Reklama
Rozwiń

Będzie można rozliczać wydania tabletowe

Od stycz­nia bę­dzie mo­żna po­ka­zy­wać w wy­ni­kach au­to­ry­zo­wa­nych przez Zwią­zek Kon­tro­li Dys­try­bu­cji Pra­sy wy­da­nia pra­so­we przy­go­to­wy­wa­ne z my­ślą o ta­ble­tach

Publikacja: 21.12.2011 03:25

Będzie można rozliczać wydania tabletowe

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Wy­daw­cy pod­ję­li sto­sow­ne de­cy­zje w tej spra­wie na ostat­nim zjeź­dzie ZKDP i wpro­wa­dzi­li ko­niecz­ne zmia­ny do re­gu­la­mi­nu kon­tro­li na­kła­du i dys­try­bu­cji pra­sy – po­dał Pres­ser­wis. Dzię­ki te­mu bę­dzie mo­żna wy­ka­zy­wać w ofi­cjal­nej sprze­da­ży tzw. wy­da­nia cy­fro­we, czy­li e­-wy­da­nia ga­zet (czy­li elek­tro­nicz­ne wy­da­nia bę­dą­ce wier­nym od­wzo­ro­wa­niem pa­pie­ro­wych ga­zet i ma­ga­zy­nów, ale też ich tzw. cy­fro­we mu­ta­cje, czy­li ta­kie wy­da­nia, któ­re ma­ją nu­mer, da­tę wy­da­nia i wi­nie­tę, ale mo­gą się ró­żnić czę­ścio­wo za­war­to­ścią od wy­dań pa­pie­ro­wych (do tych wy­dań czę­sto za­li­cza­ją się wła­śnie wy­da­nia ta­ble­to­we, któ­re są np. bo­gat­sze o mul­ti­me­dia).

Tych dru­gich, w prze­ci­wień­stwie do e­-wy­dań, nie bę­dzie mo­żna jed­nak za­li­czać do naj­bar­dziej istot­nych dla wy­daw­ców ka­te­go­rii da­nych ZKDP, czy­li tych po­ka­zu­ją­cych sprze­daż i tzw. roz­po­wszech­nia­nie płat­ne. A to ka­te­go­rie wa­żne dla wy­daw­ców, bo wy­ko­rzy­sty­wa­ne przez spe­cja­li­stów z do­mów me­dio­wych i mar­ke­te­rów przy pla­no­wa­niu kam­pa­nii re­kla­mo­wych.

Wy­daw­cy na zmie­nia­ją­cym się ryn­ku de­ba­to­wa­li nad tą kwe­stią już pół ro­ku te­mu i do­szli do wspól­nych wnio­sków. – Nie­wa­żne, na czym czy­tel­ni­ko­wi bę­dą się wy­świe­tla­ły tre­ści. Wa­żne, by ta­kie wy­da­nia speł­nia­ły wy­ma­ga­nia na­ło­żo­ne przez ZKDP – mó­wił wte­dy Ra­fał Ka­miń­ski, szef ko­mi­sji ZDKP ds. pra­sy cy­fro­wej.

Wspo­mnia­ne wy­ma­ga­nia do­ty­czy­ły np. te­go, ile za­war­to­ści z pa­pie­ro­wej ga­ze­ty ma się znaj­do­wać w mu­ta­cji cy­fro­wej ty­tu­łu. By­ła mo­wa o wy­mo­gu 60 proc. tre­ści ga­zet pa­pie­ro­wych w mu­ta­cjach cy­fro­wych, ale osta­tecz­nie wy­daw­cy się na ten wy­móg nie zde­cy­do­wa­li i nie za­pi­sa­li w re­gu­la­mi­nie żad­ne­go li­mi­tu.

Na po­cząt­ku, od No­we­go Ro­ku, mo­żli­we bę­dzie po­ka­zy­wa­nie wy­ni­ków cy­fro­wych wy­dań w pra­sie płat­nej. W po­ło­wie przyszłego ro­ku do­łą­czy do niej pra­sa bez­płat­na i bra­nżo­wa.

Reklama
Reklama

Wy­da­nia elek­tro­nicz­ne nie ge­ne­ru­ją jesz­cze na ra­zie na wy­daw­ni­czym ryn­ku ta­kich przy­cho­dów, któ­re mo­gły­by zrów­no­wa­żyć spad­ki wpły­wów wy­daw­nictw z wy­dań pa­pie­ro­wych. Przy­cho­dy z nich bę­dą jed­nak co­raz szyb­ciej ro­sły, zwłasz­cza wydań ta­ble­to­wych, któ­re bę­dą co­raz po­pu­lar­niej­sze w mia­rę upo­wszech­nia­nia się na ryn­ku (ta­kże pol­skim) urzą­dzeń do ich prze­glą­da­nia.

Wy­daw­cy pod­ję­li sto­sow­ne de­cy­zje w tej spra­wie na ostat­nim zjeź­dzie ZKDP i wpro­wa­dzi­li ko­niecz­ne zmia­ny do re­gu­la­mi­nu kon­tro­li na­kła­du i dys­try­bu­cji pra­sy – po­dał Pres­ser­wis. Dzię­ki te­mu bę­dzie mo­żna wy­ka­zy­wać w ofi­cjal­nej sprze­da­ży tzw. wy­da­nia cy­fro­we, czy­li e­-wy­da­nia ga­zet (czy­li elek­tro­nicz­ne wy­da­nia bę­dą­ce wier­nym od­wzo­ro­wa­niem pa­pie­ro­wych ga­zet i ma­ga­zy­nów, ale też ich tzw. cy­fro­we mu­ta­cje, czy­li ta­kie wy­da­nia, któ­re ma­ją nu­mer, da­tę wy­da­nia i wi­nie­tę, ale mo­gą się ró­żnić czę­ścio­wo za­war­to­ścią od wy­dań pa­pie­ro­wych (do tych wy­dań czę­sto za­li­cza­ją się wła­śnie wy­da­nia ta­ble­to­we, któ­re są np. bo­gat­sze o mul­ti­me­dia).

Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama