Sieć TP SA nie rozpieszcza alternatywnych operatorów

Rywalizacja o abonentów TP okazała się nieopłacalna. Na placu boju została tylko Netia. Za jej plecami czai się PTC, operator sieci Era

Publikacja: 27.11.2008 01:12

Pozycja operatorów alternatywnych

Pozycja operatorów alternatywnych

Foto: Rzeczpospolita

Od 2006 r., kiedy TP umożliwiła konkurentom dostęp do swoich klientów, straciła na ich rzecz 300 tys. abonentów Internetu i 900 tys. abonentów usług głosowych. Po przejęciu Tele2 na Netię przypada odpowiednio 89 proc. i 75 proc. udziału w tych dwóch rynkach. Pozostali operatorzy powiedzieli pas.

– Rynek telekomunikacyjny wymaga dużej skali działania. Tak we własnej sieci, jak i w sieci operatora dominującego. W tym drugim przypadku relatywnie nawet bardziej, ponieważ marże operatorów są stosunkowo niewielkie – mówi Bogdan Zytka, analityk firmy doradczej Accenture. Według niego Urząd Komunikacji Elektronicznej nie ułatwia działania operatorom alternatywnym, naciskając na spadek detalicznych cen usług. Abonenci płacą coraz mniej, więc konkurować o nich z TP nie bardzo się opłaca.

[wyimek]W trzech największych europejskich gospodarkach operatorzy alternatywni opanowali już połowę rynku internetowego. W Polsce wciąż nie udaje się im przekroczyć nawet 10 proc. udziałów. [/wyimek]

Obok Netii do wyścigu po klientów TP stanęły między innymi GTS Energis, Tele2 i Telefonia Dialog. Ten pierwszy operator zrezygnował zniechęcony silną konkurencją i niską marżą na usługach. Szwedzkie Tele2 w ogóle wycofało się z polskiego rynku. Telefonia Dialog zdobyła ponad 140 tys. klientów usług głosowych, ale niedawno poinformowała, że ten biznes w dłuższej perspektywie nie jest interesujący. Netia konsekwentnie kroczy wyznaczonym kursem. Wykruszanie się konkurentów jest jej na rękę.

– Musimy zdobyć odpowiednio dużą bazę klientów, a potem walczyć o rentowność świadczonych im usług – powtarza Mirosław Godlewski, prezes Netii. Każdy abonent, którego Netia zdobywa w sieci TP, przynosi jej przeciętnie kilka złotych zysku operacyjnego. Netia wie, że przy tak niskich marżach jedyną szansą jest sprzedawać, sprzedawać, sprzedawać... Mały zysk od miliona abonentów pozwoli pokryć koszty stałe. Operator stara się zresztą o podniesienie rentowności dzięki przejściu na dzierżawę linii abonenckich od TP (tzw. uwolnione pętle lokalne, czyli LLU). Netia musi zainwestować w takie usługi kilkadziesiąt milionów, ale dzięki temu każdy klient, którego podepnie dzierżawioną linią, zacznie przynosić 9 zł miesięcznie więcej (jeśli abonuje i usługi głosowe, i internetowe). A to dopiero początek. Urząd Komunikacji Elektronicznej naciska na TP, żeby jeszcze obniżyła cenę LLU. Działaniom urzędu przygląda się bacznie nie tylko Netia.

Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci Era, od połowy roku sprzedaje usługi w sieci TP. Do końca września odebrała narodowemu operatorowi ponad 10 tys. abonentów usług internetowych i głosowych (operator nie chce podać szczegółowych danych). PTC jest kilka razy większa od Netii pod względem przychodów i liczby abonentów i na pewno ma środki na duże inwestycje w usługi stacjonarne w sieci TP.

– W Erze trwają prace studyjne, które mają odpowiedzieć na strategiczne pytanie, czy wchodzić na dużą skalę w usługi w sieci TP, czy nie – mówi osoba zbliżona do sprawy.

– Na rynku z pewnością jest jeszcze miejsce na kolejnych graczy, pod warunkiem że będą równie zdeterminowani do inwestycji i sprzedaży usług jak Netia. Ta gotowość jest jej główną przewagą rynkową. Inni operatorzy byli znacznie bardziej ostrożni. Jeżeli nowy gracz byłby gotów na równie odważną co Netia strategię, to miałby szanse na biznesowy sukces – mówi Dariusz Nachyła, prezes zarządu firmy doradczej Deloitte Business Consulting. Era oficjalnie utrzymuje, że nic nie zmieniło się do tej pory w jej strategii działania wa sieci TP. Jej postawę można by streścić sformułowaniem: „wszystko się może zdarzyć”. Warto jednak pamiętać, że Klaus Hartmann, prezes zarządu PTC, nie raz i nie dwa sygnalizował, że jego firma jest jedyną realną konkurencją dla grupy TP.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[link=mailto://l.dec@rp.pl]l.dec@rp.pl[/link][/i]

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem