Reklama
Rozwiń
Reklama

Apple oskarżony o zmowę cenową

Koncern w zmowie z pięcioma dużymi wydawcami e-booków miał ustalać ich hurtowe ceny tak, by uderzyć w swoją konkurencję

Publikacja: 13.04.2012 04:44

fot-84_apple-Forum-Reuters-Jason-Lee.jpg

fot-84_apple-Forum-Reuters-Jason-Lee.jpg

Foto: Uważam Rze

Amerykański Departament Sprawiedliwości podejrzewa, że niedozwolone rynkowe porozumienie wymierzone w internetowe księgarnie Amazon oraz Barnes & Noble Apple zawarł z wydawnictwami Hachette, HarperCollins, Macmillan, Penguin i Simon & Schuster.

Trzy z nich – Hachette, HarperCollins i Simon & Schuster – zgodziły się na polubowne rozwiązanie sprawy. Do sądu trafi więc Apple oraz dawaj pozostali wydawcy.

Niedozwolone działanie, jakiego dopuściły się firmy, polegało na takim ustalaniu hurtowych cen oferowanych przez wymienionych wydawców e-booków, że konkurencyjnym dla Apple'a Amazonowi i Barnes & Noble nie udawało się sprzedawać ich za kwoty niższe niż te w sklepie z logo jabłuszka.

700 tys. tytułów obejmuje oferta iBook Store – internetowej księgarni Apple'a

Było to możliwe, bowiem księgarnie Amazon (właściciel czytnika Kindle) oraz Barnes & Noble (właściciel czytnika e-booków Nook) stosują przy sprzedaży hurtowy model. To znaczy, że narzucają swoje marże na książki kupowane po hurtowej cenie od wydawców.

Reklama
Reklama

Z kolei Apple każe wydawcy wyznaczyć końcową cenę książki i od niej pobiera „prowizję" w wysokości 30 proc.

Amerykański Departament Sprawiedliwości podejrzewa, że niedozwolone rynkowe porozumienie wymierzone w internetowe księgarnie Amazon oraz Barnes & Noble Apple zawarł z wydawnictwami Hachette, HarperCollins, Macmillan, Penguin i Simon & Schuster.

Trzy z nich – Hachette, HarperCollins i Simon & Schuster – zgodziły się na polubowne rozwiązanie sprawy. Do sądu trafi więc Apple oraz dawaj pozostali wydawcy.

Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama