Gigantyczne zyski na koncertowym rynku. U2 wystąpi w sferycznej sali w Las Vegas

Live Nation, globalny lider, wykazał gigantyczny, bo aż o 73 proc., wzrost przychodów w pierwszym kwartale - do 3,1 mld dolarów globalnie.

Publikacja: 14.05.2023 12:31

Sphere w Las Vegas może pomieścić blisko 18 tysięcy widzów.

Sphere w Las Vegas może pomieścić blisko 18 tysięcy widzów.

Foto: SounderBruce, CC BY-SA 4.0m, via Wikimedia Commons

To kolejny sygnał, że koncertowa branża odbija się od dna, na które spadła w związku z pandemią koronowirusa. Jak podawał Million In$ights cały rynek biletów na światowe wydarzenia muzyczne został wyceniony w 2020 r. na 5,21 mld dolarów, zaś rolę lidera grała Ameryka Północna, która miała udział w przychodach na poziomie ponad 40 procent.

Jeszcze w zeszłym roku, w pierwszym półroczu panowały w branży raczej sceptyczne nastroje. Jak świadczą wyniki pierwszego kwartału 2023 r. wszystko zmienia się na lepsze. Także związany z Live Nation Ticketmaster, odpowiadający za sprzedaż biletów, może pochwalić się wzrostem o 43 procent rok do roku o wartości 678 mln dolarów przy sprzedaży 145 mln biletów.

Czytaj więcej

Ed Sheeran powraca. W serialu i z nową płytą

Jednocześnie cały sektor spotyka krytyka za biletową drożyznę. Nie wszystko wyjaśnia inflacja i wzrost cen paliw. Organizatorzy koncertów bronią się.

- Średnie ceny biletów na rynku wtórnym są prawie dwukrotnie wyższe niż w przypadku sprzedaży pierwotnej, co nadal pokazuje, w jakim stopniu koncerty i inne wydarzenia na żywo są wyceniane poniżej wartości rynkowej — powiedział portalowi MBW Joe Berchtold, prezes i dyrektor finansowy Live Nation. W Polsce o takim zjawisku nie można mówić.

W Ameryce wciąż trwa, także w Kongresie, dyskusja o tym czy na rynku koncertowym jest monopol. Krytykowany jest fakt, że organizatorzy mają umowy na wyłączność z salami i arenami, debatuje się, by podawać ostateczną cenę biletu, a nie kwotę wyjściową. Fani narzekają, ale płacą, kupując również bilety na rynku wtórnym, od internetowych koników. To jeden z paradoksów współczesności – im bardziej digitalizuje się rynek nagrań tym bardziej ceniony jest udział w koncertach na żywo, zaś fani cenią ekskluzywne doświadczenia.

Czytaj więcej

Kora, jakiej nie znaliście

Potwierdza to U2. Zespół uznawany kiedyś za krytyków takich miejsc jak „jaskinia hazardu” w Las Vegas, ogłosił właśnie że zjedzie do tego miasta na jesienną rezydencję do Sphere – nowej, wyjątkowej, innowacyjnej sali budowanej przez ostatnie pięć lat przy kosztach ok. 2 miliardów dolarów. Sala jest nazywana największą na świecie strukturą sferyczną i może pomieścić blisko 18 tysięcy widzów.

U2 zagra tam repertuar albumu „Achtung Baby” i największe hity. Zaprezentuje ekran ledowy o największej rozdzielczości, może uzyskać efekty bryzy, regulować temperaturę, zawibrują fotele. Muzycy tłumaczą, że cena wyjściowa biletów to 140 dolarów, zaś 60 procent ich nie będzie droższa niż 300 dolarów. Można się domyślać, że ceny pozostałych 40 procent w najlepszych rzędach poszybują, zgodnie z obowiązującą również u nas zasadą że najszybciej sprzedają się najdroższe bilety w vipowskich sektorach.

W Polsce czekają nas też koncertowe atrakcje. W środę 18 maja w krakowskiej Tauron Arena światowe tournee rozpocznie Peter Gabriel. 31 maja zawitają do krakowskiej hali Def Leppard i Mötley Crüe. Na Orange Warsaw wystąpi 2 czerwca Sam Smith. 21 czerwca na PGE Narodowym w Warszawie zagrają Red Hot Chili Peppers, Iggy Pop i Mars Volta. 28 czerwca zacznie się gdyński Opener z udziałem Arctic Monkeys i Kendricka Lamara.

To kolejny sygnał, że koncertowa branża odbija się od dna, na które spadła w związku z pandemią koronowirusa. Jak podawał Million In$ights cały rynek biletów na światowe wydarzenia muzyczne został wyceniony w 2020 r. na 5,21 mld dolarów, zaś rolę lidera grała Ameryka Północna, która miała udział w przychodach na poziomie ponad 40 procent.

Jeszcze w zeszłym roku, w pierwszym półroczu panowały w branży raczej sceptyczne nastroje. Jak świadczą wyniki pierwszego kwartału 2023 r. wszystko zmienia się na lepsze. Także związany z Live Nation Ticketmaster, odpowiadający za sprzedaż biletów, może pochwalić się wzrostem o 43 procent rok do roku o wartości 678 mln dolarów przy sprzedaży 145 mln biletów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Muzyka popularna
40-lecie The Cult w Warszawie
Muzyka popularna
Pat Metheny: znajduję rezonans z polską duszą
Muzyka popularna
Timberlake w Krakowie, czyli nie tylko stanik Janet Jackson i „jedno martini”
Muzyka popularna
Zmarł John Mayall, mistrz Claptona, Fleetwooda, Greena
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Muzyka popularna
Lenny Kravitz krzewił miłość w Łodzi. Wspaniały koncert w Atlas Arenie