Konsumenci w Internecie będą lepiej chronieni w całej UE

Niebawem kupujący w Internecie zyskają więcej uprawnień. Zapewnia je nowa dyrektywa, która pod koniec listopada została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej

Publikacja: 28.12.2011 12:20

Konsumenci w Internecie będą lepiej chronieni w całej UE

Foto: www.sxc.hu

Od 22 listopada br. znana jest już treść nowej dyrektywy (wersja w języku angielskim dostępna jest na stronie http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:304:0064:0088:EN:PDF). Poszczególne państwa członkowskie, w tym Polska, będą musiały teraz jej postanowienia wdrożyć do krajowych regulacji. Powinno to nastąpić przed upływem 2013 r.

• Wszędzie 14 dni

Konsumenci w całej Unii zyskają tyle samo czasu na odstąpienie od umowy zawartej przez Internet bez konieczności podawania powodu. Teraz podstawowy termin wynosi siedem dni i tylko w niektórych krajach jest on dłuższy (w Polsce np. konsument ma dziesięć dni).

Nowością jest też pewna sankcja dla sprzedawców, którzy nie informują konsumentów o prawie odstąpienia od umowy. Nowa dyrektywa mówi, że w takim przypadku – jeśli klient nie otrzymał wyraźnej informacji – termin na wycofanie się z umowy przedłużony zostaje do roku.

Prawo wycofania się rozszerzono na aukcje internetowe (towary będzie jednak można zwrócić jedynie, gdy zostały kupione od przedsiębiorcy, czyli profesjonalisty, a nie od zwykłej osoby fizycznej nieprowadzącej działalności).

Z Informacji podanych przez Europejskie Centrum Konsumenckie wynika, że nowe przepisy będą miały zastosowanie do sprzedaży przez Internet i telefon, do sprzedaży wysyłkowej, a także poza sklepem, na przykład na progu mieszkania konsumenta, na ulicy, podczas imprezy u znajomych połączonej ze sprzedażą bezpośrednią czy też podczas wycieczki zorganizowanej przez handlowca.

Bez ukrytych kosztów

Zwiększy się ochrona przed pułapkami cenowymi w Internecie. Trudniej więc będzie naciągnąć klientów np. na zapłacenie za rzekomo nieodpłatny horoskop. Konsument będzie musiał wyraźnie potwierdzić, że zdaje sobie sprawę z konieczności uiszczenia opłaty.

Kolejną nowością jest konieczność ujawniania przez sprzedawców całkowitego kosztu towaru, bez ukrywania dodatkowych opłat (jeśli tego nie zrobią, klienci nie poniosą żadnych dodatkowych kosztów).

• Znikną oznaczone pola

Nie będzie też, męczącej dla klientów, konieczności „odznaczania” pól wyboru. Teraz, kupując np. bilet w sieci, oferowane są nam pewne dodatkowe usługi, jak np. ubezpieczenie. Często dzieje się to poprzez z góry oznaczone pole wyboru. Jeśli tych dodatkowych usług sobie nie życzymy, musimy dodatkowo kliknąć na zaznaczone pola.

• Nie pobiorą opłat za karty i telefon

Nie będzie możliwości obciążenia konsumentów za zapłatę kartą kredytową  kwotą większą niż ta, która faktycznie obciąża handlowca za oferowanie takiej możliwości zapłaty. Co więcej, sprzedawcy, którzy korzystają z linii telefonicznych, umożliwiając konsumentom kontakt w związku z umową, nie będą mogli obciążać ich wyższymi kosztami niż koszty podstawowej taryfy za rozmowy telefoniczne.

 

• Prostszy zwrot pieniędzy

Sprzedawcy odpowiedzą za uszkodzenie towarów w transporcie (do momentu, gdy trafi on do odbiorcy). Będą też musieli zwrócić pieniądze w ciągu 14 dni od wycofania się (teraz w niektórych państwach termin ten wynosi 30 dni).

• Wzór formularza

Konsumenci będą mieli do dyspozycji wzór formularza odstąpienia, z którego będą mogli (ale nie będą musieli) skorzystać, gdy zmienią zdanie i zdecydują się na odstąpienie od umowy zawartej na odległość lub na progu mieszkania.

• Jaśniejsze informacje o tym, kto płaci

Gdy to klient ma ponosić koszty zwrotu towaru (w przypadku zmiany decyzji i odstąpieniu od umowy), to sprzedawca musi go o tym wyraźnie poinformować, i to jeszcze przed zakupem. Gdy tego nie zrobi, to sam poniesie te koszty. Jeśli klient kupi przez Internet towar o dużych gabarytach, np. fotel, sprzedawca będzie miał obowiązek – przynajmniej szacunkowo – przedstawić maksymalny koszt zwrotu takiego towaru (również przed zakupem, tak, aby konsument miał możliwość świadomego podjęcia decyzji).

• Produkty cyfrowe z ochroną

Informacje dotyczące cyfrowej zawartości mają być jaśniejsze (np. te dotyczące zgodności ze sprzętem i z oprogramowaniem oraz zastosowaniem wszelkich technicznych środków ochronnych, np. ograniczonego prawa konsumenta do kopiowania zawartości). Konsumenci będą mieli prawo wycofania się z zakupu treści cyfrowych (np. pliki muzyczne lub wideo, ale tylko do momentu, w którym zacznie się proces pobierania pliku).

Od 22 listopada br. znana jest już treść nowej dyrektywy (wersja w języku angielskim dostępna jest na stronie http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:304:0064:0088:EN:PDF). Poszczególne państwa członkowskie, w tym Polska, będą musiały teraz jej postanowienia wdrożyć do krajowych regulacji. Powinno to nastąpić przed upływem 2013 r.

• Wszędzie 14 dni

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów