Samorządowy egzamin dojrzałości

Ostatnie tygodnie to egzamin dojrzałości dla placówek oświatowych i samorządowych w całym kraju.

Publikacja: 20.04.2020 10:00

Samorządowy egzamin dojrzałości

Foto: Fot./materiały prasowe

Materiał powstał we współpracy z firmą Microsoft

Dostosowanie programu nauczania, organizacja zajęć, zapewnienie infrastruktury internetowej i wybór narzędzi do prowadzenia lekcji w sieci – to gigantyczne wyzwanie organizacyjne, ale przede wszystkim technologiczne. Jak ten egzamin zdały jednostki z Gdańska i Rzeszowa, i jakie wyzwania wiązały się z przeniesienie zajęć do świata online?

Rzeszów – miasto w chmurze

„Miasto to ludzie" – tak mogłoby brzmieć motto Rzeszowa, dla którego rozwój kompetencji cyfrowych i zadowolenie mieszkańców są najwyższym priorytetem. Chcąc zapewnić im jak najlepsze warunki do nowoczesnej pracy i nauki, w 2018 r. władze lokalne przystąpiły do projektu Innowacyjna Edukacja. Cel był jasny: umożliwić uczniom nowoczesną dydaktykę z wykorzystaniem tych narzędzi i technologii, które będą im przydatne w życiu osobistym i zawodowym w przyszłości. A to, jak dzieci się uczą i jakie możliwości stwarza systemowe podejście, jest też najważniejszym tematem dla każdego rodzica.

Miasto Rzeszów zdawało sobie sprawę z korzyści wynikających z wdrożenia zdalnego modelu nauczania w całym regionie. Dzięki dużemu zaangażowaniu lokalnych władz i nauczycieli, ich ciekawości i uporowi, uczniowie mają już możliwość uczenia się w sposób, który przygotowuje ich do przyszłej pracy. Rzeszowscy włodarze podkreślają również gotowość nauczycieli do tej cyfrowej zmiany i ogromny wysiłek, jaki wkładają we wdrożenie nowoczesnych technologii w proces edukacji. W konsekwencji przyniesie to przecież korzyści przyszłym pracownikom i młodym przedsiębiorcom.

Wszystkie szkoły w Rzeszowie – łącznie blisko 30 tys. uczniów i 4 tys. nauczycieli – od dwóch lat korzystają z usługi Office 365 dla Edukacji. Każdy użytkownik może korzystać z niej na kilku urządzeniach – komputerach, tabletach czy smartfonach. W wyniku tego postępowego podejścia, rodzice i dzieci byli w stanie zaobserwować dość płynne przestawienie się na niemal całkowicie zdalne nauczanie.

Jak wielką rolę we wdrożeniu zdalnego szkolnictwa odgrywa współpraca samorządów i placówek edukacyjnych, wskazuje również Stanisław Sienko. Jego zdaniem, dzięki programowi Innowacyjna Edukacja, Rzeszów wyjątkowo gładko wszedł w nową rzeczywistość związaną z zamknięciem szkół.

„E-learning wdrożyliśmy już w blisko 90 proc. szkół. Byliśmy pierwszym miastem w Polsce, które prowadziło lekcje przez Internet, ale przede wszystkim byliśmy wyposażeni w narzędzia do ich prowadzenia. Już przez pierwsze 1,5 tygodnia od zamknięcia szkół, jeszcze zanim ukazały się oficjalne wytyczne dla samorządów, w pełni realizowaliśmy założenia dot. nauki zdalnej" – mówi Stanisław Sienko, wiceprezydent miasta Rzeszów.

Na wprowadzenie nowych rozwiązań gotowy był nie tylko samorząd, ale przede wszystkim sami uczniowie i nauczyciele, którzy przeszli odpowiednie kursy i szkolenia z wykorzystania tych narzędzi na długo przed oficjalnym zamknięciem szkół.

„W cały projekt zaangażowani byli również przedstawiciele Wydziału Edukacji i innych rzeszowskich jednostek oświatowych, którzy w ramach warsztatów organizowanych w laboratorium innowacji miejskich UrbanLab Rzeszów dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem" – dodaje Sławomir Świder – wicedyrektor Biura Obsługi Informatycznej i Telekomunikacji Urzędu Miasta Rzeszowa.

W rezultacie dla instytucji edukacyjnych w Rzeszowie ostatnie tygodnie były ogromnym dowodem na to, że technologia może po prostu służyć ludziom. Współpraca między samorządem lokalnym a instytucjami edukacyjnymi zaowocowała szybkim działaniem i przestawieniem się na e-learning bez szkody dla uczniów.

Gdańsk stawia na kształcenie nauczycieli

W sercu Trójmiasta funkcjonują już szkoły uczestniczące w programie „Szkoła w Chmurze". To placówki, które od dawna wykorzystują narzędzia chmurowe, takie jak usługę Office 365 dla Edukacji, właśnie do rozwijania kompetencji nauki zdalnej.

Z ich doświadczeń czerpią inne placówki edukacyjne w Gdańsku, ale też stosowne organy samorządowe. Technologie e-learningowe są rozwijane w Gdańsku od dłuższego czasu, dzięki czemu władze mogły odpowiednio wcześnie zareagować na nadchodzące zmiany.

Zaangażowanie w rozwój kompetencji cyfrowych w edukacji wynikało z potrzeby usprawnienia funkcjonowania szkół w następujących obszarach - proces nauczania, współpraca między uczniami i nauczycielami, wymiana informacji, zarządzanie placówką i jednolita komunikacja w szkole, ale także z rodzicami.

„Jeszcze przed oficjalnym zawieszeniem zajęć we wszystkich placówkach, wspólnie z dyrektorami jednostek opracowaliśmy szczegółowe procedury postępowania związane z przejściem w tryb zdalnego nauczania. Pomagamy zarówno w wypełnieniu przez dyrektorów obowiązku zorganizowania pracy zdalnej, jak i udostępniamy narzędzia do efektywnej pracy w tym trybie" – przyznaje Grzegorz Kryger, wicedyrektor Wydziału Rozwoju Społecznego, UM Gdańsk.

Jednym z powodów, dla których Gdańsk zdołał w tak krótkim czasie zapewnić nauczycielom i uczniom niezbędne narzędzia zdalnego nauczania, jest funkcjonująca od kilku lat Gdańska Platforma Edukacyjna.

Oprócz codziennego korzystania z elektronicznych systemów oceniania, e-maili firmowych dla nauczycieli i dyrektorów , GPE pozwala pracować zdalnie na tych samych dokumentach i obecnie prowadzić zdalne zajęcia lub telekonferencje w aplikacji Microsoft Teams. Wszystko to w ramach Office 365 dla Edukacji.

„W tym celu stworzyliśmy też dedykowany kanał na YouTube: EduStandardGDN TV, na którym umieszczane są tutoriale nagrywane przez naszych nauczycieli i dyrektorów, pokazujące krok o kroku zasady wykorzystania narzędzi dostępnych w GPE. Dodatkowo funkcjonują zamknięte grupy w mediach społecznościowych, moderowane przez przedstawicieli Urzędu Miasta, dostępne zarówno dla dyrektorów, jak i nauczycieli gdańskich szkół i placówek edukacyjnych. Jest to przestrzeń wymiany doświadczeń i pomysłów, również w kontekście zdalnego nauczania" – dodaje Grzegorz Kryger.

Kiedy plany zderzają się z rzeczywistością

Nawet mimo świetnego przygotowania i długofalowej strategii wdrażanej przez władze Gdańska i Rzeszowa, przejście na „tryb zdalny" musiało nieść za sobą pewne wyzwania, którym trudno było wyjść naprzeciw w tak krótkim czasie.

„Obecnie największym wyzwaniem jest zapewnienie wszystkim potrzebującym uczniom i nauczycielom bieżącego dostępu do sprzętu komputerowego. Podejmujemy kroki w kierunku pozyskania dodatkowych środków od sponsorów, grantów ministerialnych, ale też pośredniczymy w przekazywaniu sprzętu bezpośrednio od firm do uczniów" – przyznaje Kryger.

Z tym samym problemem mierzy się Rzeszów:

„Jeśli zdalne lekcje obejmują dwu-, trzy-, a nawet czteroosobowe rodzeństwo, w domach często brakuje odpowiedniej liczby urządzeń – laptopów, tabletów czy smartfonów – aby kilkoro uczniów mogło pracować efektywnie i w tym samym czasie. W tym momencie miasto jest na etapie zakupu kilkudziesięciu laptopów z programu pomocowego rządu, aby wypożyczać je najbardziej potrzebującym rodzinom" – dodaje Sławomir Świder.

Nauczanie z wykorzystaniem technologii często wymaga zmiany metod kształcenia i nowych kompetencji w zakresie prowadzenia zajęć. Sala szkolna została zamieniona w wirtualne miejsce spotkań, w którym zarówno nauczyciele, jak i uczniowie funkcjonują nieco inaczej. Młodzi ludzie są najczęściej cyfrowymi tubylcami i łatwo wchłaniają każdą nowość, natomiast od nauczycieli często wymaga to dodatkowej nauki i zmiany nastawienia.

„Dzięki wykorzystywanym narzędziom nauczyciele mają możliwość kontroli nad mikrofonami/kamerami uczniów tak, aby samodzielnie odbierać/przyznawać uczniom głos np. podczas dyskusji. Ta funkcja pozwala obchodzić całkowicie prozaiczne sytuacje, jak choćby gdy uczeń nie potrafi włączyć lub wyciszyć sobie mikrofonu lub też – doskonale znany z tradycyjnych sal lekcyjnych – problem przekrzykiwania się przez uczniów" – wylicza Sławomir Świder.

Chociaż kształcenie na odległość różni się od tego tradycyjnego w szkolnej klasie, uczniowie i nauczyciele nie muszą porzucać swoich nawyków i dobrych praktyk. Podczas lekcji mogą korzystać z narzędzi, które pozwalają im m.in. robić odręczne notatki na współdzielonym ekranie prezentacji, podobnie jak na tradycyjnej interaktywnej tablicy.

E-learning zostanie z nami na dłużej

Eksperci nie mają wątpliwości: zdalne nauczanie stanie się nieodzownym elementem polskiego systemu szkolnictwa nawet po zniesieniu ustawowego obowiązku. Nauczanie zdalne i stacjonarne będzie koegzystować, a obecna sytuacja jest swego rodzaju egzaminem dojrzałości dla wszystkich grup – uczniów, nauczycieli i samorządów.

Dowiedz się, jak szkoły w Twoim regionie mogą wejść na drogę cyfrowej edukacji i zdalnego nauczania. Wejdź na stronę ZdalnaNauka.

- Materiał powstał we współpracy z firmą Microsoft

Materiał powstał we współpracy z firmą Microsoft

Dostosowanie programu nauczania, organizacja zajęć, zapewnienie infrastruktury internetowej i wybór narzędzi do prowadzenia lekcji w sieci – to gigantyczne wyzwanie organizacyjne, ale przede wszystkim technologiczne. Jak ten egzamin zdały jednostki z Gdańska i Rzeszowa, i jakie wyzwania wiązały się z przeniesienie zajęć do świata online?

Pozostało 96% artykułu
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?