pracy, postanowienia w sprawach, o których mowa w ust. 1, mo
ż
e zawiera
ć
regulamin wynagradzania.
3. Je
ż
eli u pracodawcy, o którym mowa w ust. 2, nie dzia
ł
a zak
ł
adowa organizacja zwi
ą
zkowa, postanowienia regulaminu wynagradzania w sprawie wysoko
ś
ci odpisu na fundusz lub nietworzenia funduszu wymagaj
ą
uzgodnienia z pracownikiem, o którym mowa w art. 8 ust. 2.
KOMENTARZ
•
Ustawa o zf
ś
s nie mówi wprost,
ż
e firmy zatrudniające 1 stycznia poni
ż
ej 20 pracowników w przeliczeniu na pe
ł
ne etaty mog
ą
obni
ż
y
ć
wysoko
ść
odpisu na zf
ś
s czy
ś
wiadczenie urlopowe. Skoro jednak przyzna
ł
a wi
ę
kszym pracodawcom prawo do zmniejszania odpisów, nale
ż
y uzna
ć
,
ż
e tak
ą
mo
ż
liwo
ść
maj
ą
te
ż
mniejsze zak
ł
ady pracy. Ale uwaga: je
ś
li si
ę
na to zdecyduje, mo
ż
e obni
ż
y
ć
jedynie procentow
ą
wysoko
ść
ś
wiadczenia urlopowego czy odpisu, np. z 37,5 proc.
ś
redniej p
ł
acy do 30 proc. Nie nale
ż
y redukowa
ć
odpisów przez wskazanie ich kwot; jest to nie dopuszczalne. Stosujemy przy tym procedury opisane wcze
ś
niej. Zale
ż
y ona zatem od te go, czy: – zatrudniali
ś
my 1 stycznia przynajmniej 20 pracowników, ale mniej ni
ż
20 w przeliczeniu na pe
ł
ne etaty, – mamy przepisy zak
ł
adowe. Je
ś
li 1 stycznia w firmie by
ł
o zatrudnionych przynajmniej 20 pracowników, a chce ona np. z powodu k
ł
opotów finansowych obni
ż
y
ć
odpisy na zf
ś
s lub ca
ł
kowicie uwolni
ć
si
ę
od tych ci
ęż
arów, musi przej
ść
ca
łą
opisan
ą
wcze
ś
niej procedur
ę
, by zmieni
ć
uk
ł
ad zbiorowy pracy lub regulamin wynagradzania.
1. Fundusz tworzy si
ę
z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeci
ę
tnej liczby zatrudnionych. 2. Wysoko
ść
odpisu podstawowego, o którym mowa w ust. 1, wynosi na jednego zatrudnionego, z zastrze
ż
eniem ust. 2a i 3, 37,5 proc. przeci
ę
tnego wynagrodzenia miesi
ę
cznego w gospodarce narodowej w roku po przednim lub w drugim pó
ł
roczu roku po przedniego, je
ż
eli przeci
ę
tne wynagrodzenie z tego okresu stanowi
ł
o kwot
ę
wy
ż
sz
ą
.
2a. Wysoko
ść
odpisu podstawowego na jednego pracownika m
ł
odocianego wynosi w pierwszym roku nauki 5 proc., w drugim roku nauki 6 proc., a w trzecim roku nauki 7 proc. przeci
ę
tnego wynagrodzenia miesi
ę
cznego, o którym mowa w ust. 2.
3. Wysoko
ść
odpisu podstawowego na jednego pracownika wykonuj
ą
cego prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze – w rozumieniu przepisów o emeryturach pomostowych – wynosi 50 proc. przeci
ę
tnego wynagrodzenia miesi
ę
cznego, o którym mowa w ust. 2.
3a. (skre
ś
lony) 3b. (skre
ś
lony)
4. Wysoko
ść
odpisu podstawowego mo
ż
e by
ć
zwi
ę
kszona o 6,25 proc. przeci
ę
tnego wynagrodzenia miesi
ę
cznego, o którym mowa w ust. 2, na ka
ż
d
ą
zatrudnion
ą
osob
ę
, w stosunku do której orzeczono znaczny lub umiarkowany stopie
ń
niepe
ł
nosprawno
ś
ci.
5. Pracodawcy sprawuj
ą
cy opiek
ę
socjaln
ą
nad emerytami i rencistami, w tym tak
ż
e ze zlikwidowanych zak
ł
adów pracy, mog
ą
zwi
ę
kszy
ć
fundusz o 6,25 proc. przeci
ę
tnego wynagrodzenia miesi
ę
cznego, o którym mowa w ust. 2, na ka
ż
dego emeryta i rencist
ę
uprawnionego do tej opieki.
5a. Pracodawcy, którzy utworzyli zak
ł
adowy
żł
obek lub klub dzieci
ę
cy oraz przeznacz
ą
na ten cel z odpisu podstawowego kwot
ę
od powiadaj
ą
c
ą
7,5 punktu procentowego tego odpisu, mog
ą
zwi
ę
kszy
ć
fundusz na ka
ż
d
ą
zatrudnion
ą
osob
ę
o 7,5 proc. przeci
ę
tnego wynagrodzenia miesi
ę
cznego, o którym mowa w ust. 2, pod warunkiem przeznaczenia ca
ł
o
ś
ci tego zwi
ę
kszenia na prowadzenie
żł
obka lub klubu dzieci
ę
cego.
6. Minister w
ł
a
ś
ciwy do spraw pracy okre
ś
li, w drodze rozporz
ą
dzenia, sposób ustalania przeci
ę
tnej liczby zatrudnionych, w celu naliczania odpisu na fundusz, bior
ą
c pod uwag
ę
w szczególno
ś
ci liczb
ę
osób zatrudnionych w danym roku kalendarzowym.
7. Przeci
ę
tne wynagrodzenie miesi
ę
czne, o którym mowa w ust. 2, og
ł
asza prezes G
ł
ównego Urz
ę
du Statystycznego w Dzienniku Urz
ę
dowym Rzeczypospolitej Polskiej Monitor Polski nie pó
ź
niej ni
ż
do 20 lutego ka
ż
dego roku.
8. Przepisów ust. 1 – 7 nie stosuje si
ę
do: 1) szkó
ł
wy
ż
szych dzia
ł
aj
ą
cych na podstawie przepisów o szkolnictwie wy
ż
szym, 2) szkó
ł
i placówek obj
ę
tych systemem o
ś
wiaty w stosunku do nauczycieli podlegaj
ą
cych przepisom Karty nauczyciela. 8a. Odpisy i zwi
ę
kszenia, o których mowa w art. 5, 13 i 14, u pracodawcy tworz
ą
jeden fundusz.
KOMENTARZ
•
Sposób powstawania zf
ś
s.
Proces ten polega na naliczeniu za ka
ż
dego zatrudnionego pewnej kwoty stanowi
ą
cej odsetek
ś
redniej p
ł
acy, przekazanie jej na wyodr
ę
bnione konto zf
ś
s oraz prawid
ł
owe wydanie tych
ś
rodków. Dodatkowo zf
ś
s mog
ą
zasili
ć
tzw. zwi
ę
kszenia, np. darowizny, przychody z zak
ł
adowych obiektów wypoczynkowych okre
ś
lone w art. 7 ustawy o zf
ś
s. Dopiero wszystkie te odpisy i zwi
ę
kszenia tworz
ą
u pojedynczego pracodawcy fundusz socjalny, który podlega re
ż
imowi ustawy o zf
ś
s. Wszystkie odpisy na fundusz stanowi
ą
odpowiedni procent przeci
ę
tnego miesi
ę
cznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, pomniejszonego o potr
ą
cone od ubezpieczonych sk
ł
adki emerytalne, rentowe i chorobowe. Jest to wynagrodzenie albo z po przedniego roku, albo z jego drugiego pó
ł
rocza – w zale
ż
no
ś
ci od tego, które oka
ż
e si
ę
wy
ż
sze. Ta kwota bazowa odpisów og
ł
aszana jest co roku do 20 lutego przez prezesa GUS w obwieszczeniu. W 2011 r. podstaw
ą
wymiaru odpisów na zf
ś
s jest kwota 2917,14 z
ł
, tj. wynagrodzenie z drugiego pó
ł
rocza 2010, które by
ł
o wy
ż
sze od
ś
redniej pensji z ca
ł
ego ubieg
ł
ego roku (obwieszczenie prezesa GUS z 18 lutego 2011, MP nr 15, poz. 156).
•
Przeci
ę
tna liczba zatrudnionych.
Nie przesy
ł
amy tylu odpisów socjalnych, ilu mamy pracowników. Naliczamy je na podstawie przeci
ę
tnej planowanej liczby zatrudnionych w firmie, któr
ą
koryguje si
ę
pod koniec roku do stanu faktycznego zatrudnienia. Zatem pocz
ą
tkowy etap zak
ł
adania zf
ś
s to oszacowanie przeci
ę
tnej liczby zatrudnionych. Poprawne ustalenie przeci
ę
tnego stanu zatrudnienia warunkuje tymczasem rzeteln
ą
gospodark
ę
ś
rodkami socjalnymi. Dla tego lepiej poczeka
ć
i ustala
ć
go dopiero przed przekazaniem pierwszej transzy odpisów (tj. do ko
ń
ca maja danego roku). Najlepiej przeliczy
ć
ten stan najpó
ź
niej na pocz
ą
tku marca, kiedy zwykle znane s
ą
za
ł
o
ż
enia co do zatrudnienia na dany rok. Ustalaj
ą
c przeci
ę
tny stan zatrudnienia, nie nale
ż
y wlicza
ć
wszystkich pracowników. S
ą
wyj
ą
tki, które zosta
ł
y okre
ś
lone w
>patrz rozporz
ą
dzenie MPiPS z 9 marca 2009.
•
Obliczanie odpisów na zf
ś
s.
Gdy ustalili
ś
my ju
ż
ś
rednie planowane zatrudnienie w skali roku, mo
ż
emy liczy
ć
odpisy na zf
ś
s. Robimy to, stosuj
ą
c odpowiedni
ą
wielko
ść
odpisu: 37,5; 50 b
ą
d
ź
5; 6 lub 7 proc.
ś
redniej pensji. Dlatego dla prawid
ł
owo
ś
ci naszych rachunków przeci
ę
tne planowane zatrudnienie ustalamy oddzielnie w ramach po szczególnych grup zatrudnionych: w normalnych warunkach, w szczególnie uci
ąż
liwych itd. Istniej
ą
w
ą
tpliwo
ś
ci, co zrobi
ć
, gdy pracownik wykonuj
ą
cy prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze przebywa na urlopie wychowawczym. Jaki odpis na niego naliczy
ć
: standardowy 37,5 proc. czy podwy
ż
szony 50 proc.? Wi
ę
kszo
ść
ekspertów uwa
ż
a,
ż
e ni
ż
szy.
PRZYK
Ł
AD 10
Spó
ł
ka ustali
ł
a
ś
rednie planowane zatrudnienie w 2011 r. na poziomie 31,26 etatu, na co sk
ł
ada si
ę
: – 20,5 etatu – zatrudnieni w normalnych warunkach, – 10,76 etatu – wykonuj
ą
cy prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Zak
ł
adamy,
ż
e w ramach wskazanego stanu zatrudnienia spó
ł
ka anga
ż
uje jeszcze dwóch pracowników o znacznym stopniu.
Więcej w serwisie:
»
»
»
Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Zobacz inne przepisy z komentarzami:
© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: Rzeczpospolita
Rozdział 1 Przepisy ogólne
Sąd Okręgowy w Gdańsku udzielił zabezpieczenia roszczeń w postępowaniu grupowym o ustalenie nieważności umów o kredyt konsumencki na zakup pomp ciepła. Bank wypłacił pieniądze sprzedawcom pomp ciepła, choć urządzenia te nie trafiły do ich klientów.
Ostatnie osiem lat to najgorszy okres w historii Trybunału Konstytucyjnego, który został doprowadzony na skraj organizacyjnej i etycznej zapaści. Gorzej zapewne nie będzie, bo to byłoby trudne – twierdzi dr Tomasz Zalasiński, konstytucjonalista.
TSUE orzekł, że rozpoznanie skarg frankowiczów ma nastąpić w rozsądnym terminie i uwzględniać indywidualne zarzuty.
Z końcem 2024 r. wygasa obowiązek gmin zapewnienia lokali zamiennych lokatorom mieszkającym w budynkach wymagających rozbiórki lub remontu. Jeżeli nie będzie zmiany przepisów, obowiązek ten spocznie wyłącznie na właścicielach budynków, którzy ani nie mają na to pieniędzy, ani nie dysponują zasobem lokali zamiennych - alarmuje rzecznik praw obywatelskich.
Bank wspiera rozwój pasji, dlatego miał już w swojej ofercie konto gamingowe, atrakcyjne wizerunki kart płatniczych oraz skórek w aplikacji nawiązujących do gier. Teraz, chcąc dotrzeć do młodych, stworzył w ramach trybu kreatywnego swoją mapę symulacyjną w Fortnite, łącząc innowacyjną rozgrywkę z edukacją finansową i udostępniając graczom możliwość stworzenia w wirtualnym świecie własnego banku.
Mąż przez kilkanaście lat utrzymywał stado krów, które dostał od rodziców. Przy rozwodzie i podziale majątku dorobkowego okazuje się, że stado należy już do wspólnego majątku i trzeba się nim podzielić.
Co dziś nowego w prawie i gospodarce? Co opublikowano w Dzienniku Ustaw, jakie akty prawne wchodzą w życie, jakie ważne interpretacje wydały sądy, co ogłosił GUS, a co zapowiedział rząd? Oto subiektywne kalendarium dla profesjonalistów.
Wiele obietnic pracowniczych zostało już zrealizowanych. Zabrakło jednak odważnych, kluczowych zmian w ubezpieczeniach społecznych.
Co dziś nowego w prawie i gospodarce? Co opublikowano w Dzienniku Ustaw, jakie akty prawne wchodzą w życie, jakie ważne interpretacje wydały sądy, co ogłosił GUS, a co zapowiedział rząd? Oto subiektywne kalendarium dla profesjonalistów.
Co dziś nowego w prawie i gospodarce? Co opublikowano w Dzienniku Ustaw, jakie akty prawne wchodzą w życie, jakie ważne interpretacje wydały sądy, co ogłosił GUS, a co zapowiedział rząd? Oto subiektywne kalendarium dla profesjonalistów.
Pracownik powinien uzyskać akceptację przełożonego na okazjonalną pracę zdalną. Czy musi on uzasadniać odmowę? Czy przy tej pracy firma też zwraca koszty używania materiałów i narzędzi? Czy taki zwrot podlega ZUS i PIT?
Co musi zawierać procedura zgłoszeń wewnętrznych, a co może? Jak podejść do kwestii rozszerzenia ustawowego katalogu naruszeń prawa? Czy warto zachęcać do wybierania zewnętrznej ścieżki dokonywania zgłoszeń? Czy i jaki system zachęt można przewidzieć w procedurze?
Od 1 stycznia 2025 r. za godzinę pracy na podstawie umowy zlecenia lub o świadczenie usług nie będzie można wypłacać mniej niż 30,50 zł brutto. Kogo obowiązuje ta stawka? Czy umowa może określać wynagrodzenie ryczałtem? Czy zleceniobiorca musi otrzymywać pensję co miesiąc?
Aby wniosek organizacji związkowej o pobór składek był dla pracodawcy wiążący, muszą być spełnione określone warunki. Na co zwrócić uwagę, aby nie narazić się na roszczenia związków ani pracowników?
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas