Rok temu, w styczniu 2009 r. Nasza-Klasa, serwis dzięki któremu Polacy poznali internetowe społeczności, miał 9,1 mln tzw. realnych użytkowników (dane za Megapanel PBI/Gemius). Facebook, konkurent zza oceanu, przyciągnął wtedy zaledwie 720 tys. Polaków.
Amerykański serwis szybko pnie się jednak w statystykach. Według najnowszych danych PBI/Gemius za październik 2009 r. miał już w Polsce 2,4 mln użytkowników. Jak jednak przewiduje Jarosław Sobolewski, dyrektor generalny Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, w ciągu dwóch ostatnich miesięcy ubiegłego roku popularność serwisu eksplodowała. - Według ostrożnych szacunków, Facebook może mieć już u nas ok. 5 mln użytkowników. Jednocześnie wynik rzędu 6 mln nie jest wykluczony - mówi "Rz" Sobolewski.
Plecy amerykańskiego giganta oglądają już tak popularne polskie serwisy społecznościowe jak Fotka.pl, który jeszcze rok temu był siódmą najpopularniejszą witryną w Polsce. Obecnie jest na 14.miejscu zestawienia, mimo że liczba użytkowników zmniejszyła się zaledwie o ok. 250 tys. (w październiku było ich 2.04 mln). Powodów do radości nie ma też Grono.net, pierwszy polski serwis społecznościowy. Mimo że w okresie od stycznia do października podwoił on liczbę użytkowników (z 768 tys. do 1,53 mln), to wystarczyło to zaledwie do awansu z 16. na 15. miejsce zestawienia.
- Facebook poszerza rynek, przyciąga aktywnych użytkowników, do których nie trafia oferta pozostałych serwisów - diagnozuje Jarosław Sobolewski. Według niego wzrost liczby użytkowników Facebooka niekoniecznie musi się odbyć kosztem Naszej-Klasy. Polski lider ma wprawdzie powody do niepokoju - mimo wzrostu liczby użytkowników (9,1 mln w styczniu - 11,1 mln w październiku), spada liczba miesięcznych odsłon strony, które są ważnym wyznacznikiem atrakcyjności serwisu dla reklamodawców. W styczniu internauci kliknęli w stronę Naszej-Klasy 13,3 mld razy. Październiku - już 8,3 mld. Jak to wpłynęło na finanse serwisu - nie wiadomo. Należąca do estońskiego funduszu Nasza-Klasa.pl nie ujawnia szczegółowych danych finansowych.
- Myślę, że Facebook i Nasza-Klasa podzielą się użytkownikami. Oba serwisy spełniają inne potrzeby. Nasza-Klasa pozwala pielęgnować dawne przyjaźnie, jest w tym najlepsza na rynku. Z kolei Facebook lepiej zarządza bieżącymi relacjami, pozwala dzielić się ciekawostkami, więcej się w nim dzieje - mówi Jarosław Sobolewski z IAB.