Z szacunków firmy Samsung wynika, że w Polsce w 2012 r. sprzedało się w sumie ok. 2,5 mln sztuk telewizorów. – Aż 23 proc. z nich to odbiorniki 3D. W 2012 r. ich sprzedaż wzrosła 2,5 krotnie – mówi Grzegorz Stanisz z Samsung Electronics Polska.
Firma szacuje swój udział w tym segmencie rynku na 38 proc., co dawałoby jej pozycję lidera. Jeśli tak wysoka dynamika sprzedaży się utrzyma, to już w 2013 r., sprzedaż telewizorów 3D znacznie przekroczy 1 mln sztuk.
Jednak możliwość oglądania programów trójwymiarowych nie musi być czynnikiem decydującym o zakupie, ponieważ w opcję trójwymiarowego obrazu wyposażone są dzisiaj w zasadzie wszystkie telewizory z systemem Smart, czyli umożliwiające korzystanie z treści bezpośrednio z Internetu. Zdaniem producentów o zakupie wciąż decydują głównie ceny, parametry obrazy i design.
Młody rynek rośnie szybko
Telewizory z opcją 3D zaczęły pojawiać się na polskim rynku w 2010 r. Na początku ich sprzedaż liczona była w tysiącach sztuk miesięcznie i rosła nawet o 100 proc. Był to także efekt szybkiego spadku cen, które już w pierwszym roku ich obecności na rynku obniżone zostały nawet o 20 proc. Dzisiaj nawet 40-calowy telewizor 3D można kupić już nawet za ok. 2 tys. zł. – jeszcze w 2010 r. było to 7–8 tys. zł.
Sprzedaż telewizorów w Polsce na tle całego rynku wypada dobrze. Na koniec listopada wzrosła w ujęciu rocznym o 17,7 proc., podczas gdy cały rynek sprzętu elektronicznego w tym okresie zyskał 7,2 proc. Jednak w przypadku telewizorów dobry wynik to także efekt wydarzeń sezonowych, z Euro 2012 oraz letnimi igrzyskami olimpijskimi w Londynie na czele. Podobnie jak w latach wcześniejszych sprzedaż wzrosła także przed świętami Bożego Narodzenia.