Konsumenci w Internecie będą lepiej chronieni w całej UE

Niebawem kupujący w Internecie zyskają więcej uprawnień. Zapewnia je nowa dyrektywa, która pod koniec listopada została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej

Publikacja: 28.12.2011 12:20

Konsumenci w Internecie będą lepiej chronieni w całej UE

Foto: www.sxc.hu

Od 22 listopada br. znana jest już treść nowej dyrektywy (wersja w języku angielskim dostępna jest na stronie http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:304:0064:0088:EN:PDF). Poszczególne państwa członkowskie, w tym Polska, będą musiały teraz jej postanowienia wdrożyć do krajowych regulacji. Powinno to nastąpić przed upływem 2013 r.

• Wszędzie 14 dni

Konsumenci w całej Unii zyskają tyle samo czasu na odstąpienie od umowy zawartej przez Internet bez konieczności podawania powodu. Teraz podstawowy termin wynosi siedem dni i tylko w niektórych krajach jest on dłuższy (w Polsce np. konsument ma dziesięć dni).

Nowością jest też pewna sankcja dla sprzedawców, którzy nie informują konsumentów o prawie odstąpienia od umowy. Nowa dyrektywa mówi, że w takim przypadku – jeśli klient nie otrzymał wyraźnej informacji – termin na wycofanie się z umowy przedłużony zostaje do roku.

Prawo wycofania się rozszerzono na aukcje internetowe (towary będzie jednak można zwrócić jedynie, gdy zostały kupione od przedsiębiorcy, czyli profesjonalisty, a nie od zwykłej osoby fizycznej nieprowadzącej działalności).

Z Informacji podanych przez Europejskie Centrum Konsumenckie wynika, że nowe przepisy będą miały zastosowanie do sprzedaży przez Internet i telefon, do sprzedaży wysyłkowej, a także poza sklepem, na przykład na progu mieszkania konsumenta, na ulicy, podczas imprezy u znajomych połączonej ze sprzedażą bezpośrednią czy też podczas wycieczki zorganizowanej przez handlowca.

Bez ukrytych kosztów

Zwiększy się ochrona przed pułapkami cenowymi w Internecie. Trudniej więc będzie naciągnąć klientów np. na zapłacenie za rzekomo nieodpłatny horoskop. Konsument będzie musiał wyraźnie potwierdzić, że zdaje sobie sprawę z konieczności uiszczenia opłaty.

Kolejną nowością jest konieczność ujawniania przez sprzedawców całkowitego kosztu towaru, bez ukrywania dodatkowych opłat (jeśli tego nie zrobią, klienci nie poniosą żadnych dodatkowych kosztów).

• Znikną oznaczone pola

Nie będzie też, męczącej dla klientów, konieczności „odznaczania” pól wyboru. Teraz, kupując np. bilet w sieci, oferowane są nam pewne dodatkowe usługi, jak np. ubezpieczenie. Często dzieje się to poprzez z góry oznaczone pole wyboru. Jeśli tych dodatkowych usług sobie nie życzymy, musimy dodatkowo kliknąć na zaznaczone pola.

• Nie pobiorą opłat za karty i telefon

Nie będzie możliwości obciążenia konsumentów za zapłatę kartą kredytową  kwotą większą niż ta, która faktycznie obciąża handlowca za oferowanie takiej możliwości zapłaty. Co więcej, sprzedawcy, którzy korzystają z linii telefonicznych, umożliwiając konsumentom kontakt w związku z umową, nie będą mogli obciążać ich wyższymi kosztami niż koszty podstawowej taryfy za rozmowy telefoniczne.

 

• Prostszy zwrot pieniędzy

Sprzedawcy odpowiedzą za uszkodzenie towarów w transporcie (do momentu, gdy trafi on do odbiorcy). Będą też musieli zwrócić pieniądze w ciągu 14 dni od wycofania się (teraz w niektórych państwach termin ten wynosi 30 dni).

• Wzór formularza

Konsumenci będą mieli do dyspozycji wzór formularza odstąpienia, z którego będą mogli (ale nie będą musieli) skorzystać, gdy zmienią zdanie i zdecydują się na odstąpienie od umowy zawartej na odległość lub na progu mieszkania.

• Jaśniejsze informacje o tym, kto płaci

Gdy to klient ma ponosić koszty zwrotu towaru (w przypadku zmiany decyzji i odstąpieniu od umowy), to sprzedawca musi go o tym wyraźnie poinformować, i to jeszcze przed zakupem. Gdy tego nie zrobi, to sam poniesie te koszty. Jeśli klient kupi przez Internet towar o dużych gabarytach, np. fotel, sprzedawca będzie miał obowiązek – przynajmniej szacunkowo – przedstawić maksymalny koszt zwrotu takiego towaru (również przed zakupem, tak, aby konsument miał możliwość świadomego podjęcia decyzji).

• Produkty cyfrowe z ochroną

Informacje dotyczące cyfrowej zawartości mają być jaśniejsze (np. te dotyczące zgodności ze sprzętem i z oprogramowaniem oraz zastosowaniem wszelkich technicznych środków ochronnych, np. ograniczonego prawa konsumenta do kopiowania zawartości). Konsumenci będą mieli prawo wycofania się z zakupu treści cyfrowych (np. pliki muzyczne lub wideo, ale tylko do momentu, w którym zacznie się proces pobierania pliku).

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem