Broker zmieni się w Grupę RMF

- Z końcem sierpnia w miejsce Brokera FM powstanie radiowa Grupa RMF - mówi "Rz" Marek Dworak, prezes spółki Broker FM, do której należy Radio RMF FM

Publikacja: 18.05.2009 04:27

Broker zmieni się w Grupę RMF

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

[b]Jak I kw. wyglądał reklamowo w RMF i jak prognozuje Pan ten rok na rynku reklamy?[/b]

[b]Marek Dworak:[/b] W I kw. nasze wpływy były wyższe niż rok wcześniej.Jeżeli chodzi o wpływy reklamowe to w samym RMF były nieco niższe.Faktycznie widać jednak, że niektórzy klienci ograniczają budżety reklamowe i trzeba o nie bardziej walczyć. Trudno powiedzieć, jak będzie to wyglądało w dalszej części roku. Obniżki cen w telewizji mocno wpływają na pozostałą część rynku - według mnie kryzys skończy się wtedy, gdy znowu będą poprzepełniane bloki reklamowe w telewizji.Taką sytuację mieliśmy już w 2002 roku. Nasze wyniki słuchalności,dzięki którym oderwaliśmy się od peletonu i przekroczyliśmy 10,5 mln słuchaczy dziennie powodują, że może łatwiej nam przekonywać klientów, że radio słuchane w samochodzie czy w restauracji jest najbliżej konsumenta.

Cieszę, że nie jesteśmy już na giełdzie, bo odpowiedzi na tego typu pytania to dziś wróżenie z fusów. Z raportów Agory i TVN wynika, że przewidywania dla rynku reklamy nie są specjalnie optymistyczne, ale u nas akurat na razie wielkich spadków nie było.

[b]W jaki sposób radia mogą nadrabiać spadki w czasie kryzysu?Projekty internetowe chyba na razie na siebie nie zarabiają.[/b]

Przede wszystkim zasięg radia ogółem rośnie. W tej chwili, także dzięki naszym wynikom, wynosi ponad 83 proc. - to rekord w historii badań, co ma przełożenie na kampanie reklamowe i liczbę generowanych GRP. W związku z tym radio może być bardziej skuteczne. Drugim istotnym źródłem przychodów w stacjach radiowych są konkursy emesowe.Kiedy ludzie tracą pracę, są bardziej skłonni do zainwestowania 2 zł w esemesa po to, by mieć możliwość wygrania nagrody pieniężnej. W przychodach esemesowych notujemy więc teraz duży wzrost. Natomiast stacje internetowe mają na razie zbyt mały zasięg, by reklamodawcy byli w stanie płacić za promowanie się tam sum istotnych dla przychodów całego radia.

[b]Czy to prawda, że Broker FM chce zmienić nazwę? Dlaczego?[/b]

To prawda. Spółki Grupy Bauer są w większości spółkami komandytowymi,bo w Niemczech są dla takich spółek korzystniejsze rozwiązania podatkowe - wtedy spółka nie jest opodatkowana podwójnie. Broker FM do końca wakacji także ma stać się spółką komandytową i zmienić nazwę na Grupa RMF. Od czasu zakupu grupy Maxxx przenosiliśmy działy techniczne, promocyjne itd. z RMF FM do Brokera, który w efekcie zajmuje się już nie tylko sprzedażą czasu reklamowego, ale także innymi działaniami dotyczącymi wszystkich stacji w grupie. Ten proces z punktu widzenia operacyjnego już się zakończył, pozostała zmiana formy prawnej i nazwy, co powinno nastąpić z końcem sierpnia. Zarząd Grupy RMF będzie taki, jak w Brokerze. Nie zmieni się też nic w radiu RMF FM. Jego właścicielem będzie teraz po prostu nie spółka akcyjna,ale komandytowa Grupa RMF.

[b]Jak wyglądają prace nad projektem telewizji RMF Maxxx? Kiedy ten projekt ruszy?[/b]

Złożyliśmy wniosek o koncesję satelitarną dla tego kanału, ale z punktu widzenia modelu biznesowego zaistnienie z nim w samych sieciach kablowych czy nawet na satelicie nie przyniesie nam żadnego sukcesu. Ten projekt traktujemy jako możliwość zaistnienia na drugim multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. Chcemy być w grze i kiedy będą już możliwości rozwijania tego projektu tak, by biznesowo miało to sens, będziemy go wówczas znacznie szybciej rozwijać. Na razie nie ma sensu ponosić dużych kosztów programowych, skoro przychody w okresie kryzysu, który nie wiadomo kiedy się skończy, są mocno wątpliwe.

[b]To będzie kanał muzyczny?[/b]

Nazwałbym go głównie muzycznym, ale trudno, żeby był taki przez całą dobę. W telewizyjnym prime-time musi mieć elementy programowe, które są w stanie przyciągnąć widza, i nad tym pracujemy. To ma być kanał dla młodego widza, skoro działa pod nazwą Maxxxa, powinien być tak stargetowany.

[b]Co dzieje się z testami cyfrowego radia i jak taki projekt miałby się finansować, skoro nadawcy musieliby płacić za dodatkowe częstotliwości?[/b]

Cyfrowe radio to pieśń dalekiej przyszłości. W przypadku radia nie ma dyrektywy związanej z wyłączeniem kanału UKF, sytuacja jest więc taka, że jedynym atutem radia cyfrowego jest to, że dzięki niemu liczba kanałów radiowych może być znacznie większa. Dlatego staramy się, by na multipleksach wygospodarować jakąś część na radio cyfrowe. Jednak podczas gdy w przypadku płatnej telewizji istnieje już jakaś kultura płacenia, bo płatne są kablówki i platformy cyfrowe, w radiu jest zupełnie inaczej. Z jakiego powodu słuchacz miałby być skłonny płacić za dodatkowe kanały radiowe? Z drugiej strony zapewne żadna stacja radiowa nie jest w stanie udźwignąć kosztów ekonomicznych towarzyszących takiemu projektowi. Nie ma funkcjonującego modelu biznesowego, który składałby to w jakąś całość. Kiedyś może tak będzie, ale to daleka przyszłość.

[b]Jak to wygląda na Zachodzie?[/b]

W Wielkiej Brytanii jest naziemne radio cyfrowe, ale tam sytuacja wygląda tak, że cała infrastruktura została sfinansowana z budżetu państwa i odbiorcy poza inwestycją w nowy odbiornik nie płacą za to radio. Stacje płacą za nadawanie sygnału operatorowi multipleksów,ale nakładów na nią nie ponosili operatorzy. Oni mają tylko utrzymywać infrastrukturę, ma to więc sens finansowy. Anglia jest jednym z niewielu krajów w Europie, gdzie radio cyfrowe funkcjonuje.Poza Europą jest ono bardzo popularne w USA, gdzie na wielkich przestrzeniach ludzie posługują się jednym językiem. W Europie jeszcze przed kryzysem trwały rozmowy o stworzeniu paneuropejskiego cyfrowego radia satelitarnego. Liczba języków, w jakich mówi Europa komplikuje jednak cały proces. Nie jestem przekonany czy miałoby to sens.

[b]Czy RMF Maxxx w tym roku będzie ruszać w nowych miastach i czy ten rok przyniesie tyle przejęć lokalnych stacji co w ubiegłym roku czy też rynek się już pod tym względem nasyca?[/b]

Nasze plany wobec RMF Maxxx są niezmienne - wciąż rozwijamy tę sieć.Trudno jednak powiedzieć czy w tym roku tych przejęć będzie więcej.Bo ci właściciele lokalnych rozgłośni, którzy chcieli sprzedać swoje stacje, dawno jest sprzedali, a ci którzy tego nie zrobili,proponowali kosmiczne ceny. Obecna sytuacja na rynku reklamy może ich zmusić do zmiany stanowiska, ale czy to będzie ten czy przyszły rok - trudno powiedzieć.

[b]Czy RMF myślał o korzystaniu z dotacji na misyjne programy, np.poprzez Radio Classic?[/b]

Trudno jest dziś powiedzieć, jak zostaną zdefiniowane te misyjne programy, bo ustawa jest na razie w parlamencie, a elementy o którym pani mówi zgodnie z jej projektem mają być określone w uzupełniającym ją rozporządzeniu. Pytanie, jak będzie ono wyglądało i na ile będzie spójne z linią programową RMF Classic. Gdyby była taka spójność,chętnie będziemy korzystać z takich dotacji.

[b]Jak I kw. wyglądał reklamowo w RMF i jak prognozuje Pan ten rok na rynku reklamy?[/b]

[b]Marek Dworak:[/b] W I kw. nasze wpływy były wyższe niż rok wcześniej.Jeżeli chodzi o wpływy reklamowe to w samym RMF były nieco niższe.Faktycznie widać jednak, że niektórzy klienci ograniczają budżety reklamowe i trzeba o nie bardziej walczyć. Trudno powiedzieć, jak będzie to wyglądało w dalszej części roku. Obniżki cen w telewizji mocno wpływają na pozostałą część rynku - według mnie kryzys skończy się wtedy, gdy znowu będą poprzepełniane bloki reklamowe w telewizji.Taką sytuację mieliśmy już w 2002 roku. Nasze wyniki słuchalności,dzięki którym oderwaliśmy się od peletonu i przekroczyliśmy 10,5 mln słuchaczy dziennie powodują, że może łatwiej nam przekonywać klientów, że radio słuchane w samochodzie czy w restauracji jest najbliżej konsumenta.

Pozostało 87% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie