Materiał powstał we współpracy z firmą Microsoft
Dostosowanie programu nauczania, organizacja zajęć, zapewnienie infrastruktury internetowej i wybór narzędzi do prowadzenia lekcji w sieci – to gigantyczne wyzwanie organizacyjne, ale przede wszystkim technologiczne. Jak ten egzamin zdały jednostki z Gdańska i Rzeszowa, i jakie wyzwania wiązały się z przeniesienie zajęć do świata online?
Rzeszów – miasto w chmurze
„Miasto to ludzie" – tak mogłoby brzmieć motto Rzeszowa, dla którego rozwój kompetencji cyfrowych i zadowolenie mieszkańców są najwyższym priorytetem. Chcąc zapewnić im jak najlepsze warunki do nowoczesnej pracy i nauki, w 2018 r. władze lokalne przystąpiły do projektu Innowacyjna Edukacja. Cel był jasny: umożliwić uczniom nowoczesną dydaktykę z wykorzystaniem tych narzędzi i technologii, które będą im przydatne w życiu osobistym i zawodowym w przyszłości. A to, jak dzieci się uczą i jakie możliwości stwarza systemowe podejście, jest też najważniejszym tematem dla każdego rodzica.
Miasto Rzeszów zdawało sobie sprawę z korzyści wynikających z wdrożenia zdalnego modelu nauczania w całym regionie. Dzięki dużemu zaangażowaniu lokalnych władz i nauczycieli, ich ciekawości i uporowi, uczniowie mają już możliwość uczenia się w sposób, który przygotowuje ich do przyszłej pracy. Rzeszowscy włodarze podkreślają również gotowość nauczycieli do tej cyfrowej zmiany i ogromny wysiłek, jaki wkładają we wdrożenie nowoczesnych technologii w proces edukacji. W konsekwencji przyniesie to przecież korzyści przyszłym pracownikom i młodym przedsiębiorcom.
Wszystkie szkoły w Rzeszowie – łącznie blisko 30 tys. uczniów i 4 tys. nauczycieli – od dwóch lat korzystają z usługi Office 365 dla Edukacji. Każdy użytkownik może korzystać z niej na kilku urządzeniach – komputerach, tabletach czy smartfonach. W wyniku tego postępowego podejścia, rodzice i dzieci byli w stanie zaobserwować dość płynne przestawienie się na niemal całkowicie zdalne nauczanie.