Będzie można rozliczać wydania tabletowe

Od stycz­nia bę­dzie mo­żna po­ka­zy­wać w wy­ni­kach au­to­ry­zo­wa­nych przez Zwią­zek Kon­tro­li Dys­try­bu­cji Pra­sy wy­da­nia pra­so­we przy­go­to­wy­wa­ne z my­ślą o ta­ble­tach

Publikacja: 21.12.2011 03:25

Będzie można rozliczać wydania tabletowe

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Wy­daw­cy pod­ję­li sto­sow­ne de­cy­zje w tej spra­wie na ostat­nim zjeź­dzie ZKDP i wpro­wa­dzi­li ko­niecz­ne zmia­ny do re­gu­la­mi­nu kon­tro­li na­kła­du i dys­try­bu­cji pra­sy – po­dał Pres­ser­wis. Dzię­ki te­mu bę­dzie mo­żna wy­ka­zy­wać w ofi­cjal­nej sprze­da­ży tzw. wy­da­nia cy­fro­we, czy­li e­-wy­da­nia ga­zet (czy­li elek­tro­nicz­ne wy­da­nia bę­dą­ce wier­nym od­wzo­ro­wa­niem pa­pie­ro­wych ga­zet i ma­ga­zy­nów, ale też ich tzw. cy­fro­we mu­ta­cje, czy­li ta­kie wy­da­nia, któ­re ma­ją nu­mer, da­tę wy­da­nia i wi­nie­tę, ale mo­gą się ró­żnić czę­ścio­wo za­war­to­ścią od wy­dań pa­pie­ro­wych (do tych wy­dań czę­sto za­li­cza­ją się wła­śnie wy­da­nia ta­ble­to­we, któ­re są np. bo­gat­sze o mul­ti­me­dia).

Tych dru­gich, w prze­ci­wień­stwie do e­-wy­dań, nie bę­dzie mo­żna jed­nak za­li­czać do naj­bar­dziej istot­nych dla wy­daw­ców ka­te­go­rii da­nych ZKDP, czy­li tych po­ka­zu­ją­cych sprze­daż i tzw. roz­po­wszech­nia­nie płat­ne. A to ka­te­go­rie wa­żne dla wy­daw­ców, bo wy­ko­rzy­sty­wa­ne przez spe­cja­li­stów z do­mów me­dio­wych i mar­ke­te­rów przy pla­no­wa­niu kam­pa­nii re­kla­mo­wych.

Wy­daw­cy na zmie­nia­ją­cym się ryn­ku de­ba­to­wa­li nad tą kwe­stią już pół ro­ku te­mu i do­szli do wspól­nych wnio­sków. – Nie­wa­żne, na czym czy­tel­ni­ko­wi bę­dą się wy­świe­tla­ły tre­ści. Wa­żne, by ta­kie wy­da­nia speł­nia­ły wy­ma­ga­nia na­ło­żo­ne przez ZKDP – mó­wił wte­dy Ra­fał Ka­miń­ski, szef ko­mi­sji ZDKP ds. pra­sy cy­fro­wej.

Wspo­mnia­ne wy­ma­ga­nia do­ty­czy­ły np. te­go, ile za­war­to­ści z pa­pie­ro­wej ga­ze­ty ma się znaj­do­wać w mu­ta­cji cy­fro­wej ty­tu­łu. By­ła mo­wa o wy­mo­gu 60 proc. tre­ści ga­zet pa­pie­ro­wych w mu­ta­cjach cy­fro­wych, ale osta­tecz­nie wy­daw­cy się na ten wy­móg nie zde­cy­do­wa­li i nie za­pi­sa­li w re­gu­la­mi­nie żad­ne­go li­mi­tu.

Na po­cząt­ku, od No­we­go Ro­ku, mo­żli­we bę­dzie po­ka­zy­wa­nie wy­ni­ków cy­fro­wych wy­dań w pra­sie płat­nej. W po­ło­wie przyszłego ro­ku do­łą­czy do niej pra­sa bez­płat­na i bra­nżo­wa.

Wy­da­nia elek­tro­nicz­ne nie ge­ne­ru­ją jesz­cze na ra­zie na wy­daw­ni­czym ryn­ku ta­kich przy­cho­dów, któ­re mo­gły­by zrów­no­wa­żyć spad­ki wpły­wów wy­daw­nictw z wy­dań pa­pie­ro­wych. Przy­cho­dy z nich bę­dą jed­nak co­raz szyb­ciej ro­sły, zwłasz­cza wydań ta­ble­to­wych, któ­re bę­dą co­raz po­pu­lar­niej­sze w mia­rę upo­wszech­nia­nia się na ryn­ku (ta­kże pol­skim) urzą­dzeń do ich prze­glą­da­nia.

Wy­daw­cy pod­ję­li sto­sow­ne de­cy­zje w tej spra­wie na ostat­nim zjeź­dzie ZKDP i wpro­wa­dzi­li ko­niecz­ne zmia­ny do re­gu­la­mi­nu kon­tro­li na­kła­du i dys­try­bu­cji pra­sy – po­dał Pres­ser­wis. Dzię­ki te­mu bę­dzie mo­żna wy­ka­zy­wać w ofi­cjal­nej sprze­da­ży tzw. wy­da­nia cy­fro­we, czy­li e­-wy­da­nia ga­zet (czy­li elek­tro­nicz­ne wy­da­nia bę­dą­ce wier­nym od­wzo­ro­wa­niem pa­pie­ro­wych ga­zet i ma­ga­zy­nów, ale też ich tzw. cy­fro­we mu­ta­cje, czy­li ta­kie wy­da­nia, któ­re ma­ją nu­mer, da­tę wy­da­nia i wi­nie­tę, ale mo­gą się ró­żnić czę­ścio­wo za­war­to­ścią od wy­dań pa­pie­ro­wych (do tych wy­dań czę­sto za­li­cza­ją się wła­śnie wy­da­nia ta­ble­to­we, któ­re są np. bo­gat­sze o mul­ti­me­dia).

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie