Firefox ściga Internet Explorera

Od wtorku internauci mogą korzystać z najnowszej wersji przeglądarki internetowej w Polsce Firefox

Aktualizacja: 17.06.2008 06:40 Publikacja: 16.06.2008 20:16

Firefox ściga Internet Explorera

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek

Firefox to przykład jednego z nielicznych programów, któremu udało się przełamać hegemonię produktów Microsoftu. W Polsce z najnowszej do niedawna wersji programu korzysta 35,9 proc. internautów. W kwietniu, po sześciu latach od rynkowego debiutu, Firefox 2 prześcignął długoletniego lidera Internet Explorera 6 firmy Microsoft.

Ale sukces jest połowiczny. Gdyby bowiem zsumować wszystkie wersje obu programów, okazałoby się, że przewaga Explorera nadal jest miażdżąca. – Firefox jest dostępny dla wszystkich systemów operacyjnych, a Explorer tylko dla Windows. Poza tym przez wielu użytkowników jest postrzegany jako bezpieczniejszy – komentuje Tomasz Słoniewski, analityk firmy IDC Polska. Polacy tak pokochali przeglądarkę, że wśród 1,3 mln osób, które na stronie internetowej Mozilli zadeklarowały chęć ściągnięcia Firefoksa 3 w dniu jego premiery, aż 90 tys. zgłoszeń pochodziło znad Wisły. To drugi taki wynik na świecie.

I chociaż w Polsce Firefox święci triumfy, globalnie nie idzie mu już tak dobrze. W komputerach na całym świecie rządzi niepodzielnie Explorer, z którego korzysta 74,13 proc. użytkowników Internetu. Dla porównania Firefox przyciągnął tylko 18,19 proc. internautów.

Według prognoz Net Applications Firefox już w lipcu przekroczy barierę 20 proc. udziału w globalnym rynku. To złe wieści dla Microsoftu, który wciąż pracuje nad nowym Explorerem.

Mozilla Corporation chce stworzyć wrażenie, że jej program już detronizuje IE. Dlatego na dziś zaplanowano tzw. Download Day, w czasie którego ma paść rekord Guinnessa pod względem ilości ściągnięć programu z sieci w ciągu jednego dnia. To się najprawdopodobniej uda, bo – jak zauważył serwis Dziennik Internautów – w Księdze Guinnessa nie ma takiej kategorii.

Rosnąca popularność Firefoksa oznacza większe zyski Mozilli. Chociaż przeglądarka jest darmowa, firma z amerykańskiego Mountain View zarabia dzięki współpracy z Google. W roku fiskalnym 2006 (to ostatnie dostępne dane) Mozilla Corporation miała 66,8 mln dol. obrotów. Prawie 85 proc. tej sumy wygenerowały reklamy wyświetlone przy wynikach wyszukiwania w Google za pośrednictwem Firefoksa.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku